Kortfattade recensioner

Manusförfattare: Ryûsuke Hamaguchi
Svensk distributör: Njutafilms/Studio S Entertainment
Meiko ("Magi") - Kotone Furukawa Tsugumi ("Magi") - Hyunri Lee
Kazuaki ("Magi") - Ayumu Nakajima Sasaki ("Håll dörren öppen") - Shouma Kai
Nao ("Håll dörren öppen") - Katsuki Mori Segawa ("Håll dörren öppen") - Kiyohiko Shibukawa
Moka Natsuko ("Än en gång") - Fusako Urabe Nana Aya("Än en gång") - Aoba Kawai

Tillfälligheter och fantasier berättar tre historier från ett huvudsakligt kvinnligt perspektiv - tre berättelser som handlar om relationer mellan människor, och åtminstone delvis om att ångra val i livet. I den första berättelsen delar de bästa vännerna Tsugumi och Meiko en taxi, där Tsugumi berättar att hon träffat sitt livs kärlek. Men Meiko inser snart att det faktiskt är hennes f.d. pojkvän som Tsugumi pratar om... I den andra berättelsen Sasaki sur på en lärare över att ha fått oförskämt dåligt betyg, och han övertygar sin gifta älskarinna Nao att genomföra en "honungsfälla" för att sätta dit läraren; som numera är en framgångsrik författare. Och i den sista berättelsen stöter Natsuko på sin barndomsvän - tjejen som var hennes första stora kärlek och aldrig kunnat komma över. Men inser för sent att hon faktiskt har tagit fel på person, och att Aya som hon nu samtalar med är en helt främmande kvinna.

Ryûsuke Hamaguchi är onekligen en talangfull regissör, men jag undrar vad han egentligen tänkte i det här fallet. Tillfälligheter och fantasier är en mycket bra film, men om det verkligen kan klassas som en film är tveksamt. Här rör det sig om tre separata berättelser, som inte har mycket mer gemensamt än att alla berör relationer mellan människor. Jag väntade mig hela tiden att historierna på något sätt skulle vävas ihop, ungefär som med episodfilmer, men så blev inte fallet. Istället är det snarare som att se på tre lite längre kortfilmer på 40 minuter vardera. I och för sig inget fel med det, men man utnyttjar ju inte riktigt långfilmsformatet när "kortfilmerna" aldrig vävs ihop eller har någon direkt koppling till varandra.

Det gör också att de tre berättelserna håller lite olika klass. Den första är riktigt bra, som både är minnesvärd och berörande - lätt att relatera till, men samtidigt utan enkla svar. Den andra är bra och underhållande, men historien känns något mer konstruerad och man förstår inte riktigt varför Nao går med på den här hämndplanen som egentligen inte har något med henne att göra. Utgången känns också lite för uppenbar. Den tredje berättelsen är kanske den bästa av de tre, som är både charmig, rolig, underhållande och tänkvärd. Det är annorlunda och med oväntade inslag, men det känns aldrig konstruerat utan övertygar in i minsta detalj. Den tar upp intressanta frågeställningar kring vilka konsekvenser ens val i livet faktiskt får, och det är lätt att relatera till rollfigurerna. Men jag hade velat se ännu mer av de två, som hade förtjänat ett större utrymme än den lite sämre andra delen.

Det har blivit en fängslande och berörande film, framförallt under den första och tredje delen. Tiden går fort trots att de flesta scener fokuserar på dialog mellan två personer, med en något begränsad yttre handling. Dialogen är också förstklassig och genomtänkt, vilket gör sitt till. Men den andra berättelsen är lite sämre än de andra två, och som känns mer förutsägbar och lite svårare att relatera till än de övriga. Även om rollfigurerna även där är intressanta, så känns den lite mer svårköpt och konstruerad än de andra två. Trots att mer står på spel, så bryr man sig helt enkelt inte lika mycket som i de andra två berättelserna.

Tillfälligheter och fantasier är en riktigt bra och välgjord film, med utmärkta skådespelare, ett snyggt foto och en imponerande dialog. Överlag är det engagerande och berörande, framförallt under den första och tredje berättelsen. Men det är lite synd att man inte kunnat väva ihop berättelserna på något sätt, för att bättre utnyttja långfilmsformatet istället för att presentera tre separata kortfilmer rakt upp och ned. Men det kompenseras åtminstone delvis av att det blivit så tänkvärt och att man så lätt kan relatera till rollfigurerna och fundera över vad man själv hade gjort i samma situation; om än något mindre i den andra berättelsen. Men att det är en film väl värd att se råder ingen tvekan, och likaså är det en minnesvärd film som man funderar över långt efter att eftertexterna rullat klart; och som är lika stark i minnet flera dagar efteråt. Trots tveksamheter kring upplägget och den mer förutsägbara andra delen väljer jag därför ändå en myckrt svag åtta i betyg, och har man inte svårt för lite långsamt berättade dialogdrivna dramer så bör man definitivt se filmen.

Recensionen skriven: 6 februari 2022

Recensionen har lästs 1410 gånger av 688 personer, sedan den 6 februari 2022