Dubbningshemsidan
Recensioner
The Power of the Dog
(The Power of the Dog)
Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen, filmen eller dess dubbning samt sätta egna betyg.
Året är 1925 i amerikanska Montana, där bröderna Phil och George Burbank driver en ranch som de tagit över från sina föräldrar. Phil är en typisk machoman, aggressiv och manlig, medan George är mer finkänslig och ömsint - men trots att de är så olika tillbringar de hela livet tillsammans och sover t.o.m. i samma säng. Men allt förändras när Phil och George besöker ett värdshus där de får träffa änkan Rose och hennes son Peter. Phil stör sig genast på Rose och den lite för feminint lagda Peter, och är så otrevlig så att Rose börjar gråta. George däremot blir genast betagen, och strax därpå gifter han sig med Rose. Rose och Peter flyttar in till brödernas ranch, men då George ofta är bortrest måste Rose vara ensam med Phil långa perioder. En psykologisk maktkamp tar sin början då Phil verkligen inte accepterar Rose närvaro, och gör allt för att hon ska vantrivas. Men mot Rose vilja börjar snart Phil att umgås mer och mer med Peter.
Jane Campion är absolut en talangfull regissör och manusförfattare, och Pianot kommer jag väl ihåg än idag trots att det gått nästan 30 år. The Power of the Dog är kanske inte någon av Jane Campions bästa filmer, men är oavsett en riktigt bra och lyckad film. Det är en annorlunda film, som sannolikt inte kommer tilltala alla. Historien är måhända inte alltför originell, men det är intressant och med en del annorlunda beståndsdelar och kryddor. Rollfigurerna är intressanta och mångfacetterade, och här finns ett påtagligt djup då ingen är helt god eller ond. Phil är förvisso långt ifrån någon trevlig person, men det betyder inte att han är genomond. Det medför en intressant dynamik och ett manus med många bottnar.
Det är en långsamt berättad och förhållandevis lågmäld film, som tar god tid på sig att introducera rollfigurerna och premissen. Här finns inga tvära kast eller påtaglig spänning, utan allt går långsamt framåt med en poetisk berättarton. Det kommer inte passa alla, utan somliga lär nog finna detta olidligt tråkigt - för trots att det kategoriseras som en western, så är det långt ifrån en traditionell western. Men trots att det är långsamt, så blir det aldrig segt eller tråkigt, utan det händer hela tiden tillräckligt mycket för att hålla intresset vid liv. Några scener pågår kanske aningen för länge för sitt eget bästa, men överlag tycker jag om den här långsamma och poetiska tonen.
Här finns väldigt lite blod och heller inget direkt våld - allt är istället djupare än så, och det handlar mer om dialog och vardagliga situationer än någon direkt actionfilm. Det fungerar riktigt bra, och det är lågmält och avskalat där man måste vara uppmärksam på vad som händer för att inte missa viktiga ledtrådar. För här serveras inget på silverfat, utan tittarna måste tänka själva för att förstå allt som pågår och vad tanken är. Det uppskattar jag, och det lyckade och genomtänkta slutet ger också en extra krydda till allt.
Men trots det smarta manuset, den lågmälda och poetiska stilen och den starka dynamiken, så blev jag ändå inte riktigt så begeistrad som jag hade hoppats på. Det är hela tiden bra och intressant, men filmen griper inte riktigt tag i tittaren så mycket som jag hade önskat. Man sitter engagerad, men blir inte riktigt så berörd som man borde ha blivit. Man får en viss distans till rollfigurerna och händelserna, och får heller inte riktigt veta tillräckligt mycket om allas bakgrund - och framförallt hur Phil har blivit som han blev. Vid några tillfällen blir det också en smula övertydligt på ett sätt som är lite olikt Jane Campion.
The Power of the Dog är en riktigt bra och välgjord film. Skådespelarinsatserna är förstklassiga, och både Benedict Cumberbatch och Kirsten Dunst är utmärkta i svåra och minnesvärda roller på två vitt skilda sätt. Fotot är också strålande, med mycket vackra vyer inspelade i Nya Zeeland - även om man kanske kan hävda att det faktiskt påminner mer om just Nya Zeeland än om Montana i USA som det ska föreställa. Här finns en intressant dynamik, handling och persongalleri, och filmen ställer intressanta frågor kring maskulinitet och könsroller. Det är minnesvärt, engagerande och med en poetisk berättarton som jag verkligen uppskattar. Men ibland går det kanske lite för långsamt, plus att något gör att filmen inte riktigt griper tag lika mycket som den borde ha gjort. Den når därmed inte upp i samma skyhöga klass som japanska Drive My Car (den i särklass bästa av de Oscarsnominerade filmer jag sett), men icke desto mindre är det en riktigt bra och genomtänkt film. Att den blev nominerad till Oscar för bästa film känns rättvist, men på samma sätt är den heller knappast tillräckligt bra för att förtjäna att vinna - därför känns en svag åtta som det självklara betyget.
Daniel Hofverberg
Recensionen skriven: 25 mars 2022
Recensionen har lästs 1617 gånger av 888 personer, sedan den 25 mars 2022
Betyg: |
Film/serie |
|
8 |
DVD-produktion |
|
-- |
|
Snittbetyg: |
|
8 |
Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom
att ange dina betyg här nedan.
Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen, filmen eller dess dubbning. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.
© 2021 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg