Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Jeremiah - Ger Duany Paul - Emmanuel Jal
Theo - Femi Oguns James - Elikana Jale
Jack - Corey Stoll Jenny - Lindsey Garrett
Mamere som barn - Peterdeng Mongok Abital som barn - Keji Jale
Jeremiah som barn - Thon Kueth Paul som barn - Deng Ajuet
Theo som barn - Okwar Jale Gabriel som barn - David Madingi

Under inbördskriget i Sudan mellan 1983 och 2005 dödades flera miljoner personer. Runt 20 000 barn blev föräldralösa, och tvingades ensamma promenera flera hundra mil till diverse flyktingläger i bl.a. Kenya för att undkomma krigets hemskheter. Många svalt ihjäl eller dog på annat sätt under den långa resan, men de som överlevde har sedan dess kommit att kallas för "Sudans förlorade pojkar" (trots att det inte uteslutande rörde sig om just pojkar). Några tusen av dessa fick asyl i USA, och The Good Lie tar upp en fiktiv men verklighetsinspirerad version av dessa.

En grupp barn i Sydsudan blir vittne till hur gerillagrupper mördar alla vuxna under ett attentat 1987, och de tvingas inse att de plötsligt är helt ensamma. Bröderna Mamere och Theo, deras syster Abital samt vännerna Jeremiah och Paul tvingas promenera hela vägen till Kenya, och möter på vägen en stor mängd andra barn som också blivit föräldralösa under kriget och nu alla vill ta sig i säkerhet. Många dör under vägen, och Mamere kan inte komma över att Theo under resans gång lät sig bli tillfångatagen av gerillan för att rädda de andra. De växer upp i ett flyktingläger i Kenya, men blir 2001 utvalda att få asyl i USA och få resa dit och bilda sig ett nytt liv. Välkomnandet blir dock inte vad de hoppats på, då de väl i USA får chockbeskedet att Abital placerats i en helt annan delstat än de andra. De tre killarna hamnar i Kansas City, och möts av den måttligt engagerade arbetsförmedlaren Carrie Davies. Hon ska hjälpa gruppen att få jobb, för har de inte fått jobb inom några månader måste de åka hem. Med tiden får Carrie en allt större roll i deras liv, samtidigt som de tre killarna möter stora kulturkrockar i USA.

The Good Lie tar upp ett intressant och viktigt ämne, som tål att uppmärksammas. Åtminstone för en svensk publik lär också inbördeskriget i Sudan och hela begreppet Sudans förlorade pojkar vara obekanta, varför det är viktigt att tas upp på film. Resultatet är en riktigt bra och engagerande film, som håller intresset vid liv från första till sista bildruta. Det har blivit ett starkt och berörande drama, som hela tiden griper tag i tittarna och som förblir fängslande. Det är lätt att bry sig om rollfigurerna, och manuset är ovanligt genomarbetat.

Carrie har blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur, som känns äkta och har en trovärdig karaktärsutveckling. De fyra sudaneserna Mamere, Abital, Jeremiah och Paul hinner få en del nyanser, men blir ärligt talat aldrig riktigt lika mångbottnade. Men man hinner bry sig om dem ändå, och filmen har blivit både underhållande och gripande. The Good Lie har fått en bra blandning mellan dyster och mörk stämning samt mer lättsam "feel good". Den mörka stämningen lättas upp av en del humor, och man får skratta lite grand samtidigt som man inte kan låta bli att gråta under andra scener. Överlag är balansen riktigt lyckad, då det är både lättsamt, trevligt, mysigt, gripande, dystert och deprimerande. Det låter lite egendomligt, men fungerar bättre än väntat. Det förblir också oerhört engagerande, och man kan aldrig slita blicken från TV-skärmen.

Dock har de fyra centrala sudanesiska flyktingarna blivit något stereotypa, och får inte riktigt det djup jag hade hoppats på. Vi får veta lite grand om dem, men aldrig alltför mycket och under filmens gång är det inte alltid solklart att man ens kommer ihåg vem som heter vad. Det blir också lite för mycket med Jeremiahs ständiga bibliska referenser och att han kånkar på en stor bibel under hela resan. Det i sig är inget problem, men det har fått lite för stort utrymme vid några tillfällen.

