Producent: Michael London & Mary Jane Skalski
Regi: Thomas McCarthy
Manusförfattare: Thomas McCarthy
Walter - Richard Jenkins Mouna - Hiam Abbass
Tarek - Haaz Sleiman Zainab - Danai Gurira
Jacob - Richard Kind Barbara - Marian Seldes

Att de flesta länder i västvärlden har ganska hårda och stelbenta regler kring invandarpolitik och asylsökande kommer knappast som någon förvåning, och då och då rapporteras det om nya fall i tidningarna. Alltför ofta sker detta dock i tysthet, och förmodligen är det det som den amerikanska skådespelaren Thomas McCarthy vill råda bot på, i sin andra film som regissör och manusförfattare (den första var The Station Agent från 2003). I The Visitor får vi lära känna en universitetsprofessor i 60-årsåldern i Connecticut, vars fru dog för några år sedan och som allt sedan dess går igenom livet i ett slags dvala och gör inte mer än absolut nödvändigt. Han har knappt ens några studenter längre. Han får nu högst motvilligt i uppdrag att resa till en konferens i New York och hålla ett föredrag; något han absolut inte har någon lust till. Han har en lägenhet i New York för sådana ändamål, men oftast står den tom. När han nu öppnar dörren till lägenheten står det snart klart att den inte är så tom som den borde. Där bor nämligen redan en ung utländsk kille vid namn Tarek och hans flickvän Zainab, som kommer från Syrien respektive Senegal. Han har inte mage att kasta ut de oinbjudna gästerna på gatan, och erbjuder de därför att stanna tills de hittar någonstans att ta vägen. Med tiden börjar Walter lära känna Tarek allt bättre, och blir också fascinerad av de afrikanska trummor som Tarek brukar spela på. Men på vägen in till tunnelbanan blir plötsligt Tarek anhållen av polisen. och en chockad Walter blir vittne till händelsen. Det visar sig att Tarek befinner sig illegalt i landet sedan flera år tillbaka, och han förs nu till häkte hos Migrationsverket. Zainab vågar inte besöka sin pojkvän i häktet, då hon inte heller har uppehållstillstånd, så Walter blir den enda som kan besöka honom. Han anlitar en advokat, och inleder en allt annat än optimistisk kamp...

Det går inte att förneka att The Visitor tar upp ett intressant och viktigt ämne, som absolut tål att uppmärksammas. Alltför ofta händer sådant här i tystnad, så det är absolut ett välkommet tillskott att få sätta ett ansikte och ett namn till statistiken; även om det råkar vara ett fiktivt sådant. Det är en lågmäld film och en ganska dyster bild som målas upp, men manusförfattaren har ändå lyckats blanda in lite humor och en fin stämning. Det gör att man lätt engagerar sig i historien, och att filmen håller intresset vid liv. Överlag känns filmen tyvärr realistisk och trovärdig, och det råder ingen tvekan om att liknande historier händer i verkligheten regelbundet. Det märks att mycket fokus lagts på personbeskrivning och karaktärsutveckling för Walter, för han har blivit en mångbottnad och djup rollfigur som inledningsvis inte gör mycket väsen för sig, men som med tiden tinar upp och blir alltmer levande. Karaktärsutvecklingen känns samtidigt realistisk och går lagom snabbt. Tarek och i synnerhet Zainad har istället blivit mer endimensionella, och gör egentligen inte så mycket väsen för sig. Men å andra sidan är det uppenbart att Walter ska stå i centrum, och man kan med all rätt hävda att de övriga ändå fyller sin funktion för filmen. För trovärdigheten hade det dock inte skadat med lite djupare personbeskrivningar även av dessa båda. Värst är det med Zainab, som trots att hon spelar en så central roll i det hela, ändå nästan helt försvinner med tiden och får en allt mindre roll. Det känns tyvärr lite onaturligt. Tareks mamma Mouna känns mer genomarbetad och mångbottnad, men hon kommer å andra sidan in i filmen för sent för att hinna utvecklas tillräckligt mycket. Det största problemet med The Visitor är att det verkar som att regissören inte riktigt har kunnat bestämma sig för vilken fot han ska stå på - om filmen ska vara en politisk film om invandrarpolitik, eller om det ska vara ett allvarligt relationsdrama med lättare humoristiska inslag. Nu har den istället stannat någonstans mitt emellan, och det gör att den inte blir fulländad åt något håll.

