Tack till Fox-Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: David Gleeson & Stephen Beresford
Svensk distributör: Twentieth Century Fox Home Entertainment AB
J.R.R. Tolkien - Nicholas Hoult Edith Bratt - Lily Collins
Fader Francis Morgan - Colm Meaney Professor Joseph Wright - Derek Jacobi
Geoffrey Bache Smith - Anthony Boyle Robert Q. Gilson - Patrick Gibson
Christopher Wiseman - Tom Glynn-Carney Sam Hodges - Craig Roberts

Författaren, poeten och språkprofessorn John Ronald Reuel Tolkien (1892 - 1973) lär för de allra flesta främst vara känd för Sagan om ringen-trilogin och före det Hobbit. Men i Tolkien får vi följa J.R.R.s liv flera decennier före sitt genombrott, då han växer upp under fattiga förhållanden i början av 1900-talet. När hans mamma dör ordnar en lokal präst så att John och hans bror får flytta in hos den äldre damen Mrs. Faulkner samtidigt som de får fortsätta sina studier. I samma hem bor redan musikstudenten Edith Bratt, och hon och John börjar snart umgås alltmer. På skolan har han det inte lika lätt, men börjar så småningom umgås med tre vänner som kommer att spela stor roll för hans framtida liv och karriär.

Efter så många biografier under senare år är det faktiskt förvånansvärt att ingen förut tänkt tanken på att göra en om Tolkien - trots allt har ju hans böcker varit omåttligt populära i många decennier, samtidigt som jag förmodligen inte varit ensam som inte vetat någonting alls om hans liv eller honom själv som person. Det är ett tacksamt ämne och en tacksam person att skildra, och Tolkien har också blivit en riktigt bra film. Det är lärorikt och underhållande, samtidigt som det finns ett visst djup.

Vi får bra en inblick i J.R.R. Tolkiens unga år och uppväxt, och det har blivit både berörande, underhållande och charmigt. Det är mycket intressant att se vad som format J.R.R. som person, och man kan också se tydliga tecken på vad som inspirerat till böcker han långt senare skrev. Såvitt jag kan bedöma verkar också filmen hålla sig ganska väl till vad som verkligen hände, även om filmen förstås i likhet med alla biografier måste hoppa över en hel del och förmodligen även bearbeta andra händelser. Men det viktiga finns där, och allt bidrar till en värdefull inblick i hur Tolkien var som person, hur hans fantasi fungerade och vad som inspirerade hans klassiska böcker.

Det fungerar klart bäst under scenerna från barndomen och tonåren, med Tolkiens upplevelser på skolan, bildandet av "brödraskapet" och relationen med Edith. Då blir det både berörande, starkt och minnesvärt; och vi får många värdefulla inblickar i vad som senare kommit att inspirera hans böcker. Scenerna under första världskriget fungerar tyvärr sämre - det fungerar hyfsat i små doser som inramning till berättelsen, men dessa scener får lite för stort utrymme och känns betydligt mer klichéartade än resten.

Periodvis blir det också mer än lovligt övertydligt, då ingenting lämnas åt fantasin utan regissören verkar vilja skriva tittarna på näsan. Att se Tolkien i sinnet "förvandla" en krigsskådeplats från första världskriget till Mordor med eldsprutande drakar blir exempelvis lite för mycket av det goda, och vi förstår mycket väl referenserna till Mordor och Midgård utan sådana övertydliga metoder. Plus att det känns lite svårköpt att någon börjar fantisera om drakar precis när man blir beskjuten under ett krig... Dessutom blir filmen ibland onödigt överromantiserad, och upplevs ibland något tillrättalagd.

På gott och ont märks det att filmen "tvingats in" till den klassiska mallen för biografier, och följer samma upplägg som andra dramabiografier till punkt och pricka. Därmed väntar inga stora överraskningar eller nyskapande inslag, utan man vet ungefär vad man får från första början; men det är icke desto mindre fascinerande och välgjort. Ibland märker man också att filmen inte går tillräckligt in på djupet, och framförallt kring "brödraskapet" i skolan skrapar man bara på ytan. Av de andra medlemmarna förutom Tolkien får vi inte veta mer än det absolut viktigaste, och somliga sidohistorier utforskas aldrig utan rinner ut i sanden. Många av rollfigurerna förutom Tolkien själv upplevs också något endimensionella, och får inte riktigt det djup jag hade önskat.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk i kombination med välgjorda specialeffekter som integreras på ett elegant sätt. Skådespelarinsatserna är också mycket bra. Nicholas Hoult imponerar stort i en träffsäker och övertygande rolltolkning som J.R.R. Tolkien, och han gör en av sina bästa insatser i Tolkien. Lily Collins är också mycket bra som Edith, och gör allt som går av den intressanta men tyvärr något underutvecklade rollfiguren. Att sen båda två ser äldre ut än de faktiskt ska föreställa får man väl ha överseende med, då det ju trots allt är mer regel än undantag, och kan vara svårt att undvika... Harry Gilby är också bra som J.R.R. som barn, och Laura Donnelly är utmärkt i en liten roll som hans mamma. Anthony Boyle, Patrick Gibson och Tom Glynn-Carney är riktigt bra som de andra medlemmarna i brödraskapet, men sticker inte riktigt ut på samma sätt som Nicholas Hoult.