Det känns också som att manusförfattarna har valt att överdriva kulturkrockarna för komisk effekt, vilket känns lite onödigt och gör att de fyra huvudrollerna inte blir riktigt lika mänskliga som nog var meningen. Det är fullt förståeligt att sudanesiska flyktingar från en fattig infödingsby faktiskt kanske aldrig har hört talats om telefoner eller McDonald\'s, men att de inte ens vet vad skämt är för något låter lite överdrivet i mina ögon. Även om skämt säkerligen skiljer sig åt mellan Afrika och Europa, så har åtminstone jag fått intrycket av att själva begreppet skämt ändå förekommer över hela världen; troligtvis även i de fattigaste sudanesiska stambyar. Överlag håller sig filmen på en rimlig nivå med kulturkrockar som går att bortförklara, men vid ett par tillfällen förekommer sådana överdrivna exempel som verkar finnas med enbart för billig komisk effekt. Jag betvivlar självklart inte att det lär uppstå stora kulturkrockar mellan Sudan och USA, men i verkligheten gissar jag att de nog är av annat slag. Filmen kan även tyckas vara något förenklad och tillrättalagd, då de här sudaneserna trots allt integreras snabbt och förhållandevis problemfritt i det amerikanska samhället. Riktigt så lätt lär det inte ha gått för merparten av de riktiga sudanesiska flyktingarna som kom till USA.

Fotot är bra och skådespelarinsatserna lite ojämna men överlag bra. Reese Witherspoon är utmärkt som Carrie, och gör en nedtonad och trovärdig rollprestation. Corey Stoll är bra som Jack och Sarah Baker gör vad som går i en något begränsad roll som Pamela. Nästan hela den övriga ensemblen består imponerande nog av riktiga sudanesiska flyktingar som numera bor i USA, där ingen har varit aktiv som skådespelare förut. Arnold Oceng är bra som Mamere, och Kuoth Wiel är riktigt bra som Abital. Emmanuel Jal är riktigt bra som Paul, men jag blev inte riktigt lika begeistrad av Ger Duany som ger ett något stelt och opersonligt intryck som Jeremiah. De sudanesiska barnskådespelare som spelar kvartetten som barn under filmens första dryga halvtimme imponerar dock tyvärr inte lika mycket, och medan somliga är ganska bra lämnar övriga en del övrigt att önska.

The Good Lie är överlag en mycket bra film, som lyckas med konststycket att göra en relativt lättsam film om ett tungt och jobbigt ämne - och därmed även kombinera lättsam underhållning med jobbiga krigsskildringar och dyster stämning. Det är få manusförfattare förunnat att lyckas så väl med balanserna, och då kan man köpa att de fyra sudaneserna känns något stereotypa och att de heller inte blir lika mångbottnade som Carrie. Manuset hade onekligen vunnit på en viss finslipning, då det vid några tillfällen känns orealistiskt eller tillrättalagt, men överlag är det ändå en riktigt lyckad film som tar upp ett fascinerande ämne på ett fint sätt. Det är en film väl värd att se för de allra flesta, och ger i alla fall en inblick i det sudanesiska inbördeskriget och dess efterverkningar. Och lyckas en film att öka intresset för hemskheter i bl.a. Sudan, så får man trots allt vara riktigt nöjd; trots några onödiga brister. Då det trots allt blivit en så stark och gripande film väljer jag att blunda för några av bristerna, och ger filmen en mycket svag åtta i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är riktigt bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text (inte ens vid arabisk dialog) och heller ingen textning för hörselskadade. Den svenska översättningen är relativt bra, men lider av ett fåtal slarviga misstag. Textningen är lagom stor och lättläst, och jag uppskattar de relativt starka kantlinjerna som gör det lätt att läsa texten även vid ljusa bakgrunder. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stillastående men tyvärr endast engelskspråkig.

Som extramaterial hittar vi till att börja med en rad bortklippta scener på en kvart. De är ganska intressanta att se på, men ingen är direkt viktig för handlingen varför det är förståeligt att de klippts bort. De scener som berör butiksbiträdet Jenny - en i den färdiga filmen ytterst minimal biroll - tycker jag dock borde ha fått vara kvar i filmen. Vidare hittar vi en 14 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär vid namn "The Good Lie Journey". Det är hyfsat intressant och vi får veta en del matnyttigt, men det förekommer också lite för mycket allmänt skryt över de inblandade som jag gärna hade varit utan. Inslaget går heller inte jättelångt in på djupet, utan stannar i många hänseenden vid ytan. Slutligen finns även trailers för fem andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial. Tyvärr är allt extramaterial helt utan textning, och det kan ställa till med en del problem då somliga talar allt annat än tydligt.

Recensionen skriven: 7 april 2015
Senast uppdaterad: 8 april 2015

Recensionen har lästs 3125 gånger av 1781 personer, sedan den 7 april 2015