Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Julia - Mila Kunis Rick - James Franco
Jesse - Oliver Crouch Sam - Loan Chabanol
Scott - Adrien Brody Monika - Moran Atias
Daniel - Michael Margotta Theresa - Maria Bello
Elaine - Kim Basinger Gina - Katy Louise Saunders
Marco - Riccardo Scamarcio Dr. Gertner - Caroline Goodall

Flera kärlekshistorier i olika länder vävs ihop. I Paris bor den framgångsrika författaren Michael, som låst in sig i sitt hotellrum i ett desperat försök att skriva klart sin senaste roman. Han har nyligen lämnat sin fru, och träffar nu Anna som han till och från haft ett förhållande med i flera års tid. I New York har den före detta såpaskådisen Julia förlorat vårdnaden av sin son Jesse, efter anklagelser om att hon har försökt skada honom. Hon förnekar anklagelserna, men hennes f.d. man Rick och hans nya flickvän Sam är fast beslutna att hålla sonen långt borta från Julia. Den skumma amerikanska affärsmannen Scott är i Rom med måttligt lagliga planer, men tycker inte alls om Italien och letar desperat efter något "amerikanskt". På ett amerikanskt café träffar han den vackra romska kvinnan Monika, som ser fram emot att återförenas med sin dotter. Efter att pengarna hon sparat ihop för att betala smugglaren som ska föra in hennes dotter i landet blir stulna känner sig Scott tvungen att hjälpa henne, och han blir inblandad i en farlig jakt.

Det råder ingen tvekan om att Paul Haggis är en talangfull regissör och en ännu mer talangfull manusförfattare. Hans senaste film Third Person tar upp intressanta teman och genomarbetade storylines. Resultatet är en riktigt bra men dock något ojämn film. Det är engagerande, tänkvärt och berörande; men också invecklat och rörigt.

Till skillnad från Crash finns det här i stort sett inga gemensamma kopplingar mellan de olika sidohistorierna, och inget som vävs ihop annat än som hastigast. Istället rör det sig i stort sett om tre separata filmer i ett, som alla tar upp något snarlika teman men som har ytterst få kopplingar till varandra och t.o.m. utspelas i olika länder. Jag är ärligt talat lite kluven till om jag uppskattar det här greppet eller inte, och det beror mycket på att filmen blivit ganska invecklad. Det är inte alls helt lätt att förstå sig på allt som händer, och man måste vara koncentrerad för att hänga med. Om man gör det får man dock sin belöning, för i det stora hela är det en riktigt bra och välgjord film.

Alla sidohistorierna är engagerande, och man bryr sig om flera av rollfigurerna som fått många nyanser och blivit intresserade. Allting är snyggt, fängslande och fascinerande; och de teman som tas upp är mycket intressanta och allmängiltiga som är lätt att relatera till. Man lever sig in i handlingen på ett effektivt sätt, och det har blivit en djupsint film med många nyanser. Det finns en viss spänning och en intensitet, samtidigt som det också finns en viss lågmäld humor. Jag uppskattar också den här lågmälda stilen, där ingenting skrivs tittarna på näsan utan man måste dra sina egna slutsatser om allting. Ingenting här är övertydligt, utan det rör sig om en lågmäld historia med många mycket subtila ledtrådar och referenser. Tempot är också precis lagom högt, där det händer något hela tiden utan att bli vare sig segt eller rafflande.

Problemet är att Third Person har ett stort persongalleri med många rollfigurer, vilket gör att man inte riktigt hinner lära känna alla tillräckligt. I flera fall hinner filmen bara skrapa på ytan om vilka rollfigurerna är, och i de flesta fall får vi inte veta mycket alls om deras förflutna. Det är säkerligen fullt avsiktligt, men det blir ändå lite problematiskt då filmen försöker att ta upp så mycket, då det i praktiken handlar om tre så omfattande historier att alla tre hade kunnat bli en helt egen långfilm. Trots en väldigt lång speltid på runt två timmar och en kvart försöker Paul Haggis ändå att klämma in lite för mycket, och därför har en del fått stryka på foten.

