Kortfattade recensioner

Macbeth - Denzel Washington Lady MacBeth - Frances McDormand
Banquo - Bertie Carvel Fleance - Lucas Barker
Kung Duncan - Brendan Gleeson Kronprins Malcolm - Harry Melling
Macduff - Corey Hawkins Häxorna - Kathryn Hunter
Ross - Alex Hassell Lennox - Miles Anderson
Donalbain - Matt Helm Lönnmördare - Scott Subiono / Brian Thompson

I Joel Coens filmversion av William Shakespeares pjäs får vi (återigen) stöta på MacBeth, som på väg hem från ett lyckat korståg stöter på tre (eller kanske en?) mystiska häxor, som informerar honom om att han ska bli kung. När den nuvarande kungen Duncan utser sin äldsta son till kronprins tolkar MacBeth det som att han faktiskt inte kan bli kung, och hans fru övertalar honom då att mörda den nuvarande kungen och sätta dit kronprinsen för mordet, så att MacBeth därmed ska kunna bli kung. Planen lyckas till en början, men snart inser MacBeth att han måste mörda fler och fler personer för att vara säker på att ingen ska kunna störa hans planer...

Man kan med all rätt fråga sig vad ännu en filmversion av Shakespeares pjäs från 1606 egentligen kan tillföra...? Inte för att det skulle vara något fel på förlagan, utan snarare för att det funnits så vansinnigt många filmversioner av MacBeth genom åren - det har gjorts ett trettiotal filmversioner av samma pjäs, och den senaste var inte mer än sex år sedan. Joel Coens film - hans första utan sin bror vid sin sida - följer den ursprungliga pjäsen ganska väl, och presenterar Shakespeares pjäs i stort sett rakt upp och ned utan avvikelser.

Till största delen har också Shakespeares originaldialog från 1606 återanvänts rakt av, och vad man tycker om det är väl en smaksak - dialogen är förvisso vacker, poetisk och genomarbetad, men upplevs förstås också tämligen högtravande och gammaldags i dagens läge vilket påverkar filmillusionen till det sämre. Oavsett vilket innebär det att filmen inte sticker ut så mycket jämfört med andra filmer, då även bl.a. 2015 års film höll sig relativt trogen förlagan. Icke desto mindre är The Tragedy of MacBeth en riktigt bra och välgjord film, som sticker ut ur mängden visuellt även om den inte gör det dramaturgiskt.

Fotot är mycket läckert, och filmen är helt och hållet i svartvitt och dessutom i ett udda bildformat; 1,19:1, vilket alltså är något smalare än gammaldags normalbild (4:3). Varenda bildruta är som ett litet konstverk, och ingenting har lämnats åt slumpen i detta makalösa foto som verkligen passar i svartvitt. Scenografin är utmärkt, men däremot ställer jag mig frågande varför hela filmen är inspelad i studio; även det som ska föreställa vara utomhus. Det är förstås avsiktligt och tanken är säkert god - men jag tycker inte riktigt att det fungerar, då det oftast märks ganska tydligt att det faktiskt är inomhus och inte utomhus. Det förtar en del av filmillusionen, vilket tillsammans med den högtravande dialogen gör att man inte kan släppa den något teatraliska känslan. Kanske hade det fungerat bättre om man tagit sig lite större friheter gentemot Shakespeares pjäs, och dessutom filmat utomhus...?

Det är en lågmäld film, och här skrivs tittarna aldrig på näsan utan måste dra sina egna slutsatser genom att läsa mellan raderna. Generellt sett uppskattar jag lågmälda filmer, då det är skönt att slippa övertydlighet, men här har det istället gått lite för långt åt andra hållet. Det har helt enkelt blivit lite rörigt, och det är inte helt enkelt att komma ihåg vem som är vem och hur allting förhåller sig till varandra. Hade man haft Shakespeares originalpjäs i färst minne hade det här säkerligen inte varit något problem, men det hade tyvärr inte jag. Jag borde förstås ha friskat upp mitt minne och läst på om pjäsen innan jag såg filmen, men å andra sidan borde inte en film vara beroende av förkunskaper utan bör fungera att stå på egna ben även för de som inte har läst eller sett förlagan. Att sedan flera skådespelare också är ganska lika varandra till utseendet och klädseln gör heller inte saken lättare.

The Tragedy of MacBeth är en bra och välgjord film, med bra skådespelarinsatser och där både Denzel Washington och Frances McDormand är utmärkta som paret MacBeth - svåra roller, men som de båda klarar av med bravur. Fotot är också utmärkt, men jag är inte helt förtjust i idén att låta filma även utomhusscener inomhus i studio då det ger en något konstlad känsla. Överlag känner jag att filmmediet inte utnyttjas riktigt så väl som jag hade önskat, utan lite för ofta känns det som filmad teater - och att man använt Shakespeares vackra men högtravande dialog rakt av hjälper ju heller inte till för att få det hela mer naturligt. Men det är engagerande, välgjort och vackert; liksom tänkvärt och överlag en lyckad filmatisering av en pjäs som i och för sig redan har filmats några gånger för mycket. Det är en film väl värd att ses, men som heller inte riktigt är så minnesvärd som jag hade önskat. Den förtjänar dock en stark sjua i betyg, och har du Apple TV+ finns det inget att tveka på; se den snarast. Om du inte redan har tjänsten är det kanske lite mer tveksamt, men förmodligen ändå värd att skaffa en månad för att se filmen.

Recensionen skriven: 19 april 2022

Recensionen har lästs 1223 gånger av 628 personer, sedan den 19 april 2022