Dubbningshemsidan

Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

The Lunchbox
(Dabba)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Sök efter The Lunchbox på CDON
   ANNONS
Drama / Romantik / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 49 minuter
Genre: Romantiskt drama
Produktionsland/år: Frankrike/Tyskland/Indien, 2013
Produktionsbolag: Sikhya Entertainment & DAR Motion Pictures, i samarbete med Asap Films, Rohfilm, Cine Mosaic & arte France Cinéma
Producent: Anurag Kashyap, Guneet Monga & Arun Rangachari
Regi: Ritesh Batra
Manusförfattare: Ritesh Batra
Svensk distributör: Scanbox Entertainment Sweden AB
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar bara steg 1 och 2 (fast viss tveksamhet råder)
(Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Ila - Nimrat Kaur Saajan - Irrfan Khan
Yashvi - Yashvi Puneet Nagar Rajeev - Nakul Vaid
Shaikh - Nawazuddin Siddiqui Mehrunnisa - Shruti Bapna
Auntie - Bharati Achrekar Mr. Shroff - Denzil Smith
Ilas mamma - Lillete Dubey Ilas pappa - Nasir Khan

I Bombay (numera officiellt Mumbai) förekommer ett annorlunda system för leverans av lunchlådor till arbetare. Flera tusen vitklädda så kallade dabbawallas levererar varje dag lunchlådor till arbetande män (för tydligen är det alltid män...) som deras hemmafruar alternativt lokala restauranger har tillagat samma morgon. När männen har ätit upp maten levereras de tomma matlådorna hem igen. Lunchlådorna levereras via bl.a. cykel, tåg och till fots med hjälp av kodsystem. Det här lunchlådesystemet har blivit omtalat då det är närmast idiotsäkert, då lunchlådorna alltid levereras till rätt plats vid rätt tid utan misstag. Men ingen regel utan undantag...

Ett sådant undantag inträffar en dag i Bombay, där hemmafrun Ila varje morgon lagar mat åt sin allt mer frånvarande och distraherade make. Hon kommer fram till att vägen till att hennes man ska tina upp igen är genom matlagningen, och därför lägger hon ner mycket tid på att tillaga en avancerad lunchlåda med flera fina rätter. Döm om hennes förvåning när hennes man efter jobbet knappt ens nämner något om lunchen, och verkar totalt ointresserad. Det beror på att det faktiskt inte är han som fått lunchlådan, utan den har istället hamnat hos den sura och bittra änklingen Saajan - hans fru har dött och numera bidar han mest sin tid på jobbet i väntan på pensionen om en månad. Han får sin lunch från en lokal restaurang, men blir förvånad då den vanligtvis högst alldagliga maten plötsligt är jättegod. När Ila får tillbaka matlåden och märker att mottagaren har ätit varenda millimeter av maten misstänker hon snabbt att det faktiskt inte är hennes man som fått lunchlådan, och till nästa dag skriver hon med en lapp med maten. Även nästa dag får Saajan lunchlådan, läser lappen och skriver egna svar tillbaka...

The Lunchbox har en ovanlig premiss, med en företeelse som är specifikt inriktad mot just Indien. Men konceptet och idén i övrigt är inte alltför nyskapande, och har bl.a. en del likheter med Du har mail; förutom att det här rör sig om gamla hederliga brev. Men det är ändå en riktigt bra film, som är underhållande och charmig samtidigt som det finns ett tydligt djup. Filmen har en lågmäld stil som jag uppskattar, och till skillnad från de flesta romantiska dramer finns här ingen översentimentalitet och heller ingen övertydlighet. Det är stämningsfullt och finstämt, och jag uppskattar den mysiga stilen och känslan som filmen förmedlar.

Det finns även en viss lågmäld humor, så man får fnissa lite då och då - det är långt ifrån någon renodlad komedi, men den humor som finns hjälper till att lätta upp stämningen. Man får även lära känna rollfigurerna på ett bra sätt, där både Sajaan och Ila blivit förhållandevis mångbottnade. Inledningsvis är visserligen Sajaan mer än lovligt sur och bitter, men med tiden lär man sig att tycka om både honom och Ila. Det är engagerande, och intresset hålls vid liv på ett utmärkt sätt. Bitvis är det också riktigt berörande, och därför lär filmen inte lämna någon helt oberörd, även fast jag i ärlighetens namn heller aldrig grät under filmens gång - fast det är å andra sidan förmodligen heller inte meningen, då det här inte är gripande på det sättet. Däremot är det både fängslande och fascinerande, men gjort med enkla och naturliga medel.