Tolkien är en bra och välgjord film, som är engagerande, intressant och tänkvärd. Vi får en värdefull inblick i vem Tolkien var som person, vad han råkade ut för och hur det kom att inspirera till Bilbo och Sagan om ringen. Här finns många lyckade drag, och filmen lyckas på ett skickligt sätt att visa hur Tolkiens hjärna och fantasi fungerade; något som sällan fungerar bra när man ska skildra författare på film. Det är underhållande, charmigt och bitvis även berörande. Men det är just det faktum att filmen skildrar en verklig person och (någorlunda) verkliga händelser som är filmens behållning, och hade exakt samma film handlat om en fiktiv person hade det ärligt talat känts ganska menlöst och poänglöst. Det blir också onödigt övertydligt och tillrättalagt, och det känns lite onödigt då de verkliga händelserna är tillräckligt intressanta utan att börja ta till sådana billiga knep. Tolkien blir således inte lika bra som den hade kunnat bli, men icke desto mindre är det en film väl värd att ses för de flesta, och som förtjänar en ganska stark sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 2,40:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS eller Dolby Digital på sju andra språk. Det finns också engelsk syntolkning för synskadade, vilket säkerligen är mycket uppskattat i engelskspråkiga länder, men i Skandinavien är det väl kanske lite tveksamt hur många synskadade som förstår engelska så obehindrat att de får fullt utbyte av ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, och även om bakhögtalarna används relativt sparsamt så ger de en extra krydda när de används. Filmen är textad på 17 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men kantlinjerna är ganska tunna och det är inte alltid helt oproblematiskt att läsa texten vid en del av de ljusare partierna. Den svenska översättningen är bra, och även om jag inte håller med om alla ordval, så hittar jag inga översättningsfel eller nämnvärda misstag.

När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av en kort anti-piratpropaganda på fem sekunder som för en gångs skull är vinklad rätt - d.v.s. att tacka konsumenten som köpt filmen istället för tvärtom. Direkt därpå kommer man till huvudmenyn, som är rörlig och engelskspråkig. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att man, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är helt oproblematiskt om man inte behärskar engelska. Väljer man att spela filmen visas korta engelska varningstexter före filmen och varningstexter på valt textningsspråk efter filmen - det känns kanske som lite "tårta på tårta", men vi slipper i alla fall se varningstexter på samtliga språk representerade på skivan på samma sätt som 20th Century Fox alltid gjort på DVD.

Som bonusmaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören Dome Karukoski. Det är ganska intressant, och framförallt får man veta mycket om Tolkien som inte framkommer i filmen genom kommentatorspåret. Men jag hade hellre velat få veta det genom en minidokumentär istället för som kommentatorspår, då kommentatorspår passar bättre för att faktiskt berätta om inspelningen och de scener som man faktiskt ser i bild. Därefter hittar vi ett antal bortklippta scener på totalt 13 minuter, med valbart kommentatorspår av regissören. De är intressanta att se, men ingen av dem tillför särskilt mycket till filmen, så det är förståeligt att de klippts bort.

Därefter hittar vi en slags bakom kulisserna-dokumentär gjord i PR-syfte vid namn "First Look", som är på 13 minuter och uppenbarligen är gjord för TV-visning innan premiären. Inslaget består av samtal mellan och intervjuer med skådespelarna Nicholas Hoult och Lily Collins, varvat med klipp från filmen. Allt blir oundvikligen lite menlöst när man gör sådana PR-inslag före en films premiär, och således inte vill avslöja för mycket av filmens handling, men här finns ändå en del intressant och matnyttig information. Till sist hittar vi även ett bildgalleri med foton från inspelningen av filmen, vilket är precis lika spännande som det låter. Glädjande nog har allt bonusmaterial svensk text (liksom norsk, dansk och finsk), vilket är alltför sällsynt nuförtiden - 20th Century Fox förtjänar en stor eloge som fortfarande textar bonusmaterial på de skandinaviska språken, som de flesta andra distributörer slutat med för åtskilliga år sedan.

Recensionen skriven: 11 februari 2020
Senast uppdaterad: 11 februari 2020

Recensionen har lästs 1570 gånger av 903 personer, sedan den 11 februari 2020