Regi: Kenny Ortega, baserat på en konsert producerad och skapad av Kenny Ortega & Michael Jackson
Svensk distributör: Walt Disney Studios Motion Pictures (Sweden) AB & Sony Pictures Releasing Sweden AB
Michael Jackson Judith Hill
Darryl Phinnessee Ken Stacey
Kenny Ortega

Michael Jackson

Den amerikanska artisten Michael Jackson hade en lång karriär, och har sedan 1971 skrivit och givit ut ett stort antal låtar och hållit ett flertal turnéer. Trots en del negativ uppmärksamhet och kontroverser gällande hans privatliv är han älskad av många, och hans CD-skivor har sålt mycket bra. Det var 10 år sedan Michael senast hade någon konsertturné eller större enskild konsert, något han planerade att åtgärda under sommaren. En stor konsertserie med 50 konserter i London hade planerats, som skulle få namnet "This Is It". Namnet kom dock att stämma bättre än Michael nog hade planerat, då han avled den 25 juni; bara ett par veckor innan den första konserten skulle ha hållits. En del av repetitionerna i Staples Center i Los Angeles filmades, och därigenom har konsertfilmen This Is It nu kommit ut på biograferna. Filmen har regisserats och producerats av Kenny Ortega, som blivit mest känd för High School Musical-trilogin och som även var drivkraften bakom årets konserter som aldrig blev av. I filmen får vi se musikframträdanden av ett 20-tal låtar från Michaels långa och framgångsrika karriär, varvat med scener bakom kulisserna från planeringen av konserterna samt korta intervjuer med dansare och medarbetare (men dock inte med honom själv).

Michael Jackson gjorde onekligen en del bra låtar under sin karriär, och var en duktig sångare. Men han har aldrig tillhört någon av mina favoriter, och jag har aldrig ägt en enda CD med honom. Därför tillhör jag sannolikt inte den främsta målgruppen för This Is It, och därför tycker jag heller inte att konsertfilmen var någon storslagen upplevelse. Dessutom är det svårt att inte påverkas negativt av hans privatliv och en del allt annat än smickrande rykten bl.a. gällande barn (som det dock i ärlighetens namn inte går att veta om det ligger någon sanningshalt i eller inte). I en perfekt värld skulle man givetvis inte påverkas av sådant, utan kunna hålla isär Michaels privatliv från hans sångkarriär, men som alla människor är jag inte perfekt. Men det råder ingen tvekan om att This Is It är en välgjord och ambitiös produktion, och den innehåller en del bra låtar. Utan att vara någon specialist på Michael Jacksons karriär, så tror jag att jag vågar hävda att de flesta av hans mer kända låtar finns med, plus en och annan mindre känd. Till största delen innehåller filmen gamla favoriter från hans långa karriär, och det finns bara med en enda nyskriven låt - den heter just "This Is It" och har förpassats till sluttexterna, vilket är förståeligt då den ärligt talat inte är så mycket att hurra för. Kvaliteten på sångerna varierar en del - några är riktigt bra, ytterligare några är hyfsade och ett fåtal är riktiga bottennapp.

Det som skiljer This Is It från de flesta andra konsertfilmer är att den spelats in vid repetitioner, och det därför i stort sett inte finns någon publik närvarande. Det är både på gott och ont. Det gör att närvarokänslan och inlevelsen blir sämre, och det känns inte riktigt som att man verkligen är på plats i konserthallen på samma sätt som med många konsertfilmer. Men å andra sidan slipper man irriterande högljudda publikjubel och dylikt i bakgrunden, som åtminstone jag alltid irriterar mig på när jag ser filmade konserter. Det här är heller inte en renodlat konsertfilm, utan stor vikt har lagts vid bakom kulisserna-material och planering inför konserterna. Bitvis är det intressant, men ibland har det fått lite väl stort utrymme och det blir lite tråkigt då och då. Pratet mellan låtarna har fått nästan lika stort utrymme som själva konsertinslagen, och det blir lite för mycket. Då hade jag hellre sett dokumentära inslag om Michael Jacksons liv, bevarade intervjuer med honom och dylikt - det hade varit betydligt trevligare att titta på, i synnerhet för yngre personer som kanske inte kunnat följa hela hans förhållandevis långa karriär. De intervjuer som förekommer med Michaels dansare och musiker har också blivit alldeles för korta för att tillföra någonting. Jag tycker också att This Is It har blivit lite för lång, och mot slutet hade jag svårt att förbli engagerad och började kolla på klockan lite för ofta. Filmen hade därför vunnit på att kortas ner med runt 15 - 20 minuter, genom att ta bort ett par av de sämsta låtarna och lite av det mindre relevanta mellansnacket. Exempelvis finns det några sekvenser där Michael bossar runt musikerna och andra, vilket inte tillför någonting. Dessutom förekommer musikinslag där Michael "slarvsjunger" (d.v.s. utan att anstränga sig fullt ut), kommer av sig och liknande, som lika gärna hade kunnat klippas bort. Sångrösten är heller inte alltid på topp, och vid några tillfällen låter det lite svajigt och småfalskt.

Samtidigt finns det dock också många exempel på motsatsen, och filmen är snyggt sammansatt och välgjord. Vid några av tillfällena får vi se hur den färdiga konserten var tänkt att se ut, och det finns en del imponerande musiknummer som nästan ser ut som fullfjädrade musikvideor. Det gäller bl.a. "They Don't Care About Us", "Thriller" och "Earth Song", där konserten varvats med filmade inslag tänkta att visas på bioduk bakom Michael, och det ser riktigt proffsigt och storslaget ut. Något som störde mig var att vissa kameravinklar under hela filmen återges i ett mindre bildformat, med svarta fält runt alla fyra hörn. Det påminner om 4:3-bild, fast med smala svarta fält även upp- och nedtill. Jag vet inte om det är ett konstnärligt val eller om det beror på tekniska begränsningar, men det känns malplacerat när det förekommer mitt i låtar och kommer och går beroende på vilken kameravinkel som används. Ljudkvaliteten är bra, och visuellt är jag också övertygad om att Kenny Ortega gjort sitt yttersta. Men ofta märker man trots allt att det är repetitioner som filmats, och att kvaliteten därför inte är på topp. This Is It är definitivt en välgjord film, och trots att Michael Jackson aldrig varit någon favoritartist för mig, så måste jag medge att det är en underhållande och bitvis imponerande film med en del bra låtar. Att sätta betyg på konsertfilmer är långt ifrån lätt, för hur bra det än må vara så kvarstår faktum att det till syvende och sist ändå bara är en filmad konsert (om än med en del mellanscener). Jag har svårt att bli imponerad av sådana på samma sätt som med vanliga filmer, och därför blir det heller inget toppbetyg. Om man bedömer varje genre för sig och enbart jämför med konsertfilmer hade filmen sannolikt förtjänat ett lite högre betyg, men nu gör jag inte det och därför nöjer jag mig med en sexa. Då This Is It inte erbjuder samma närvarokänsla som de flesta konsertfilmer tlllför det inte så mycket att se den på en stor bioduk, och därför anser jag det tveksamt om det är värt att se filmen på bio. Personligen hade jag hellre lagt biljettpriset på en "Greatest Hits"-CD, och därefter vänta tills filmen släpps på DVD (vilket enligt uppgift inte kommer att dröja så länge), men det får förstås var och en ta ställning till.

Recensionen skriven: 27 oktober 2009
Senast uppdaterad: 28 oktober 2009

Recensionen har lästs 4260 gånger av 2198 personer, sedan den 27 oktober 2009