Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB & Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar bara steg 1 (fast viss tveksamhet råder)
Chester MacFarland - Viggo Mortensen Colette MacFarland - Kirsten Dunst
Rydal - Oscar Isaac Lauren - Daisy Bevan
Paul Vittorio - David Warshofsky Yahya - Yigit Özsener
Nikos - Omiros Poulakis FBI-agenten - James Sobol Kelly

Året är 1962. I Athen i Grekland träffar den halvskumme turistguiden Rydal det rika gifta paret Chester och Colette. De börjar umgås, men allting förändras när Chester får besök av en privatdetektiv som vill få tillbaka de pengar som han anser att Chester lurat hans klienter på genom skum aktiehandel. I tumultet som uppstår råkar Chester döda privatdetektiven, och precis när han försöker att göra sig av med liket kommer Rydal till hotellet och ser allt. Då Rydal är attraherad av Colette går han med på att hjälpa till. Då Chester befarar att fler personer kan komma att söka upp honom och Colette måste de fly från hotellet, men då hotellet har Chesters och Colettes pass kan de heller inte resa hem igen...

Det låter kanske inte alltför upphetsande, men jag blev positivt överraskad av The Two Faces of January som faktiskt är en riktigt bra film. Den har en intressant och fascinerande handling, även om jag inte har läst Patricia Highsmiths klassiska roman. Det är fängslande och man dras in i handlingen på ett effektivt sätt. Filmen har en intensitet som jag uppskattar, där det händer något hela tiden även om det på ytan ibland ter sig stillastående. Det är en spännande och nervkittlande film, samtidigt som det mellan varven blir berörande.

Det är också en ovanligt oförutsägbar film, med flera oväntade vändningar och där det nästan är omöjligt att förutse vad som ska hända. Jag uppskattar också den ovanligt mångbottnade stilen, där ingen rollfigur är helt god eller ond och där alla blivit ovanligt nyanserade. Filmen har också en ovanlig stil, och liknar därför inte riktigt någonting annat. Det är ett psykologiskt drama varvat med thriller, och dessutom finns många stilistiska och innehållsmässiga likheter med klassisk film noir. Med en milt obehaglig psykologisk stil har filmen även vissa likheter med Alfred Hitchcock. Det låter udda, men det fungerar över förväntan då man sitter klistrad hela tiden.

Men The Two Faces of January är en typisk sådan film som inte kommer att tilltala alla. Den yttre handlingen är begränsad, och istället rör det sig om ett mer subtilt manus med många undertoner. Förväntar man sig en mer traditionellt fartfylld film lär man bli besviken, men jag tyckte ändå om det. Ibland blir det dock aningen för tunt även för mig, och det hade kanske behövts någonting mer i handlingen. Det förekommer också vissa trovärdighetsproblem, och jag är ärligt talat inte helt förtjust i upplösningen eller slutet. Flera obesvarade frågor återstår, och man kan tycka att filmen blivit aningen för lågmäld för sitt eget bästa. På gott och ont får vi heller inte veta alltför mycket om någon av rollfigurerna, som i det stora hela förblir ett mysterium och oskrivna blad. Det är givetvis fullt avsiktligt, men filmer med rollfigurer som till syvende och sist saknar karaktärsutveckling blir oftast inte riktigt lika imponerande som filmer som har just det.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett läckert och starkt bildspråk som till stora delar påminner om gammaldags film noir. Musiken är snygg men blir ibland något övertydlig, med stråkar som talar om vad man ska känna och hur man ska reagera. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Viggo Mortensen är mycket bra som Chester, och lyckas att göra ett mångbottnat personporträtt med många nyanser. Kirsten Dunst är också utmärkt som Colette, och det är trevligt att återse denna alltid lika talangfulla skådespelerska som på senare år alltför ofta har lyst med sin frånvaro. Oscar Isaac är också riktigt bra som Rydal, och spelar övertygande och trovärdigt helt utan överspel.

The Two Faces of January är en riktigt bra film, som med en ovanlig stil håller intresset vid liv. Det är snyggt, annorlunda och lågmält; och jag uppskattar den ovanliga stilen med en blandning mellan drama, thriller och noir. Det är intensivt på ett lågmält sätt, samtidigt som den yttre handlingen är begränsad. En del kommer att finna det här olidligt tråkigt, men jag fastnade faktiskt för denna läckra och närmast unika film. Perfekt är det inte och visst hade den vunnit på ett något finslipat manus, men det är ändå en film väl värd att se och som förtjänar en stark sjua i betyg. Titeln är dock minst sagt långsökt - enligt uppgift syftar den på den romerska guden Janus två ansikten, men har man inte läst boken (där jag antar att det förklaras bättre) lär man sannolikt heller inte lyckas att lista ut vad titeln betyder.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bredbild i formatet 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på spanska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på de skandinaviska språken, spanska samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, men vid ljusare bakgrunder är det ibland inte helt lätt att läsa texten i och med de tunna kantlinjerna. Det är förvisso bättre ställt än med många andra Blu-Ray-filmer, då den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken som i teorin. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval och en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild eller menyn framme mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är visserligen bra för att minimera risken för inbränning på vissa TV-apparater, men det är lite lurigt för om den dyker upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen. Det tog mig en stund att lista ut...

Som bonusmaterial hittar vi två bortklippta scener, som är halvintressanta att se på men som i slutändan känns ganska poänglösa. Vidare finns en minidokumentär på tre minuter om inspelningen i Grekland och Turkiet, och ytterligare en minidokumentär på tre minuter om den litterära förlagan och handlingen. Båda innehåller viss matnyttig information, men alltför värdefullt blir det inte. Till sist hittar vi också några misslyckade tagningar, men då skådespelarna där känns alldeles för oseriösa blir det snart ganska tråkigt att titta på. Bonusmaterialet har tyvärr varken skandinavisk eller engelsk text, utan spansk text är allt som pågår, och det kan ställa till med vissa problem då det inte alltid är självklart att uppfatta vad som sägs.

Recensionen skriven: 13 februari 2015
Senast uppdaterad: 13 februari 2015

Recensionen har lästs 3134 gånger av 1674 personer, sedan den 13 februari 2015