Manusförfattare: Lee Daniels & Pete Dexter, baserat på en roman av Pete Dexter
Jack Jansen - Zac Efron Ward Jansen - Matthew McConaughey
Charlotte Bless - Nicole Kidman Hillary Van Wetter - John Cusack
Yardley Acheman - David Oyelowo Anita Chester - Macy Gray
W.W. Jansen - Scott Glenn Ellen Guthrie - Nealla Gordon
Tyree Van Wetter - Ned Bellamy Nancy - Nikolette Noel

Det är slutet av 1960-talet, och journalisten Ward Jansen jobbar tillsammans med journalistkollegan Yardley på Miami Times som Wards pappa äger. Wards bror Jack hjälpr till som chaufför för tidningen, som håller till i ett garage. En dag får Ward, Jack och Yardley besök av en kvinna vid namn Charlotte Bless. Hon behöver hjälp då hennes nyblivna fästman Hillary van Wetter, som hon aldrig ens träffat (!), dömts till döden för mordet på den lokala sheriffen Call. Charlotte är övertygad om att Hillary är oskyldig, och vill att tidningen hjälper till att bevisa det genom hennes omfattande research-material. Alla fyra reser ner till Floridas träskmarker för att undersöka mordet och Hillary närmare, men snart börjar de misstänka att något inte står rätt till. Dessutom verkar varken polisen eller ens Hillarys egen försvarsadvokat särskilt intresserad av att hjälpa till.

Jag har tyvärr inte läst Pete Dexters roman, men efter den mycket starka Precious hade jag höga förväntningar på Lee Daniels senaste film. På papperet låter det kanske inte som någon alltför originell story, men skenet bedrar och regissören och manusförfattarna har på ett effektivt sätt lyckats att få en förhållandevis originell och nyskapande helhet av vad som ser ut att vara en enkel deckare. Det handlar visserligen om ett kriminalfall, men The Paperboy är långt ifrån någon regelrätt deckare utan är snarare en dramathriller med fokus på rollfigurerna hellre än på själva fallet. Det uppskattar jag, och det gör att filmen lyckas att åstadkomma någonting helt nytt av en i botten bekant genre. Och det med bra resultat, för det här är en mycket bra film.

Det är engagerande och berörande. Intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt, och här blandas spänning med viss humor på ett förvånansvärt lyckat sätt. Det är småroligt, charmigt och fängslande; och bitvis blir det även spännande. Men att kategorisera filmen som en thriller, som gjorts på omslaget, är verkligen en sanning med modifikation. Visst finns här en viss spänningskänsla, men riktigt spännande blir det först vid några fåtal scener; främst mot slutet. Annars är det här snarare ett ganska djupt drama, där de spännande scenerna kan räknas på ena handens fingrar.

De centrala rollfigurerna är både mångbottnade och intressanta, och framförallt Jack, Charlotte och Ward hinner få förvånansvärt många nyanser. Man känner för rollfigurerna och bryr sig om dem, och alla tre känns äkta. Tyvärr får dock Yardley mindre utrymme, och har också blivit mindre nyanserad. Det är tråkigt, då han inledningsvis är viktig för handlingen men med tiden blir han tyvärr mer och mer ovidkommande vilket känns lite märkligt. Hillary hinner inte heller få något större djup, men det är nog mer avsiktligt.

Men det är en mycket intressant och fascinerande handling, och filmen har ett föredömligt tempo där det aldrig blir segt men heller inte går jättesnabbt framåt. Stämningen är också utmärkt, och filmen påminner delvis en del om film noir. Man bryr sig verkligen om rollfigurerna och vad som händer, och den gammaldags miljön fungerar för en gångs skull till filmens fördel. Allting är mångfacetterat och engagerande, och filmen har ett påtagligt djup. Det är också ett mycket starkt drama, som man aldrig kan slita sig ifrån och där man känner sig riktigt slut när eftertexterna börjar rulla. Det är också en realistisk film, som känns äkta och trovärdig på ett sällsynt lyckat sätt. Dessutom är det en oförutsägbar film, där det är i det närmaste omöjligt att förutspå vad som kommer att hända.

Dock kan The Paperboy bitvis upplevas en smula rörig och förvirrande, då det ofta nämns mängder av rollfigurer där man måste tänka till för att komma ihåg vem som faktiskt är vem. Genom dialogen som ofta nämner många namn i ett rasande tempo är det ibland inte helt oproblematiskt att hänga med i svängarna; detta trots att handlingen i sig inte är alltför invecklad. Jag ställer mig också lite tveksam till upplägget med en ramberättelsen i nutid där Anita berättar vad som hänt via tillbakablickar - i synnerhet som ramberättelsen i slutändan visar sig vara mer eller mindre poänglös i sammanhanget, och där enda syftet verkar vara att via berättarrösten upplysa om sådant som vore lite för omständligt att visa. Jag tycker också att filmen, efter att ha känts så realistisk och jordnära väldigt länge, spårar ur lite mot slutet. Då börjar allting kännas en smula tillspetsat, och ett fåtal trovärdighetsproblem uppstår också. När eftertexterna börjar rulla återstår även ett flertal frågor, som man aldrig riktigt fått något svar på.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk tillsammans med en del vackra vyer. Tidskänslan för 1960-talet är också nära nog perfekt, och det ser ut och känns som 1960-tal in i minsta detalj. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Zac Efron är kanske inte världens bästa skådespelare, men han är mycket bra i den här filmen och gör troligtvis sitt livs bästa rollprestation någonsin. Han spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Nicole Kidman är riktigt bra som Charlotte, och gör en stark och minnesvärd rollprestation långt ifrån den stil vi brukar se henne som. Matthew McConaughey är också bra som Ward, men är nog ändå snäppet svagare än de andra två huvudrollerna. David Oyelowo är bra som Yardley, men får mindre att arbeta med än de övriga. Sångerskan Macy Gray är mycket bra som hemhjälpen Anita, och hon gör en ovanligt nedtonad roll vilket jag uppskattar. Även i övrigt är det bra skådisar, och det finns ärligt talat inte ett enda svagt kort i den här ensemblen.

The Paperboy är en mycket bra och förhållandevis originell film, som är både berörande och engagerande. Det är ett starkt drama, som sannerligen inte är roligt att se på (åtminstone inte bitvis), men där man får sin belöning med råge om man faktiskt ger den en chans. Tyvärr sjunker helhetsintrycket en smula mot slutet, men det är ändå en så minnesvärd film att den är väl värd att se för de allra flesta. Mitt betyg stannar på en svag åtta, men det hade kunnat bli ännu bättre genom några manusjusteringar. Eventuellt kanske detta beror på den litterära förlagan, då det i en tjock roman förstås är lättare att förklara allt och få allting att hänga ihop än vad som är möjligt i en film på 1 timme 47 minuter. Kanske hade det blivit ännu bättre om man hade förlängt filmen en smula, för att den inte ska kännas lite förenklad vid några tillfällen.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, finska och norska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har tyvärr smala kantlinjer vilket gör det svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder. Översättningen är relativt bra, men det förekommer en och annan översättningsmiss och även vissa tveksamma ordval. När man matar in BD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är fin och stilren men finns bara på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är beklagligt men inte alltför förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 30 april 2013
Senast uppdaterad: 1 maj 2013

Recensionen har lästs 4982 gånger av 2969 personer, sedan den 30 april 2013