Allt detta låter bra, och det är det också. Samtidigt är jag dock inte riktigt lika överförtjust som alla andra recensenter och jurygrupper varit. Ibland blir storyn lite väl enformig och repetitiv, då det i så pass hög grad handlar om att läsa och skriva brev. Något som visserligen är intressant och effektivt, men som också lätt kan uppfattas något innehållsfattigt. Därför kan The Lunchbox ibland upplevas lite väl långsam, och somliga lär säkert tycka att den är seg. Så långt skulle jag inte vilja sträcka mig, men det blir ändå ibland för långsamt för filmens eget bästa. Det blir periodvis aningen väl tunt och ibland hade jag önskat att lite mer kunnat hända. Kanske hade filmen vunnit på att kortas ner en smula, för 1 timme 50 minuter är trots allt ganska länge för en så pass enkel historia där det inte finns så mycket att berätta.

Vi får heller inte veta lika mycket om Ila som jag hade önskat. Vi får veta allt om hennes äktenskap och hennes matlagning, men om henne själv i stort sett ingenting; och det känns lite egendomligt. Det gör att kvinnosynen känns lite passé, och inte blir saken bättre av att det i Bombay tydligen enbart är män som jobbar och det uteslutande är hemmafruar som lagar mat. Kanske inget anmärkningsvärt med Indiens mått mätt (vad vet jag?), men desto mer med mina... Slutet känns också alltför abrupt för min smak, då man nästan bokstavligen blir hängandes i luften. Det är förvisso en svår balansgång mellan övertydliga och tillrättalagda slut och abrupta oavklarade slut, men jag tycker ändå att det här är lite för abrupt för filmens eget bästa och lämnar lite väl många obesvarade frågor.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk i kombination med vackra bildkompositioner. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Nimrat Kaur är riktigt bra som Ila och Irrfan Khan är minst lika bra som Saajan. Även i övrigt det är bra skådespelare, men Nakul Vaid som Ilas make Rajeev gör det blekaste intrycket i filmen.

The Lunchbox är en riktigt bra och välgjord film, som lyckas att både underhålla och beröra med enkla medel samtidigt som det finns ett djup. Det är charmigt och engagerande, och det är imponerande att manusförfattaren lyckas att åstadkomma så pass mycket ur en så enkel premiss. Filmen lär inte lämna någon oberörd, och storyn är dessutom universell trots det oerhört Indien-specifika utgångslänget. Så visst är filmen bra på alla sätt och vis, men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite besviken. För märkvärdig som resten av världen velat göra gällande är The Lunchbox trots allt inte, och ibland kan det bli lite för innehållsfattigt. Det är en typisk sådan film där man blir imponerad medan man ser filmen och tänker på den ett tag efteråt, men som till syvende och sist ändå inte är alltför minnesvärd. Fast riktigt bra är det ändå, och det är en film väl värd att se för de flesta, varför mitt betyg trots bristerna landar på en stark sjua.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både DTS-HD 5.1 och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lite för liten men är ändå hyfsat lättläst; fast tyvärr är kantlinjerna i tunnaste laget vilket gör texten blir ganska svår att läsa vid de scener som har ljusare bakgrunder. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men tyvärr endast engelskspråkig. Det enda extramaterialet som finns är otextade trailers för tre andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial.

Daniel Hofverberg
Recensionen skriven: 25 september 2014
Senast uppdaterad: 26 september 2014

Recensionen har lästs 2884 gånger av 1616 personer, sedan den 25 september 2014

Betyg:
Film/serie * * * * * * *     7
BD-produktion * * * *        4
Snittbetyg: * * * * * och en halv      5,5

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
SEXA - ETTA - NIA - FEMMA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2021 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna


 

Vill du annonsera här?
Kontakta webbmastern