Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Robin Van Der Zee - Ben Mendelsohn Jason som spädbarn - Anthony Pizza
Jennifer Cross - Rose Byrne AJ som spädbarn - Travis Jackson Campbell / Trevor Jackson Campbell
Jason Cankam som äldre - Dane DeHaan AJ Cross som äldre - Emory Cohen
Polischef Weirzbowski - Robert Clohessy Malena - Olga Merediz
Peter Deluca - Ray Liotta Scott - Gabe Fazio
AI Cross - Harris Yulin Bill Killcullen - Bruce Greenwood

Året är 1997, och Luke Glanton är motorcykelstuntman i ett omkringresande cirkussällskap. När cirkusen stannar till i Lukes hemstad Schenectady i New York kommer han i kontakt med sin f.d. flickvän Romina, och upptäcker att de har ett spädbarn tillsammans; en son som Romina tagit hand om tillsammans med sin nuvarande pojkvän Kofi utan att ens berätta för Luke att hon var gravid. Luke är fast besluten att försörja sin son, och vill inte riskera att han ska växa upp utan att ens veta vem sin pappa är. Därför säger han upp sig från cirkusen, och får istället jobb på en bilverkstad. Den drivs av Robin, som tidigare var bankrånare och nu övertalar Luke att gå i hans fotspår för att få pengar till sonen. Därmed korsas hans vägar med den nyutexaminerade polisen Avery, som till varje pris vill få fast Luke - vilket får konsekvenser både nu och i framtiden.

Storyn låter kanske inte så märkvärdig, men det här är betydligt mer originellt och märkvärdigt än det ser ut att vara på papperet. Det är en ovanlig och nyskapande film med en intressant story. Det är också en väldigt bra film, som engagerar hela tiden och som dessutom bara blir bättre och bättre ju längre tiden fortlöper. Stämningen är utmärkt, och filmen erbjuder en ovanlig och stark atmosfär och stämning. Det är finstämt och lagom lågmält, helt befriat från allt vad övertydlighet och översentimentalitet heter. Rollfigurerna är också förhållandevis mångbottnade, och överlag är det ett nyanserat drama långt ifrån den svartvita stil som många andra snarlika filmer lider av.

The Place Beyond the Pines har en udda premiss, då filmen på sätt och vis är indelad i tre olika filmer i ett. Här finns tre separata händelseförlopp, som har en tydlig koppling med varandra men som ändå tydligt delar upp filmen i ungefär tre lika stora delar. Det är annorlunda, men fungerar faktiskt riktigt bra i det här fallet. Filmen visar på ett effektivt sätt på långvariga efterverkningar och följder, och det är djupsint och tänkvärt. Här finns tydliga men samtidigt lågmälda budskap, och därmed blir filmen stark och minnesvärd på ett elegant sätt. Medan filmen under den första tredjedelen känns ganska förutsägbar, så inträffar därefter oväntade vändningar som helt förändrar filmens karaktär, och gör att den i det stora hela blir oförutsägbar och mycket svår att förutspå. Det är samtidigt hyfsat spännande, och förblir fängslande hela tiden. Det är också en berörande och gripande film, och vid några tillfällen är det nästan omöjligt att hålla tårarna borta.

Jag tycker dock inte riktigt att Derek Cianfrance har lyckats att skapa ett jämnt drama, utan de olika delarna är inte riktigt lika bra. Den avslutande tredjedelen känns lite svagare än de tidigare, och det är inte allt som händer som har en tydlig och stark logik. Manusförfattarna har ibland dessutom valt att nästan helt hoppa över viktiga händelser, och jag känner att man hade behövt lära känna Jason bättre för att förstå hans agerande. Man kan också ifrågasätta varför filmen så tydligt fokuserar på manliga rollfigurer, där de två enda kvinnorna som förekommer - Romina och Averys fru Jennifer - har ganska marginella roller i sammanhanget. De får inte alls samma djup som de manliga rollfigurerna, och i synnerhet Jennifer är i stort sett helt poänglös. Romina är inledningsvis ganska viktig, men försvinner nästan helt i de två sista akterna. Trots att det är intressant hela tiden är också den saftigt tilltagna speltiden på 2 timmar 20 minuter aningen i längsta laget.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk samtidigt som det finns en del mycket vackra vyer. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Ryan Gosling är mycket bra som Luke och Bradley Cooper är utmärkt som Avery. Eva Mendes gör allt som går av den lite väl stereotypa Romina, och Rose Byrne gör vad som går av en ännu plattare roll. Emory Cohen är också riktigt bra som AJ, men jag blev inte riktigt lika imponerad av Dan DeHaan som Jason.

The Place Beyond the Pines är en mycket bra och välgjord film, som förblir stark, engagerande och minnesvärd på ett effektivt sätt. Det är originellt och lågmält, och filmen tar upp tänkvärda ämnen på ett naturligt sätt. Dock upplever jag filmen en smula ojämn, och det är inte alla scener på detta väldigt långa drama som övertygar lika mycket. Trots bristerna är det dock en film som alla bör se, och där en stabil åtta är det självklara betyget.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både DTS-HD 5.1 och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är för liten men är ändå hyfsat lättläst; fast tyvärr är kantlinjerna i tunnaste laget vilket gör texten lite svårläst vid de scener som har ljusare bakgrunder. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men tyvärr endast engelskspråkig.

Som extramaterial hittar vi först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören Derek Cianfrance. Det är hyfsat intressant, och Derek har en del intressanta anekdoter från inspelningarna att berätta. Fokuset ligger dock hela tiden på inspelningarna, och manuset nämns knappt ett ord om. Det gör att kommentatorspåret mellan varven kan upplevas lite tomt, för det är säkert fler än jag som skulle vilja höra mer om manuset hellre än om filmfotografen. Därefter återfinns fyra bortklippta scener, som är halvintressanta men inte tillför något alls till handlingen.

Det finns även en fyra minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som innehåller korta intervjuer med skådespelare och regissör varvat med utdrag ur filmen. Det är uppenbart att det här inslaget gjorts i marknadsföringssyfte innan premiären, och därför fokuserar den mycket på att berätta om rollfigurerna; något som lär vara ganska poänglöst om man redan har sett den. Slutligen hittar vi också fyra trailers för tre andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls, och bitvis är det inte helt oproblematiskt att lyckas att uppfatta vad alla säger.

Recensionen skriven: 6 juli 2016
Senast uppdaterad: 6 juli 2016

Recensionen har lästs 2524 gånger av 1458 personer, sedan den 6 juli 2016