Tack till CCV för recensionsexemplaret
Travis - Adrien Brody Barris - Forest Whitaker
Chase - Cam Gigandet Nix - Clifton Collins Jr.
Benjy - Ethan Cohn Bosch - David Banner
Archaleta - Fisher Stevens Helweg - Travis Fimmel
Oscar - Jason Lew Rex - Rod Maiorano
Bay - Maggie Grace Sandberg - Matt Harwell

Travis har precis träffat sin stora kärlek, men är helt pank samtidigt som hon tänker flytta till Indien. Han behöver snabbt få in pengar, men hittar lösningen när han läser en annons i tidningen - försökspersoner sökes till ett vetenskapligt beteendeexperiment som ska undersöka beteenden i fängelser. Experimentet tar två veckor, och alla deltagare som fullföljer det får 14 000 dollar i ersättning. Han söker och blir antagen, och på plats får han god kontakt med 42-åriga Barris som varit hunsad av sin mamma hela livet och fortfarande bor hemma hos henne, och nu får chansen att komma ut från hemmet. Slumpmässigt väljs en fjärdedel av de 26 deltagarna ut att bli fångvaktare, medan övriga blir fångar. Vakterna måste bestraffa fångar som inte följer givna och hårda regler, men inget våld får förekomma. Bryter någon mot reglerna avbryts experimentet, och ingen får några pengar. Av en tillfällighet hamnar Travis och Barris på olika sidor - Travis blir fånge medan Barris blir fångvaktare. Det dröjer inte länge innan Barris blir självutnämnd ledare för fångvaktarna, och när Travis och de andra fångarna ifrågasätter deras metoder börjar saker och ting snabbt att spåra ur...

The Experiment tar upp ett mycket intressant och fascinerande ämne, och det är riktigt obehagligt att tänka på att filmen faktiskt bygger på verkliga händelser. Jag har inte sett den tyska originalfilmen, så jag har inget att jämföra med, men å andra sidan är väl en amerikansk nyfilmatisering sannolikt heller inte avsedd för de som har sett originalet. Och ser man på filmen som ett fristående verk, så är det här en riktigt bra och lyckad film. Filmen visar på ett effektivt och trovärdigt sätt hur anpassningsbar människor är till olika situationer, och hur lätt det är att förändras när man får lite makt eller vice versa. Det är fascinerande och tänkvärt. Det är en riktigt fängslande film, som håller intresset vid liv hela tiden och som dessutom har en intensitet som jag uppskattar. Tempot är högt och trots en något tillspetsad situation förblir det trovärdigt och realistiskt.

Det är också en mycket stark och obehaglig film, som innehåller många vidriga scener. Därför blir man riktigt slut av att se på filmen, som är oerhört psykologiskt påfrestande. Det är brutalt och våldsamt, och kommer inte att lämna någon oberörd. Det är så långt ifrån trivsam underhållning som man kan komma, men det är givetvis också avsikten. För det här ska vara en stark och otäck film, och därigenom lyckas filmteamet väl med sin avsikt. På papperet kan det låta väldigt tråkigt med en film som enbart utspelas i ett fängelse (om än inte ett riktigt fängelse), men det fungerar bättre än väntat. Ibland kan det dock ändå upplevas aningen tunt och repetitivt, men överlag har manusförfattaren och regissören lyckats riktigt väl.

Dock saknar jag att få se och höra hur forskningsledarna resonerar under tiden, utan när experimentet väl börjar lyser de helt med sin frånvaro. Jag hade velat höra hur de tänker utifrån det som pågår, och varför experimentet inte avbrutits i ett betydligt tidigare skede. Som det är nu får man bara gissa sig till det, och att få höra deras synvinkel hade gett filmen en extra krydda och ett större djup. Trots allt var ju amerikanska staten inblandad i experimentet, så man får väl förmoda att forskarna inte gjorde allt detta för att de är onda. Det är också tråkigt att flera av rollfigurerna blir förhållandevis stereotypa, då allting främst fokuserar just på Travis och Barris. Jag saknar ett större djup hos de övriga rollfigurerna, och en chans att lära känna fler ordentligt. Det känns också aningen otrovärdigt att Barris spårar ut till att bli rent sadistisk på så kort tid, då han inledningsvis framstår som en någorlunda vettig människa. Filmen hade nog vunnit på att förlängas en smula, för att allt ska bli ännu mer trovärdigt.

Fotot är snyggt utifrån de begränsade miljöerna, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Adrien Brody är utmärkt som Travis, och spelar trovärdigt och övertygande in i minsta detalj. Forest Whitaker är bra, men balanserar hela tiden på gränsen till överspel; och jag kan inte riktigt bestämma mig för om han passerar den gränsen eller inte. Cam Gigandet är bättre än väntat som Chase, och även i övrigt är det bra och stabila rollprestationer.

The Experiment är en riktigt bra och välgjord film, som både hinner bli oerhört obehaglig och grym samtidigt som det är tänkvärt och trovärdigt. Det är sannerligen inte roligt att se filmen, men det är en stark och intressant upplevelse som inte lämnar någon oberörd. Därigenom måste man anse att filmteamet lyckats med filmen, trots att jag gärna hade velat se även hur forskarna resonerat samt sluppit några av stereotyperna och klichéerna. Men då filmen är så minnesvärd och stark kan betyget trots bristerna inte bli något annat än en stark sjua.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS. DVD:n har bra bild- och ljudkvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text eller textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och jag kunde inte upptäcka några översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel och språkvalsmeny, och därefter visas varningstexter. Direkt därpå visas en trailer för en annan film, innan vi kommer till huvudmenyn som är stillastående och stilren. Det enda extramaterial som finns är en biotrailer för samma film, vilket är precis lika spännande som det låter. Något mer finns inte, vilket är tråkigt. Det är förvisso inte särskilt förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige, men då utländska utgåvor enligt uppgift har mer extramaterial är det beklagligt att inte distributören kunnat ordna någonting - åtminstone någon dokumentär om de riktiga händelserna borde väl inte vara en omöjlighet att gräva fram...

Recensionen skriven: 30 december 2013
Senast uppdaterad: 31 december 2013

Recensionen har lästs 4252 gånger av 2488 personer, sedan den 30 december 2013