Tyvärr medför det att de politiska aspekterna - utan tvekan det mest intressanta med filmen - inte tar i tillräckligt mycket, utan känns bitvis en smula uddlösa. Det har helt enkelt inte blivit särskilt kontroversiellt, och regissören vågar inte kritisera mycket nog. Samtidigt hinner relationsdramat inte utvecklas tillräckligt långt för att tillföra särskilt mycket, och lämnar flera frågor obesvarade. Ibland känns filmen också lite seg, och den hade vunnit på ett något högre tempo. Slutet känns också lite ouppklarat och hastigt, vilket jag heller inte är helt nöjd med. Allt detta medför tillsammans att The Visitor inte berör och griper tag i mig på samma sätt som den rimligen borde. Samtidigt förtjänar regissören dock en eloge för att ta upp ett så allvarligt ämne på ett mer lågmält sätt utan uppenbara pekpinnar. Visuellt är det en tilltalande film, med ett effektivt bildspråk och ett snyggt foto där mycket krut lagts på närbilder och detaljer. Musiken är också stämningsfull och passande, och förhöjer helhetsintrycket. Skådespelarna är utmärkta, och Richard Jenkins gör en ovanligt bra insats och lyckas med mycket enkla medel att väcka liv i en på papperet ganska stel rollfigur och få Walter att kännas levande och mångbottnad. Han gör en nedtonad insats, och satsar på subtila minspel hellre än omfattande dialog. Haaz Sleiman och Danai Jekesai Gurira spelar också övertygande och bra som Tarek och Zainab, och jag blev också imponerad av Hiam Abbass som Tareks mamma Mouna. Bland skådespelarna kan det helt enkelt inte bli mycket bättre. Jag är inte lika överförtjust i filmen som sådan, och kanske har Tom McCarthy tagit vatten över huvud som både regisserat och skrivit manus. Det hade nog varit att föredra om filmen hade fokuserat på en punkt och gjort det bra, hellre än att försöka fungera på flera plan. Men samtidigt finns det också mycket att berömma hos The Visitor, som tar upp ett angeläget och viktigt ämne på ett någorlunda vettigt sätt, och som med en mångbottnad huvudroll och en intressant grundstory lyckas att hålla intresset vid liv. Kort sagt är det här en film som alla bör se, men som samtidigt inte håller att ses om och som heller inte blivit lika minnesvärd som den haft potential att bli.

DVD-utgåvan kommer från SF, och erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerns 1,85:1, och ljud i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Texten är i minsta laget, men är ändå någorlunda lättläst. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stillastående och engelskspråkig men stilren.

Trots att inget anges på omslaget, så har The Visitor faktiskt en del extramaterial. Först erbjuds ett bakom kulisserna-inslag på några minuter, som blivit det mest intetsägande och menlösa som världen någonsin skådat. Det vi får se är scener från inspelningen, helt utan vare sig speakerröster, intervjuer eller redigering. Det är också dåligt ljud, och en stor del av tiden får vi bara se när regissören tittar in i en monitor utan ljud vid inspelningen. Vad exakt det skulle tillföra är bortom mitt förstånd. Därefter hittar vi fem intervjuer med de fyra centrala skådespelarna plus regissören och manusförfattaren Tom McCarthy, som totalt tar upp 22 minuter. Det är bitvis intressant, och i synnerhet regissören har en del matnyttigt att komma med. Alltför stor vikt läggs dock åt att presentera rollfigurerna och handlingen, vilket tillför måttligt mycket om man redan sett filmen. Intervjuerna får också en lite fragmentarisk känsla, då alla frågor klippts bort och det istället blir svart då och då innan samma person börjar prata om någonting annat. Man får nästan känslan att dessa intervjuer i själva verket är utklippta bitar ur längre intervjuer. Slutligen finns även några trailers för andra filmer, som väljs från menyn och spelas som sammanhängande grupp. Det är väl tveksamt om det kan klassas som extramaterial, men trots allt är det att föredra att dessa trailers inte istället blivit påtvingade innan huvudmenyn. Tyvärr finns ingen textning alls till extramaterialet, vilket är beklagligt och lite irriterande.

Recensionen skriven: 31 juli 2009
Senast uppdaterad: 31 juli 2009

Recensionen har lästs 3099 gånger av 1666 personer, sedan den 31 juli 2009