Noredin Mostafa - Fares Fares Salwa - Mari Malek
Kammal Mostafa - Yasser Ali Maher Gina - Hania Amar
Hatem Shafiq - Ahmed Selim Polischef Khalil - Emad Ghoniem
Momo - Mohamed Yousry Clinton - Ger Duany
Nagy - Hichem Yacoubi Saleh - Ahmed Abdelhamid Hefny
Grönögda mannen - Slimane Dazi Ihab - Ibrahim Salah

Året är 2011, och i centrala Kairo i Egypten jobbar Noredin Mostafa som kriminalinspektör. Han är korrupt och pressar brottslingar på pengar, och drar sig heller inte för att stjäla plånboken av mordoffer, men tar i övrigt sitt jobb på allvar; kanske en av fåtalet i ett Kairo hårt drabbat av korruption, och där allt fler medborgare börjar protestera mot regeringen. En dag blir en känd sångerska mördad på Hiltons lyxhotell i Kairo. En av hotellets städare, en ung kvinna från Sudan som jobbar svart utan uppehållstillstånd, blir vittne till händelsen och ser mördaren; men hon har ingen större lust att gå till polisen med sina iaktagelser. Åklagaren och polisledningen tycker inte att fallet förtjänar någon större utredning, och till en början avskrivs det som självmord. Den teorin vägrar Noredin att tro på, och börjar utreda mordet. Men det som till en början ser enkelt ut visar sig vara betydligt mer komplicerat än väntat, och snart kan man misstänka att mordet har kopplingar ända upp till regeringen.

Det är inte varje dag som svenska arabiskspråkiga filmer ser dagens ljus, och dessutom bygger filmen på verkliga händelser i Egypten 2011. Och storyn är utan tvekan intressant, med en fascinerande premiss och en historia som är väl värd att berättas. The Nile Hilton Incident är överlag en bra film, men samtidigt inte riktigt lika imponerande som jag hade hoppats på. Överlag är det en engagerande film, som håller intresset vid liv. Stämningen är utmärkt, och filmen har en autentisk atmosfär där det verkligen ser ut och känns som att befinna sig i Kairo hela tiden. I stil och känsla finns här många likheter med klassisk film noir, men även med mer traditionella kriminaldramer och thrillers.

Det finns också en del intressanta rollfigurer, och många genomarbetade beståndsdelar. Bl.a. lyckas manusförfattaren att få oss att känna för Noredin, trots att han är korrupt och långt ifrån någon helyllemänniska. Här finns många bottnar och ingenting är helt svart eller vitt, vilket jag uppskattar. De allra flesta rollfigurer är också nyanserade, med både bra och dåliga sidor, och där ingen är perfekt och nästan ingen heller är genomond. Det är en trevlig omväxling, och gör att filmen upplevs trovärdig. Här finns också ett påtagligt djup, och jag uppskattar den ovanligt trovärdiga stilen.

Trots det förekommer dock likväl en hel del klassiska filmklichéer, och även om de flesta av dessa har sina poänger, så förtar det en del av känslan. Bland annat blir det efter ett tag ganska störande att Noredin rökar cigaretter i nästan varenda scen; vare sig det faktiskt finns någon logik bakom det eller inte. Jag är ärligt talat inte riktigt säker på om det har någon märklig konstnärlig baktanke, eller om det rör sig om produktplacering; men då vi vid ett par tillfällen tydligt får se Marlboros logga kan man onekligen börja misstänka det sistnämnda.

Däremot är det en spännande film, som överlag har en tacksam intensitet även om det ibland upplevs onödigt långsamt. Det förblir intressant och fascinerande, och den otroliga verklighetstrogna stämningen förhöjer onekligen helhetsintrycket. Det är lagom mystiskt, så att filmen lyckas beröra och engagera från början till slut. Någon särskilt upplyftande film är det sannerligen inte, utan det är en deprimerande och upprörande skildring utan särskilt många ljusglimtar. Men tyvärr är det nog ändå realistiskt, även om jag förstås omöjligen kan bedöma hur nära de verkliga händelserna som filmen faktiskt ligger - det ligger liksom i sakens natur att korrupta personer sällan erkänner det...

Tyvärr har dock The Nile Hilton Incident blivit en onödigt invecklad och rörig film, och det är inte helt lätt att hänga med i vem som egentligen är vem. Det är komplicerat, med många turer och många inblandade personer; varvat med både korruption, mutor och mer eller mindre tveksamma personer långt upp inom regeringen. Vem gärningsmannen är får vi som tittare veta vid ett tidigt skede, men sen försvinner han i ett virrvarr av korrupta regeringstjänstemän, komplicerade turer inom myndigheter och dussintals namn och titlar som man inte ens minns vilka de var. I slutändan är det inte helt lätt att få något tydligt grepp om historien eller hur allting hänger ihop, och när eftertexterna började rulla hade jag fortfarande flera frågor jag inte ansåg mig ha fått något svar på. Om det beror på att man inte får veta tillräckligt, eller om det helt enkelt blivit för rörigt så att informationen försvunnit i mängden, vågar jag dock inte uttala mig om; i synnerhet inte efter att "bara" sett filmen en gång.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk med dämpade färger i kombination med snygga bildkompositioner och utmärkt scenografi. Musiken är bra, men tar ibland överhanden för mycket så att filmen börjar upplevas övertydlig. Bra bakgrundsmusik bör man knappt lägga märke till, men ibland upplevs musiken öronbedövande och stjäl uppmärksamheten ifrån handlingen och fotot. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och jag uppskattar att det till största delen är (åtminstone för oss svenskar) obekanta skådespelare från Egypten. Fares Fares är mycket bra i huvudrollen som Noredin, och den enda bekanta i ensemblen. Till en början blev jag något distraherad, då man bara sitter och jämför med Fares andra rollfigurer genom åren, men efter ett tag vänjer man sig och han upplevs både naturlig och autentisk. Mari Malek är också mycket bra som Salwa, och gör en något begränsad men svår roll på ett starkt och övertygande sätt. Yasser Ali Maher är riktigt bra som Kammal, och Hania Amar gör vad som går av den lite för underutvecklade rollen som Gina.

The Nile Hilton Incident är en välgjord och överlag bra film, som är fängslande och intressant. Genom en intressant verklig historia, mångbottnade rollfigurer och en verklighetstrogen atmosfär kommer man långt; och dessutom är det riktigt spännande och fascinerande. Problemet är bara det att intrigen blivit onödigt plottrig och rörig, och det finns många rollfigurer och många politiska turer som inte är helt lätt att få något grepp om. Att dessutom blanda in så pass mycket om den dåvarande revolutionen och så kallade arabiska våren är jag också tveksam till, då det gör att själva mordmysteriet delvis hamnar i skymundan; och det var ju trots allt det som allt skulle kretsa kring. Kort sagt tror jag att manuset hade behövt en översyn, men det är ändå en bra och mycket intressant film som förtjänar en eloge för att den ens blivit till och för dess utmärkta stämning. Jag hade nog ändå hoppats på lite mer av Tarik Saleh, men genom de många positiva delarna väljer jag ändå en hyfsat stabil sjua i betyg. Inget fel med det, men det hade helt enkelt kunnat bli så mycket bättre utifrån samma verkliga handling.

Recensionen skriven: 28 september 2017
Senast uppdaterad: 28 september 2017

Recensionen har lästs 2891 gånger av 1664 personer, sedan den 28 september 2017