Utan att räkna minuterna känns det som att historien om Julia och vårdnadstvisten fått minst utrymme, vilket är beklagligt då det också utan tvekan är den mest intressanta och berörande historien. Det är också den mest jordnära berättelsen, som är enklast för de flesta att relatera till. Just därför är det väldigt tråkigt att den fått lite för lite utrymme, vilket gör att vi inte får veta i stort sett någonting om Julias förflutna och får veta ännu mindre om hennes ex Rick. Det är säkerligen fullt avsiktligt att vi inte ska kunna veta med säkerhet huruvida Julia faktiskt gjort det hon anklagats för, men man hade väl kunnat berätta mer om henne som person även utan att avslöja det. Rick har också blivit lite väl svartvit och klichéartad, men däremot är det glädjande att hans nya flickvän Sam har blivit ovanligt nyanserad och en överlag överraskande roll - annars brukar ju den sortens roller vara oerhört svartvita och endimensionella i de flesta filmer. Det förekommer också några märkliga logiska manusdetaljer, som förstås är fullt avsiktliga men som gör att man ibland funderar mer över tanken än av att dras in i rollfigurernas öden.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk i kombination med en del vackra vyer över Rom och Paris; plus övertygande scenografi. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Den klart bästa rollprestationen står något överraskande Mila Kunis för, som gör en fantastisk insats som Julia och spelar övertygande och trovärdigt i en nedtonad och lågmäld roll. Liam Neeson gör en stabil och fin rollprestation som Michael i filmens nav, medan Olivia Wilde är ännu bättre och mycket bra som Anna. Adrien Brody är riktigt bra som Scott, och Moran Atias - den mest okända skådespelaren i ensemblen - är oväntat bra som Monika. James Franco får minst att arbeta med som Rick, men gör ändå bra ifrån sig.

Third Person är överlag en riktigt bra film, som engagerar, berör och underhåller med ett påtagligt djup och ovanligt många nyanser. Alla tre historier är intressanta, även om jag mest fastnade för historien med Julia. Filmen är dock i längsta laget med en bit över två timmar, och det förekommer för många rollfigurer så att man därför inte riktigt hinner komma någon tillräckligt nära. Kanske hade Paul Haggis vunnit på att ta bort en av de tre sidohistorierna, så att de andra två istället kunnat fördjupas. Men det är ändå en riktigt bra film, som inte kommer att lämna någon oberörd och som dessutom säkerligen kommer att orsaka många diskussioner när man sett filmen. På så sätt kan man väl ändå påstå att Haggis lyckats med sin avsikt, även fast jag hade önskat mer interaktion och ihopvävningar mellan de olika sidohistorierna. Mitt betyg stannar efter en stunds funderande på en ganska stark sjua, och fastän filmen utan tvekan kunnat bli ännu bättre är det ändå en film väl värd att se.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i DTS-HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på bl.a. de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men tyvärr är kantlinjerna smala vilket gör det svårt att läsa texten vid de scener som har ljusa bakgrunder. Den svenska textningen håller relativt hög klass utan nämnvärda översättningsmissar.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är rörlig och stilren men som bara finns på engelska. Tyvärr spelas en lite irriterande ljudeffekt på menyn varje gång man markerar något alternativ; något som inledningsvis är effektfullt men som efter en stund mest blir irriterande. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se varningstexter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med...

Som bonusmaterial hittar vi först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören/manusförfattaren Paul Haggis, skådespelerskan och producenten Morian Atias, filmklipparen Jo Francis, producenten Michael Nozik och scenografen Laurence Bennett. Det är ganska intressant, och vi får veta en del matnyttigt. Men det känns lite som "ju fler kockar desto sämre soppa", och man kan väl lugnt påstå att en del av dessa personer inte har lika mycket intressant att komma med som andra. Det är också beklagligt att kommentatorspåret mer fokuserar på själva inspelningen, medan storyn och manuset delvis hamnar i skymundan. Därefter hittar vi en "Q&A" (frågestund) på 30 minuter med regissören Paul Haggis från filmfestivalen i Toronta. Det är ganska intressant att höra hur Paul resonerat och tänkt, och vi får veta en del matnyttigt. Men för stort fokus ligger på detaljerade redogörelser om bland annat skådespelare och rollbesättning, vilket visserligen är intressant men som blivit för utdraget och långrandigt. Därför är det bara delar av denna halvtimme som faktiskt är riktigt bra.

Vidare återfinns en 9 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som innehåller intervjuer med regissör och skådespelare varvat med scener från filmen och några glimtar från inspelningen. Det är hyfsat intressant, och vi får veta en del intressant. Som vanligt finns dock lite för mycket skryt över alla inblandade i allmänhet och Paul Haggis i synnerhet, vilket i vanlig ordning känns ganska poänglöst. Det är väl trots allt ett rimligt antagande att ingen skådespelare som vill få fler jobb i branschen kommer att börja såga en regissör offentligt under en bakom kulisserna-dokumentär - detta oavsett vad hen egentligen tycker om vederbörande - varför allmänt skryt inte ger mycket att lyssna på. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer, vilket är precis så spännande som det låter. Bonusmaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text för hörselskadade vilket är bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 6 juli 2016
Senast uppdaterad: 6 juli 2016

Recensionen har lästs 2787 gånger av 1526 personer, sedan den 6 juli 2016