Kortfattade recensioner

Logan Hall - Sam Rechner Monica Sherwood - Chloe East
Chad Thomas - Oakes Fegley Claudia Denning - Isabelle Kusman
Renee - Chandler Lovelle Sal - Gustavo Escobar
Bernie Fein - Greg Grunberg John Ford - David Lynch
Sammy som barn - Mateo Zoryan Natalie som barn - Alina Brace
Reggie som barn - Birdie Borria Hadassah Fabelman - Jeannie Berlin

1952 tar det judiska paret Mitzi och Burt Fabelman i New Jersey sin son Sammy på bio för första gången, och Sammy blir helt betagen av filmen. Det blir början till att han lånar sin pappas 8 mm-filmkamera för att filma sina föräldrar och tre systrar - och i tonåren börjar han spela in egna spelfilmer med sina vänner. Han blir ombedd av sin pappa att filma och redigera familjens campingtur, där hela familjen och i vanlig ordning även Burts bästa vän Bennie följer med. Men då upptäcker Sammy sin familjs stora hemlighet, vilket påverkar hela hans framtid.

Steven Spielberg är absolut en oerhört talangfull regissör, men har haft en lite ojämn nivå och har under 2010-talet haft en viss svacka. Men West Side Story var bra, och The Fabelmans är ännu bättre och en av hans bästa filmer på mycket lång tid. Det är intressant att det har dröjt så här pass länge för Steven att berätta om sin egen uppväxt och sin familj, för det här är till stora delar en självbiografisk film om hans uppväxt och hur han kom att bli intresserad av film. Det låter kanske inte så upphetsande, men resultatet är en mycket bra och stark film som inte kommer lämna någon oberörd. Det är intressant, fascinerande, underhållande och charmigt. Jag uppskattar dynamiken och spänningen kring familjen, som lyckas att beröra med enkla medel. Spielberg hinner också förmedla mycket under den här långa filmen, men den är trots allt två och en halv timme lång så det är ingen kortfilm direkt...

Inledningsvis kan jag tycka att Sammys amatörfilmer får lite för stort utrymme, då lite för långa stunder går åt till att se honom filma och klippa filmer. Visst är det intressant, och är man ännu mer intresserad av filmkonsten i sig får man säkert ut mycket av det - men för mig blev det lite för mycket av det goda, och jag hade gärna sett att några scener under de första 45 minuterna kunnat klippas ned en aning; med en kvarts kortare speltid hade filmen nog upplevts snabbare och ännu mer engagerande.

Men det är trots allt familjen som är den största behållningen, så när filmen efter ett tag börjar handla mer om familjerelationerna blir det genast bättre och filmen tar sig rejält. Efter det blir det bra och minnesvärt nästan hela tiden, men ett par scener när familjen roar sig med att sjunga och/eller vitsa till det med måttligt roliga skämt hade gärna kunnat hoppas över; då känns det lite väl klichéartat och tillför heller inte mycket.

Men i övrigt är det en mycket bra film, som får till en bra kombination mellan familjerelationer, familjens hemlighet, Sams erfarenhet i skolan, filmandet, antisemitism och en del annat. Så här finns mycket att hämta, och fastän somliga lär finna det segt - det är trots allt ingen actionfilm och Spielberg tar väldigt god tid på sig att berätta sin historia - så händer det hela tiden tillräckligt mycket för att engagera och hålla intresset vid liv.

The Fabelmans är en mycket välgjord film, med ett utmärkt foto och mycket bra skådespelarinsatser. Michelle Williams är som vanligt bra, även om hon inte riktigt övertygar lika mycket som i sina andra roller. Paul Dano är minst lika bra som pappa, och Gabriel LaBelle är utmärkt som Sam (Spielbergs alter ego). Det är en mycket bra och stark film, som är fängslande, fascinerande och berörande. Det finns mycket att hämta i denna huvudsakligen självbiografiska film (det är främst alla namn och vissa detaljer som ändrats gentemot Spielbergs eget liv), och med en bra mix av drama, sorg och humor kommer man långt. Men i början blir det lite segt när Sams filmande i ung ålder får aningen för stort utrymme, och jag hade också gärna sett lite mer svärta i ett par scener som inte riktigt griper tag lika mycket som de borde ha gjort. Men det är främst petitesser, för det här är en mycket stark och minnesvärd film som alla bör se och som borde ligga ganska bra till för att vinna Oscar för bästa film. Trots ett fåtal reservationer är det en så fin och minnesvärd film att den stabil åtta blir det självklara betyget.

Recensionen skriven: 23 februari 2023

Recensionen har lästs 933 gånger av 637 personer, sedan den 23 februari 2023