Robert Ledgard - Antonio Banderas Vera - Elena Anaya
Marilia - Marisa Paredes Vicente - Jan Cornet
Norma - Blanca Suárez Christina - Bárbara Lennie
Vicentes mamma - Susi Sánchez Fulgencio - Eduard Fernández
Zeca - Roberto Álamo Doktorn - Fernando Cayo
Ordförande för institutet för bioteknik - José Luis Gómez Casilda - Teresa Manresa

Regissören, manusförfattaren och producenten Pedro Almodóvar är en av Spaniens mest kända och inflytelserika filmmakare, och hans filmer har vunnit många priser; däribland ett par Oscars. I Sverige har många av hans filmer levt en förhållandevis anonym tillvaro, men har trots allt blivit känd även här för bl.a. filmer som Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott och Allt om min mamma. Sedan 1980 har han skrivit och regisserat 20 filmer, och häromåret gick Brustna omfamningar upp på bio. Nu är det dags för Pedros senaste film, dramathrillern The Skin I Live In, som även den visats på bio i Sverige som en av relativt få spanska filmer. Filmen har vunnit många priser världen över, nu senast bl.a. Golden Globe för bästa utländska film. Nu har den också släppts på DVD.

Robert Ledgard är en framstående plastikkirurg i Toledo i Spanien, men sedan hans fru blivit svårt brännskadad i en bilolycka har han blivit besatt av tanken på att lösa problemet med brännskador. Han har knappt några traditionella patienter längre, utan ägnar all sin tid åt forskning kring en ny form av artificiell hud som ska kunna klara alla temperaturer utan att drabbas av brännskador. Robert nöjer sig inte med djurförsök, utan utnyttjar den vackra Vera som mänsklig försökskanin för sin uppfinning. Vera hålls i praktiken fången av Robert, men gör trots det inget större motstånd. Roberts hemhjälp Marilia är den enda som känner till "försökskaninen", som han av förståeliga skäl förstås inte kan avslöja för sina läkarkollegor. En dag kommer Marilias son Zeca på besök, på flykt undan polisen, och det kommer att förändra allt.

En sak kan man konstatera bortom allt tvivel: The Skin I Live In liknar garanterat ingenting man tidigare sett, och förmodligen inget man någonsin kommer att se heller. Det här är en oerhört originell och udda film, som helt saknar motsvarigheter inom filmbranschen. Den kommer garanterat inte att tilltala alla, men jag blev faktiskt riktigt fascinerad av denna oerhört märkliga och annorlunda film. Det är tillspetsat, långsökt och skruvat; men samtidigt finns det en viss trovärdighet och allting som händer i filmen skulle kunna hända i verkligheten (även om jag innerligt hoppas att så inte sker). Därför förblir filmen engagerande och någorlunda realistisk, och intresset hålls vid liv trots att det är en oerhört udda och smått absurd film.

Överlag är det också oförutsägbart, och jag listade ut filmens oväntade vändning bara ett par minuter innan den avslöjades. Men utan att avslöja för mycket måste jag konstatera att det närmast blir en chockupplevelse att lista ut hur allting hänger ihop. Det här är också en svårdefinierad film, som innehåller beståndsdelar av både drama, thriller, skräck, mysterium och t.o.m. lite komedi. Det finns en viss subtil humor, men det är också en riktigt obehaglig film med en del äckliga scener man aldrig kommer att glömma. Bitvis är det också hyfsat spännande, men det är trots det ingen renodlad thriller (vad omslaget än må hävda).

