Manusförfattare: Roman Polanski, baserat på en roman av Robert Harris
Spökskrivaren - Ewan McGregor Amelia Bly - Kim Cattrall
Adam Lang - Pierce Brosnan Ruth Lang - Olivia Williams
Rick Ricardelli - Jon Bernthal Roy - Tim Preece
Paul Emmett - Tom Wilkinson Richard Rycart - Robert Pugh
Sidney Kroll - Timothy Hutton Gamla mannen på Vineyard - Eli Wallach

Den franska regissören och manusförfattaren Roman Polanski har blivit mycket hyllad, men även kontroversiell efter åtal om våldtäkt på barn 1977. Han blev känd under 1960- och 1970-talet för filmer som Rosemarys baby och Chinatown, för att därefter hålla en lägre profil under 1980- och 1990-talet. Han kom igen på allvar 2002 med Oscarsvinnaren Pianisten, och nu är han tillbaka på nytt med den politiska dramathrillern The Ghost Writer. Den här gången har han även skrivit manus, baserat på den brittiska författaren Robert Harris roman "The Ghost".

Som titeln antyder handlar det alltså om en spökskrivare, d.v.s. någon som anlitas för att skriva andras böcker eller tal utan att själv få erkännande för det. Här är det den f.d. brittiska premiärministern Adam Lang som ska ge ut sina memoarer, men den ursprungliga spökskrivaren dör efter en skum drunkningsolycka. Hans team anlitar därför en ny namnlös spökskrivare i London, som är erfaren men inte särskilt känd. Men då han får mycket bra betalt finns inte mycket att tveka på, och han flygs snabbt till Adam Langs nya bostad i New England i USA. Där inser han dock att det är en tuff uppgift han ställts inför, då hans föregångares manusutkast är långt ifrån färdigt att ges ut. Tajmingen hade heller inte kunnat vara sämre, för strax efter att spökskrivaren börjat på arbetet med att bearbeta romanen börjar pressen att rapportera rykten om att Adam Lang samarbetade med CIA under sin tid som premiärminister, och godkände tortyr av fångar. Snart blir Adam åtalad för krigsbrott, och spökskrivaren hamnar både i fara och ställs inför stora utmaningar...

Roman Polanski brukar göra bra filmer, även om jag till skillnad från många andra inte tycker att merparten av dem varit några mästerverk. Det är The Ghost Writer inte heller, men det är trots allt en bra film. Politiska thrillers brukar inte tillhöra mina favoriter, men det här är ett ovanligt bra exempel och det är en intressant och överlag engagerande historia som också är relativt originell. Man kan ha synpunkter på att filmen känns överdrivet politiskt, då regissören velat få in sina synpunkter om USA lite övertydligt, så att CIA exempelvis framstår som helt onda. Man behöver heller inte vara ett geni för att ana en hel del likheter med Tony Blair i premiärministern Adam Lang. Det vore absolut bättre med en mer neutral och opartisk storyline, men om man bara kommer över det så är det en intressant film som väntar.

Bitvis känns filmen lite seg, och det tar ett tag innan storyn verkligen kommer igång på allvar. De första 45 minuterna består till största delen av prat, och utdragna politiska samtal har en tendens att upplevas tråkiga. Men när filmen väl kommer igång efter det, så blir det riktigt spännande och engagerande. Den andra halvan är bättre än den första, och när vi väl lärt känna rollfigurerna så hålls intresset vid liv ända fram till slutet. Rollfigurerna har blivit relativt mångbottnade och nyanserade, även om det är klart bäst ställt med den namnlösa spökskrivaren. Manuset är välgjort såtillvida att de flesta rollfigurer känns lite tvetydiga, och man därför inte kan veta vilka man kan lita på och inte. Här finns ingen övertydlighet, vilket jag uppskattar och gör att filmen överlag känns äkta.

Det har blivit en lagom mystisk stämning, som gör att filmen blivit mycket stämningsfull och med enkla medel är spännande utan så mycket konkret spänning. Tempot är trots allt lågt, och det är långt ifrån någon actionfilm som väntar. Men det finns en hel del psykologisk spänning, som fungerar riktigt bra och gör att man åtminstone vid vissa tillfällen sitter på helspänn i TV-soffan. Trots det låga tempot visar sig också alla scener ha en betydelse för handlingen, fastän man kanske inte inser det då. Det finns också en del subtil humor, som gör att det blir småroligt då och då - ett smart drag för att lätta upp stämningen en smula.

Så visst är det ett gediget hantverk, och såväl manus som regi är genomarbetat. Men tyvärr sänks helhetsintrycket av en del brister. Det förekommer en del logiska luckor och trovärdighetsproblem, och den namnlösa huvudrollen beter sig inte alltid helt smart. Om jag var i hans situation skulle jag i alla fall inte vara lika snabb på att lita på alla, utan faktiskt vara lite mer försiktig och skeptisk. Slutet lämnar också en hel del övrigt att önska, och känns såväl ouppklarat som orealistiskt. Det gör att filmen i slutändan ger en något antiklimaktisk känsla, och jag hade väntat mig att få känna mig lite mer tillfredsställt efter att trots allt tillbringat dryga två timmar med en bitvis ganska långsam politisk thriller. Enligt uppgift har slutet ändrats från den litterära förlagan, och utifrån vad jag förstår utan att själv ha läst den så tycker jag att originalets slut låter betydligt mer logiskt och tillfredsställande. Här är det ett flertal frågetecken som återstår, och där det heller inte finns tillräckliga ledtrådar för att verkligen kunna lägga ihop allt och förstå hur allt hänger ihop. Under filmens gång blir det ibland också lite rörigt och invecklat, och fastän storyn i sig är enkel så är det inte helt okomplicerat att faktiskt uppfatta allt i de politiska svängarna och vändningarna.

Fotot är dock förstklassigt, och filmen erbjuder både vackra vyer och ett starkt bildspråk där varenda bildvinkel och komposition känns genomtänkt till 100%. Klippningen är också utmärkt, och vid regin märker man tydligare än vid manus att Roman Polanski verkligen är mycket skicklig. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och Ewan McGregor är mycket bra som den namnlösa huvudrollen. Även Pierce Brosnan är mycket bra, och spelar så övertygande så att man inte en enda gång tänker på James Bond. I de två större kvinnliga rollerna är Kim Catrall (mest känd som Samantha i Sex and the City) och i synnerhet Olivia Williams mycket bra, och det finns faktiskt inte ett enda svagt kort i ensemblen.

The Ghost Writer är en mycket välgjord film; om det råder ingen tvekan. Regi, foto och skådespelare är utmärkta, och storyn är också intressant. Men i slutändan blev åtminstone jag mer imponerad än berörd, och både det sega tempot och de logiska luckorna drar ner helhetsintrycket. De flesta rollfigurer är heller inte alltför sympatiska, och därför bryr man sig inte om utgången på samma sätt som åtminstone undertecknad önskar av en bra film. Den lite väl övertydliga likheten med Tony Blair och den allmänt USA-fientliga inställningen i manuset kan också mycket väl vara det som förhindrar The Ghost Writer från att bli nominerad till en Oscar för bästa film nästa år; något som annars hade varit i stort sett givet. För visst är det här en bra film, som är väl värd att se för de allra flesta. Jag är bara inte överförtjust, och de tydliga brister som finns omöjliggör för mig ett högre betyg än en sjua.

Recensionen skriven: 26 augusti 2010
Senast uppdaterad: 27 augusti 2010

Recensionen har lästs 3553 gånger av 1780 personer, sedan den 26 augusti 2010