Rebecca - Ruth Wilson Danny - Bryant Prince
Butch Cavendish - William Fichtner Cole - Tom Wilkinson
Dan Reid - James Badge Dale Red Harrington - Helena Bonham Carter
Jay Fuller - Barry Pepper Will (pojken i ramberättelsen) - Mason Cook
Frank - Harry Treadaway Ray - Damon Herriman
Barret - James Frain Skinny - Matt O'Leary

Den maskerade Texas Rangern Lone Ranger och hans indianföljeslagare Tonto förekom första gången i en amerikansk radioföljetong skapad av Fran Striker, som sändes i nästan 3000 avsnitt med start 1933. Huruvida denna serie någonsin sänts i svensk radio har jag tyvärr inte lyckats utröna. Det gav i alla fall upphov till den omåttligt populära TV-serien The Lone Ranger, som sändes i amerikansk TV 1949 - 1957 och som enligt uppgift även sänts i svensk TV. Serien följdes av två biovisade långfilmer under 1950-talet (i Sverige kallade Den maskerade ryttaren respektive Ensamma vargen), som senare även följts av en nyare film 1981 och en TV-film 2003 som mig veterligen inte visats i Sverige. Nu är det dags för en ny långfilm baserad på samma karaktärer, och den nya filmen som också heter The Lone Ranger har regisserats av Gore Verbinski; mest känd för Pirates of the Caribbean-trilogin samt Rango. Här börjar vi från början, och får se hur allting egentligen började.

1969, några år efter det amerikanska inbördeskrigets slut, kommer distriktsåklagaren John Reid till Texas. Hans bror Dan är Texas Ranger i samma stad, och John ser fram emot att återse Dans fru Rebecca; som också råkar vara Johns ungdomskärlek. På samma tåg som John färdas i finns också den ökända brottslingen Butch Cavendish, som ska avrättas i Texas. Men med hjälp av hans gäng lyckas Butch att fly, och kvar på tåget finns John och indianfången Tonto. Väl framme blir John tillförordnad Texas Ranger, och han och Tonto börjar samarbeta för att få fast Butch.

Jag har tyvärr inte sett den klassiska TV-serien The Lone Ranger - det var lite före min tid. Inte heller har jag sett eller läst någon av de andra filmversionerna eller serietidningarna som baserats på denna klassiker. Jag tror dock inte att jag är ensam om det, då The Lone Ranger alltid varit mer välkänd i USA än i Sverige. Men åtminstone utan något att jämföra med, så är den nya filmversionen en riktigt bra och underhållande film. Storyn är intressant, och det finns ett visst djup och en lagom mörk stil som jag uppskattar. Upplägget kring konflikterna mellan indianer och vita är intressant, och är förstås ett ämne som alltid tål att uppmärksammas. Det är en enkel men intressant premiss, och fastän upplägget har vissa likheter med Pirates of the Caribbean har den här filmen ett större djup och en mörkare stil. Det passar bra i det här fallet, och filmen lyckas att kombinera en någorlunda korrekt historielektion med lättsam actionunderhållning.

Det är fartfyllt, underhållande och med både storslagna actionscener samt mer stillsamma dramatiska scener. Det finns också en viss humor, och det finns småroliga inslag gjorda med glimten i ögat. Vid några få tillfällen skrattar man högt, och allt detta bidrar till att lätta upp stämningen på ett lyckat sätt utan att det känns konstlat. Genom en utmärkt balansgång mellan humor, lättsam underhållning och allvar fungerar The Lone Ranger också bra för i stort sett alla åldrar. Här finns något som tilltalar de allra flesta, och manuset är genomarbetat utan att det blir översentimentalt eller tillrättalagt. Visst finns det en del trovärdighetsproblem, och framförallt verkar somliga rollfigurer ha en tendens att överleva vad de än utsätts för. Men det är förstås fullt avsiktligt, och en sådan här lättsam film som bygger på en TV-serie är förstås inte gjord för att vara 100% realistisk. Vad man tycker om det är en smaksak, men jag kan inte förneka att det bidrar till den glimt i ögat som filmen visar upp.

Problemet är att The Lone Ranger blivit för lång, och trots en omfattande handling blir nästan två och en halv timme i mastigaste laget för en sådan här film. Bitvis känns det utdraget, och ett flertal scener tillför egentligen inte mycket. Framförallt är den slutliga striden alldeles för lång, och det känns som att den aldrig tar slut; eller nästan i alla fall. Om filmen kunnat trimmas lite och minst 15 - 20 minuter tas bort hade allting sannolikt upplevts betydligt bättre, och det finns inget skäl att göra en sådan här lättsam underhållningsfilm så lång.

John och Tonto har blivit mångbottnade och intressanta rollfigurer, som känns äkta och som man bryr sig om. Men genom att så tydligt fokusera allting på just John och Tonto har det medfört att flera andra rollfigurer känns underutvecklade och stereotypa. Framförallt har Red fått alldeles för lite utrymme, och vad som i grund och botten är en intressant rollfigur känns helt bortkastat då hon bara medverkar i några få scener; och lika gärna hade kunnat slopas helt. Den romantiska sidohistorien/bakgrundshistorien mellan John och Rebecca har inte blivit tillräckligt underbyggt och får aldrig det utrymme den förtjänar. Och kvinnosynen lämnar en hel del övrigt att önska, då det bara medverkar två kvinnliga rollfigurer i hela filmen (Red och Rebecca), och båda känns tämligen endimensionella och stereotypa. Av de två är det bara Rebecca som hinner få några nyanser alls, men lite för ofta känns hon ändå som en typisk "jungfru i nöd"; något jag irriterar mig över.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk i kombination med vackra vyer. Tidskänslan övertygar, och det har bhlivit en storslagen film som man dras in i med enkla medel. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Armie Hammer känns ibland en smula opersonlig, men är ändå riktigt bra som John. Johnny Depp, sminkad till oigenkännlighet, är mycket bra som indianen Tonto; men visst kan man med all rätt undra om det inte hade gått att hitta en riktig indian att spela rollen. William Fichtner spelar över ganska påtagligt, men är ändå helt okej som brottslingen Cavendish. Ruth Wilson är mycket bra som Rebecca, och unga Bryant Prince övertygar som hennes son Danny. Helena Bonham Carter är som vanligt bra, men får inte mycket att arbeta med i den underutvecklade rollen som Red.

The Lone Ranger är en charmig och underhållande film, som är smårolig och fartfylld samtidigt som det finns ett visst djup och en lagom mörk stil. Jag uppskattar premissen och storyn, men tyvärr har filmen blivit alltför lång vilket gör att vissa actionscener nästintill pågår i all evighet. Jag hade också önskat att manusförfattarna kunnat fokusera mer på birollerna och inte satsat alla krut på just John och Tonto. Men trots de påtagliga bristerna tyckte jag verkligen om filmen, och det är en storslagen och minnesvärd film väl värd att ses för de flesta. Kanske beror det på att mina förväntningar inte var så jättehöga, men jag ger till sist filmen en stark sjua i betyg; och detta trots att western är en av de genrer jag tycker allra sämst om.

Recensionen skriven: 2 juli 2013
Senast uppdaterad: 3 juli 2013

Recensionen har lästs 3708 gånger av 2126 personer, sedan den 2 juli 2013