Man känner igen Pedro Almodóvars unika stil, men samtidigt skiljer sig filmen en del från hans tidigare verk. Det är inte riktigt lika djupt som vanligt, men istället en mer omfattande handling på ytan. Men det finns utan tvekan ett visst djup, och trots den udda och bisarra storyn är filmen bitvis tänkvärd. Dock tycker jag inte riktigt att man kommer någon av rollfigurerna på djupet, och de flesta förblir mer eller mindre stereotypa. Det är inte riktigt lika djupa och nyanserade rollbeskrivningar som man är van vid från Almodóvar, och de allra flesta förblir osympatiska. Vi får inte veta varför Robert blivit som man blivit, och det är helt omöjligt att känna någon som helst sympati för honom. Den enda man egentligen bryr sig om är Vera, men även det dröjer länge då man länge sitter och undrar varför hon verkar nöja sig med att vara inspärrad som försökskanin utan att göra motstånd (Stockholmssyndromet?). Men allting får sin förklaring i slutändan, även om vägen dit är ganska lång.

The Skin I Live In har en lite egendomlig kronologi, med flera tidshopp. En bit in i filmen kommer en väldigt lång tillbakablick om vad som hände för sex år sedan. Det visar sig ha en konkret koppling till nutid, men det dröjer länge innan vi förstår hur och varför. De dåtida scenerna hoppar dessutom en del fram och tillbaka i tiden, som jag inte riktigt förstår poängen med. Ett tag i mitten av filmen blir det en smula rörigt, och vid ett par tillfällen började jag undra om vi hade återgått till nutid eller fortfarande var kvar i tillbakablicken.

Jag kan också tycka att filmen blivit en smula för udda för sitt eget bästa, och som vanligt när det gäller Almodóvar är det väldigt lågmält utan några klara besked. Man måste vara uppmärksam och dessutom hänga med i filmens snabba dialog, men är man uppmärksam förstår man det mesta i slutändan. Men trots ett starkt slut återstår fortfarande några oklarheter och frågor som man inte får något egentligt svar på när sluttexterna börjar rulla. Det är jag inte helt förtjust i, även om jag trots allt tror att jag förstått det mesta. Men fastän det är udda, skruvat och märkligt förblir filmen fängslande och håller tittarna i järngrepp. Det blir aldrig tråkigt, och även om det blir en liten svacka i början av den långa tillbakablicken, så går tiden snabbt då man lätt kan leva sig in i den egendomliga historien.

Fotot är makalöst snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk och imponerande scenografi. Trots en ganska kall och obehaglig stil förblir fotot väldigt vackert, och här har ingenting lämnats åt slumpen. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Antonio Banderas har aldrig tillhört någon av mina favoritskådisar, tvärtom brukar han sällan spela alltför imponerande, men jag blev faktiskt riktigt imponerad över hans trovärdiga och starka rollprestation som Robert Ledgard. Elena Anaya är också mycket bra som Vera, och även i övrigt är det bra skådisar. Dock upplevs dialogen och stilen bitvis en smula teatralisk, men i det här fallet gör det faktiskt inte så mycket.

The Skin I Live In är en oerhört originell och annorlunda film, och hur många filmer man än sett i sitt liv kan jag nog lova att man aldrig sett någonting liknande. Trots att det är tillspetsat och bisarrt tycker jag att det är en riktigt bra film, och den håller intresset vid liv trots att det inte riktigt är lika djupt som man brukar förvänta sig av Almodóvar. Jag känner mig också något tveksam över budskapet under slutklämmen, men det kanske bara är jag som inte riktigt förstått poängen. Det är i alla fall en mycket välgjord och stark film, som man sannolikt aldrig kommer att glömma. Den är väl värd att se för alla, men åsikterna kommer att gå isär och medan många kommer att älska The Skin I Live In lär minst lika många avsky den. Jag kan inte riktigt hålla med om alla lovord som filmen fått, så jättemärkvärdig är den trots allt inte, men genom den oerhört originella premissen och överraskningen väljer jag ändå en svag åtta i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer, som går att hoppa förbi. Man kommer därefter till huvudmenyn, som är enkel och stilren men som bara finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt då jag verkligen hade velat höra lite om tankarna bakom filmen.

Recensionen skriven: 3 maj 2012
Senast uppdaterad: 4 maj 2012

Recensionen har lästs 3279 gånger av 1791 personer, sedan den 3 maj 2012