Benneth - Niklas Björklund Carina - Nadya Sundberg Solander
Mette - Kicki Ferdinandsson Tonni - Kalled Mustonen
Kåre - Jan Wallin Peter - Peter Viitanen
Anders - Ulf Stenberg Leon - Alfons Holmgren
Mirre - Harry Friedländer Ulrika - Harriet Wikström
Janne Krona - Stefan Lundblad Jonny-Verktyg - Johnny Ekebert

Minna är narkotikaberoende och ligger långt efter med hyran. I ett desperat försök att få in pengar lurar hon av en knarklangare pengar, och när kronofogden kommer slår hon ner honom. Jagad av både polisen och den ökända knarkbossen Christer Korsbäck flyr Minna sin väg. På vägen träffar hon Katja, och motvilligt följs de åt till en campingplats i Haninge för hemlösa.

Tjuvheder är en förvånansvärt originell film, som trots begränsad yttre handling lyckas förmedla många bottnar och poänger. Det är en riktigt bra film, som gör något nytt av en tämligen uttjatad premiss och gör det riktigt bra. Det är engagerande, och man dras in i handlingen på ett effektivt sätt. Både Minna och Katja har blivit intressanta och nyanserade rollfigurer, som man hela tiden kan känna för trots att de vanligtvis inte beter sig särskilt smart; särskilt inte Minna. Kort sagt känna rollfigurerna äkta, och överlag har det blivit en mycket realistisk och trovärdig film.

Det är en tämligen avskalad film och närmast minimalistisk film, helt befriad från övertydlighet. Det uppskattar jag, och filmen lyckas att behålla en fin balans så att det är lågmält men aldrig svårbegripligt. Det är aldrig några problem att hänga med i handlingen, och tempot är lagom högt. Filmen lyckas också att förmedla en imponerande atmosfär och stämning, där allting genomsyrar autenticitet. Därför dras man snabbt in i rollfigurernas öden, och filmen förblir intressant och fängslande från början till slut.

Men om filmen i övrigt känns autentisk, så gäller det tyvärr inte dialogen. För Tjuvheder lider paradoxalt nog av alltför trovärdig dialog, till den punkt att den inte längre känns trovärdig. Här fullkomligt kryllar det av slanguttryck och "Rinkeby-svenska", och det finns knappt en enda replik på vanlig hederlig rikssvenska. Nog är det fullt tänkbart att det är trovärdigt i de här kretsarna, men för mig blev det lite för mycket av det goda. Det ställer ibland också till med problem med förståelsen, då det förekom mängder av slanguttryck som jag ärligt talat aldrig har hört och inte ens är säker på vad de betyder. Det förtar en del av filmillusionen, då jag flera gånger var tvungen att fundera vad dialogen egentligen syftar på och vad enskilda ord betyder hellre än att dras med i handlingen. Det är mycket möjligt att det är fullt begripligt inom den här "branschen" och kanske även i Stockholm i stort, men tanken måste väl ändå vara att en film ska vara fullt begriplig i hela Sverige...?

På gott och ont är Tjuvheder en mörk och dyster film, som inte uppvisar något alltför stort framtidshopp. Periodvis är det riktigt deprimerande att bevittna; inte minst genom att i synnerhet Minna ofta agerar minst sagt korkat. Det är säkerligen trovärdigt utifrån den här premissen, men ibland blir det ändå lite för mycket av det goda. Bitvis upplevs filmen också onödigt upprepande, då storyn är i tunnaste laget och det därför förekommer några scener som känns som rena upprepningar av tidigare scener. Det gör att man kan uppleva filmen som långsam, vilket inte känns helt lyckat utifrån den korta speltiden på bara 1 timme 38 minuter.

Fotot är mycket bra, och filmen har ett effektivt bildspråk tillsammans med genomtänkt bildkomposition. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och jag uppskattar att filmen till stora delar består av okända skådespelare; många av dem debutanter. Det är perfekt för trovärdigheten, och något som alltför sällan förekommer nuförtiden. Malin Levanon är mycket bra i huvudrollen som Minna, och gör en stark och trovärdig rollprestation. Lo Kauppi är också utmärkt som Katja, och spelar naturligt och trovärdigt. Jan Mattsson är också riktigt bra som narkotikabossen Christer Korsbäck, och lyckas för en gångs skull att spela en osympatisk och stereotyp rollfigur helt utan överspel. Även i övrigt är det bra rollprestationer, och de flesta av debutanterna är över förväntan.

Tjuvheder är en riktigt bra film, som underhåller samtidigt som den har ett påtagligt djup. Det är tänkvärt och minnesvärt, men samtidigt lider filmen av problem med överanvändning av slangord till den grad att det påverkar både trovärdigheten och förståelsen. Ibland kan den också upplevas något repetitiv, och det borde inte behöva hända vid en så pass kort film. På sätt och vis blev jag därför något besviken, då Tjuvheder hade haft potential att bli ännu bättre, men det är ändå en riktigt bra film som är väl värd att se för de allra flesta. Efter moget övervägande väljer jag en stark sjua i betyg, och även fast filmen inte klarar konkurrensen med bättre utländska filmer är den ovanligt bra för att vara svensk. Inte den bästa svenska filmen jag sett i år, men inte alls långt ifrån...

Recensionen skriven: 6 november 2015
Senast uppdaterad: 6 november 2015

Recensionen har lästs 3159 gånger av 1917 personer, sedan den 6 november 2015