Regi: Claire McCarthy
Manusförfattare: Claire McCarthy
Fiona - Radha Mitchell Ben - Joel Edgerton
Krishna - Samrat Chakrabarti Scarlett - Isabel Lucas
Syster Tessila - Tillotama Shome Dr Khan - Barun Chanda
Didi Chatterjee - Tanushree Shankar Farbror - Tamal Raichowdhury

Den australiensiska regissören, producenten och manusförfattaren Claire McCarthy har blivit känd för ett flertal dokumentärfilmer och kortfilmer, och långfilmsdebuterade 2007 med Cross Life Nu är den Sydney-baserade regissören tillbaka med hennes andra film som regissör, dramat The Waiting City. Filmen blev framgångsrik på Torontos internationella filmfestival, men har trots det bara visats på bio i enstaka länder och släpps i Sverige direkt på hyr-DVD.

Här får vi lära känna det gifta paret Ben och Fiona, som inte lyckats få egna barn men som nu äntligen blivit godkända för adoption. De ska få adoptera en liten flicka från Indien, och reser därför till Calcutta för att hämta hem flickan. Men väl på plats är adoptionsbyrån ännu inte klar med allt pappersarbete och adoptionen skjuts upp gång på gång. Därför måste nu Fiona och Ven stanna allt längre i ett land de inte vet någonting i väntan på att allt ska bli klart. När Ben träffar en gammal kvinnlig bekant som han börjar umgås allt mer med uppstår snart slitningar i deras äktenskap...

The Waiting City är inte direkt något fartfyllt epos, och därför lär den heller inte passa alla. Det är istället ett stillsamt och lågmält drama, nästan helt utan egentlig spänning och utan särskilt mycket till humor. Somliga lär finna det tråkigt, men jag uppskattade filmen genom dess intressanta och fascinerande story. Egentligen händer inte så mycket, och storyn är lite tunn. Här är det istället introvert utveckling som står i centrum hellre än konkret handling, men trots det har manusförfattaren hunnit med mycket väsentligt. Vi får både en trovärdig och realistisk skildring av Ben och Fionas liv och äktenskap, en inblick i adoptionsprocesser och en inblick i Indien och kulturkrockar.

På omslaget har The Waiting City kategoriserats som ett romantiskt drama, och det är tråkigt då det kanske lockar fel målgrupp till filmen. Visserligen är det tekniskt sett ett romantiskt drama, men den romantik som förekommer mellan Ben och Fiona står aldrig i centrum, utan vi får oftare se problem i deras äktenskapet än faktisk romantik. Det här är snarare ett ganska renodlat drama, som är allvarligt och lagom tungt. Det är långt ifrån någon lättsam underhållning, men heller inte direkt någon tung och filosofisk film. Överlag känns filmen mycket trovärdig och realistisk, och allting har skildrats på ett naturligt och finstämt sätt. Stämningen och atmosfären är fantastisk, och vi får en fin inblick i Indien samtidigt som storyn engagerar och ofta även berör. Ibland blir det gripande, och vid ett par tillfällen lyckades jag inte att hålla tårarna borta. Men samtidigt är det ingen enormt gripande film, och jag kan inte påstå att jag grät några floder direkt.

Men trots den ganska tunna storyn är det mycket som hinner tas upp under filmens gång, och det är svårt att inte beröras av situationerna mellan Ben och Fiona. Vi får lära känna båda två riktigt väl, och båda har blivit mångbottnade och nyanserade personligheter som känns äkta. Därför tror man också på deras förhållande, som framstår som äkta och verklighetstroget. Alla övriga rollfigurer har dock blivit tämligen endimensionella, och även om det är förståeligt känns det lite tråkigt. Framförallt hade jag velat se mer av Scarlett, som tyvärr aldrig får det djup jag hade önskat.

Regin i The Waiting City är onekligen förstklassig, men tyvärr finns det en del brister med manuset. Trots att 1 timme 44 minuter knappast kan ses som något långt epos, känns det som att filmen är i längsta laget. Tempot är ojämnt, och medan det ibland är mycket fascinerande och berörande så blir det mellan varven snarare ganska segt. En del av de konflikter och spänningar som inträffar mellan Fiona och Ben känns lite tillspetsade, och trovärdigheten sjunker. Vid några tillfällen blir det helt enkelt lite för mycket av allting, och det känns också som att den storyn tagit upp onödigt mycket plats under en tidpunkt då adoptionen är det mest intressanta i sammanhanget.

Manusförfattaren verkar också ha haft lite svårt att komma ihåg allting, då det förekommer flera exempel på relevanta rollfigurer eller handlingar som presenteras för att därefter glömmas bort helt. Bland annat framstår Scarlett inledningsvis som viktig för Ben och Fionas relation, och spänningen som uppstår när hon dyker upp känns både intressant och äkta. Men efter ett tag försvinner karaktären spårlöst, och verkar heller inte efterlämna några efterverkningar för de kvarvarande rollfigurerna. Det känns lite märkligt och poänglöst, och blir heller inte bättre av att Scarlett blivit lite väl endimensionell och outvecklad.

Visuellt är filmen dock en upplevelse, då hela filmen spelats in i Kolkata in Indien. En del vackra vyer och ett starkt bildspråk erbjuds, och bl.a. erbjuder filmen en snygg och originell hantering av handkameror utan att det blir överdrivet. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och både Joel Edgerton och Radha Mitchell spelar mycket bra och övertygande. Dessutom är jag imponerad över Isabel Lucas (mest känd från TV-serien Home and Away), som spelar mycket bra i en tyvärr alltför outnyttjad roll som Scarlett. Det finns också en hel del stämningsfull och fin musik.

The Waiting City är absolut en intressant och fascinerande film, som tar upp många intressanta och tänkvärda frågeställningar på ett övertygande sätt. De brister som förekommer med manuset gör dock att jag upplever det som att Claire McCarthy är bättre som regissör än som manusförfattare. Ibland blir det onödigt segt och tempot är lite för ojämnt, varför jag i slutändan inte kan ge filmen mer än en sjua. Men om man tycker om stillsamma och lågmälda dramer utan större förväntning på action, så lär man också tycka om den här filmen.

Av någon outgrundlig anledning har The Waiting City enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm - ett märkligt begrepp, för även fast jag inte skulle vilja se om filmen i första taget, så tycker jag att kostnadsskillnaden mellan att släppa en film även som köpfilm torde vara begränsad. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska översättningen håller relativt hög klass. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och direkt därpå visas några trailers på andra filmer. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är och stilren men endast engelskspråkig. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt då jag gärna hade velat veta mer om tanken bakom filmen. Med tanke på att det är en independentfilm som inte visats på bio i de flesta länder i världen kan jag inte påstå att jag blev förvånad över avsaknaden av bonusmaterial.

Recensionen skriven: 16 november 2010
Senast uppdaterad: 16 november 2010

Recensionen har lästs 3712 gånger av 1888 personer, sedan den 16 november 2010