Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Ottway - Liam Neeson Diaz - Frank Grillo
Talget - Dermot Mulroney Hendrick - Dallas Roberts
Flannery - Joe Anderson Burke - Nonso Anozie
Hernandez - Ben Bray Lewenden - James Badge Dale
Ottways fru - Anne Openshaw Talgets dotter - Ella Kosor

En grupp män som jobbar som oljeborrare i Alaska är på väg med flyget hem, men en storm inträffar och flygplanet kraschar. Bara sju personer överlever kraschen, och de befinner sig nu isolerade i Alaskas snötäckta vildmarker i runt -20 grader. John Ottway, som är specialist på att klara sig i vildmarken, tar över ledningen över gruppen. Han inser att ingen lär komma och leta efter dem, så att det är upp till de själva att klara sig. Men förutom snön och det kalla klimatet har männen också ytterligare ett hot - en blodtörstig flock vargar, som är beredd att döda allt som rör sig...

På papperet låter The Grey som en traditionell skräckfilm, av samma slag som vi tidigare sett mängder av exempel på. Men den stora skillnaden är att det här inte alls är en skräckfilm, utan tyngdpunkten här är ett ganska djupt drama. Det förekommer visserligen en del intensiva thrillerscener med hotet från vargarna, men stora delar av filmen påminner hellre om Alive i stil och känsla. Av omslaget är det lätt att få helt fel intryck, i synnerhet då kategorin där benämns som "Action/thriller/drama" - och någon actionfilm är det sannerligen inte... Det här är inte alls en dum idé, och jag uppskattar filmens stämning och känsla. Det är finstämt och lågmält. Storyn är också intressant, och att försöka göra ett mer tungt drama med den här storyn är en fin idé.

Kanske hade jag för höga förväntningar inför The Grey, men jag blev faktiskt riktigt besviken på filmen. I grund och botten finns en så intressant kärna om bl.a. självdestruktivitet och botgörelse, men allt detta har slarvats bort i en ganska långsam och repetitiv historia. Allting går långsamt framåt, och det är bara vid några få tillfällen som det blir någorlunda intensivt när vargarna attackerar. Mellan varven är det ganska segt, och filmen har tyvärr blivit alltför utdragen. Det som hade kunnat bli en ganska intensiv och intressant film på 1 timme 20 minuter har av oförklarlig anledning dragits ut till två timmar, och då blir de flesta scener för utdragna och lite för mycket repetition över allting. Männen pratar lite kvasifilosofisk smörja, vandrar i snön och blir attackerad av vargar då och då. Mycket mer än så blir det aldrig, och att se detta utdraget till två timmar blir ärligt talat ganska tråkigt.

Det blir heller inte bättre av att de allra flesta rollfigurer blivit stereotypa, endimensionella och platta, och de flesta kommer jag inte ens ihåg namnet på. Dessutom är alla mer eller mindre osympatiska. Istället kretsar i stort sett allt kring Ottway, som blivit den enda rollfiguren med någon form av djup; och inte heller han känns alltför sympatisk eller intressant. Med så många endimensionella och ganska tråkiga rollfigurer bryr man sig heller inte om de kommer att överleva eller inte, och då blir det ganska oengagerande i slutändan. Då och då lyfter det till, då filmen är inne och snubblar på intressanta ämnen eller får en tacksam intensiv stil, men däremellan måste jag medge att jag blev ganska uttråkad. Dialogen är stundtals under all kritik, med mycket märkligt kvasifilosofiskt snack och machodialog. Kvinnosynen - som här skildras i ganska snabba och menlösa minnesbilder med fruar, döttrar eller prostituerade - är ärligt talat riktigt unken, och det gör filmen onödigt grabbig och machobetonad.

Dessutom lider The Grey av stora trovärdighetsproblem och logiska luckor. Männen beter sig ofta inte helt logiskt, och att gå omkring ganska lättklädda i Alaskas vildmarker i närmare 20 minusgrader utan att ens verka frysa känns exempelvis inte direkt sannolikt. Men det är ändå ingenting jämfört med vargarna... De här vargarna verkar döda och/eller äta upp allt som rör sig eller som råkar vara i närheten av dem, och det blir ärligt talat riktigt löjeväckande. Med tanke på hur sällsynt det är att vilda vargar attackerar människor i verkligheten och det oförtjänt dåliga rykte som vargar har fått, så känns det riktigt förkastligt att här skildra alla vargar som rena mördarmaskiner som inte gör annat än att döda alla människor de ser oprovocerat. Det hade jag kunnat acceptera om det varit en skräckfilm där syftet bara varit att skrämmas, i vilket fall jag (och säkert många med mig) brukar kunna godta en del logiska luckor, men i ett seriöst drama känns det inte rätt. Till råga på allt har manusförfattarna försökt att få filmen att framstå som mer intelligent och trovärdig än den faktiskt är, genom Ottways "djurexpertis" och hans oerhört korkade uttalanden som inte har något med verkligheten att göra. Eller vad sägs om "Vargar dödar allt som finns inom fem mil från deras gryt"...? T.o.m. jag som långt ifrån är någon expert på vargar inser hur orimligt det låter. Detta hade som sagt inte gjort mycket i en ren rysare, men i ett lågmält drama som försöker att vara allvarlig har jag lite andra krav.

Fotot är snyggt, och filmen har en del mycket vackra vyer över Alaskas vildmarker med en effektiv användning av kontraster. De ärligt talat ganska dåligt datoranimerade vargarna ser dock inte särskilt realistiska ut. Skådespelarinsatserna är helt okej, där Liam Neeson står för den bästa insatsen och gör en stabil och bra insats.

The Grey har en intressant premiss, och jag uppskattar den lågmälda stilen och de intressanta teman som den stundtals kommer in på. Men i slutändan blir det inte tillräckligt av någonting, så att resultatet blir en ganska oengagerande och seg film som dessutom lider av alldeles för många logiska luckor och trovärdighetsproblem. Om filmen hade antingen varit mer intensiv och blivit en renodlad thriller, eller tvärtom mer filosofisk och ett mer trovärdigt lågmält drama, så hade det kunnat bli riktigt bra. Nu blir det tyvärr varken hackat eller malet, och jag känner mig ärligt talat ganska besviken. Tycker man om långsamma dramer med ett visst (men inte så mycket) djup, har lätt att komma över trovärdighetsproblem och inte har någonting emot grabbiga filmer med tveksam kvinnosyn är det kanske värt att ta en titt på The Grey - trots allt är det en hyfsat originell film, och fotot är utmärkt. För oss andra blir det tyvärr inte mycket mer än en väldigt mycket sämre kopia av Alive, och stundtals blir det så segt att jag nästan började sakna uppätandet av ens kamrater från den filmen... Det är visserligen inte alls värdelöst, men samtidigt för många brister för att någonting annat än en halvstabil fyra kan bli aktuellt som betyg. Det är verkligen tråkigt att en så fin idé har slarvats bort på det här sättet

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men ibland ser det lite grovkornigt och brusigt ut. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har tyvärr väldigt smala kantlinjer vilket gör det minst sagt svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder - något det förstås finns väldigt mycket av i och med den snörika miljö som gänget befinner sig i. När man matar in BD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är stillastående och stilren men finns bara på engelska. Det enda extramaterial som finns är sex stycken bortklippta scener, som är halvintressanta att se på men inte tillför speciellt mycket alls.

Recensionen skriven: 8 november 2012
Senast uppdaterad: 9 november 2012

Recensionen har lästs 4101 gånger av 2420 personer, sedan den 8 november 2012