Kortfattade recensioner

Svensk distributör: Netflix
Frank Sheeran - Robert De Niro Jimmy Hoffa - Al Pacino
Russell Bufalino - Joe Pesci Angelo Bruno - Harvey Keitel
Bill Bufalino - Ray Romano Skinny Razor - Bobby Cannavale
Peggy Sheeran - Lucy Gallina / Anna Paquin Dolores Sheeran - India Ennenga / Marin Ireland
Irene Sheeran - Stephanie Kurtzuba Robert F. Kennedy - Jack Huston

På ett ålderdomshem funderar Frank Sheerans över sitt långa liv, och tänker tillbaka på sin karriär som yrkesmördare för maffian i Philadelphia - liksom på hans inblandning med den ökände fackpampen Jimmy Hoffa.

Martin Scorsese är utan tvekan en talangfull regissör, även fast hans filmer har hållit en lite ojämn nivå genom åren. The Irishman tillhör inte någon av hans bättre filmer, men å andra sidan inte någon av hans sämre heller. Det är kort sagt en bra och välgjord film, som är förvånansvärt engagerande och som trots ett långsamt tempo håller intresset vid liv. Det är lågmält och vemodigt, men hela tiden intressant och fascinerande. Här finns en påtaglig charm och en hel del humor, och dialogen är förstklassig som både är vass och trovärdig.

Särskilt originellt är det sannerligen inte - det här är klassisk maffiafilm av samma stil som det nästan går tolv på dussinet av, och ärligt talat har man sett det mesta förut. Det faktum att filmen åtminstone påstås vara verklighetsbaserad, även fast vi inte har mer än Frank Sheerans ord för mycket av det, är intressant men hjälper inte mycket för att få filmen att kännas mer nyskapande. Men det är intressanta rollfigurer, en utmärkt stämning och ett visst djup. Frank Sheeran hinner få en del nyanser, men samtidigt känns det lite problematiskt att faktiskt få oss att sympatisera med och "heja på" en yrkesmördare.

Det är lite rörigt och ett stort persongalleri, men filmens största problem är ändå längden - för den här filmen klockar in på smått absurda 3 timmar 31 minuter. Trots en omfattande berättelse blir det alldeles för mycket för filmens eget bästa, och det blir lite väl långsamt och periodvis rentav segt. Den långsamma stilen passar förvisso bra i sammanhanget, men det blir ändå för mycket av det goda och tämligen repetitivt. Filmen borde verkligen ha kortats ned med minst en halvtimme, för att få den lite tajtare och mindre seg. Kvinnosynen lämnar också en del övrigt att önska, för det här är en grabbig (eller "gubbig") film där alla väsentliga rollfigurer är män. Kvinnor har förpassats till mer eller mindre ovidkommande biroller, där ingen har mer än en handfull repliker totalt.

Det är dock utmärkta skådespelare, även fast tekniken för att föryngra Robert De Niro och Al Pacino digitalt fungerar lite si och så - det ser hyfsat trovärdigt ut, åtminstone på en lite mindre TV-skärm, men inte sjutton ser Robert De Niro ut att vara i 45-årsåldern som han faktiskt ska föreställa. Men i övrigt är det ett gediget hantverk, och The Irishman är en bra och underhållande film, med ett visst djup, en viss spänning och framförallt oväntat mycket humor. Här finns mycket att hämta, men i ärlighetens namn också en del att irritera sig över. Mitt betyg stannar därför på en stark sjua, och fastän det på intet sätt är dåligt så hade jag ändå väntat mig lite mer av Martin Scorsese. Det är förvisso förståeligt att filmen blev Oscarsnominerad för bästa film, men minst lika förståeligt att den faktiskt inte vann något - för de flesta av årets Oscarsnominerade filmer är starkare än den här.

Recensionen skriven: 27 maj 2020
Senast uppdaterad: 27 maj 2020

Recensionen har lästs 1645 gånger av 851 personer, sedan den 27 maj 2020