Regi: Logan Miller & Noah Miller
Manusförfattare: Logan Miller & Noah Miller
Lane - Logan Miller Clint - Noah Miller
Charlie - Ed Harris Clyde - Brad Dourif
Rachel - Ishiah Benben Brownie - Brandon Hanson
Sheriff Jim Perkins - Robert Forster Helen - Lee Meriwether

De amerikanska enäggstvillingarna Logan och Noah Miller växte upp med en alkoholiserad pappa i Marin County i Kalifornien, och hoppades på att bli professionella basebollspelare. Trots hyfsad talang tog deras basebollkarriär aldrig vägen någonstans, och de sadlade istället om till att bli regissörer och författare. De skrev en självbiografisk roman vid namn Either You're in or You're in the Way, som blivit bästsäljande i USA. Därefter lyckades dem, med en budget på totalt 2 miljoner dollar (en spottstyver med Hollywoods mått mätt), att spela in en delvis självbiografisk film om sina upplevelser; dramat Touching Home där Logan och Noah både regisserat, skrivit manus, producerat och dessutom spelar de båda huvudrollerna (!). Filmen premiärvisades 2008 på Calgarys filmfestival, och gjorde succé på filmfestivaler världen över; där filmen också vunnit flera priser. Den släpptes dock inte på bio i hemlandet USA förrän 2010, och i Sverige (liksom de flesta andra länder) släpptes den direkt på DVD.

Enäggstvillingarna Lane och Clint Winston har haft en jobbig uppväxt, med en alkoholiserad pappa som dessutom har ett kraftigt spelberoende. Efter tonåren har de lagt den jobbiga uppväxen bakom sig, och har båda två satsat allt på att bli professionella baseballspelare. Men allt går inte som de tänkt sig, då Lane blir uppsagt från den lägre baseballigan där han spelar samma dag som Clint - som spelar baseball i sin högskolas lag - förlorar sitt stipendium på grund av dåliga betyg; och därmed heller inte längre kan spela i skolans lag. Utan pengar och utan andra lag i sikte är deras möjligheter begränsade, så Lane och Clint bestämmer sig för att återvända hem till sin fattiga hemstad i Kalifornien. Där hoppas de kunna tjäna tillräckligt mycket pengar genom att jobba i stenbrottet så att de om några månader kan resa tillbaka till Arizona och provspela för deras professionella baseballag. Men att återvända hem innebär också att återigen behöva konfrontera sin pappa, som bott i sin bil de senaste 15 åren och som använder varenda öre han någonsin tjänat eller lånat på pokerspel...

Touching Home har en intressant och fascinerande story, och att det dessutom är självbiografiskt gör ju det hela ännu mer intressant. Det är onekligen modigt av tvillingarna Miller att filmdebutera som både regissörer, manusförfattare och skådespelare med en film om sin egen uppväxt - en film som dessutom verkar stämma relativt väl med verkligheten, trots att allas namn har ändrats. Onekligen fascinerande och intressant. Och visst är resultatet också en bra och engagerande film, men samtidigt aldrig lika bra eller engagerande som jag hade väntat mig.

Fastän storyn bygger på verkligheten, så kan man inte påstå att det är någon alltför originell eller ovanlig handling, utan det är egentligen främst basebolltematiken som ger filmen en liten annan krydda än de mängder av andra filmer som gjorts om ungdomar eller vuxna som måste konfronteras med misslyckade föräldrar av olika slag. Handlingen är i tunnaste laget, men är ändå intressant hela tiden. Filmen börjar riktigt bra och det är fängslande och fascinerande. Men när storyn väl har kommit igång och tvillingarna flyttat tillbaka till sin hemstad börjar filmen märkligt nog kännas som att den går lite på tomgång. Under ganska lång tid står allting och stampar på ungefär samma ställe, och det upplevs lite segt och händelsefattigt. Att se bröderna jobba i stenbrottet under långa perioder, och inte göra speciellt mycket mer än så, räcker helt enkelt inte. Dessbättre lyfter filmen under dess sista 40 minuter, då det blir berörande och engagerande igen. Men före det är det en lite för lång period då det mesta står och stampar på samma ställe, utan någon form av utveckling.

Manuset lämnar också en del övrigt att önska, med en del lösa trådar som aldrig får något egentligt avslut. Inte ens pappans alkoholism och spelmissbruk får något riktigt avslut, och vi får aldrig veta varför han blivit så eller vad som egentligen hänt. Det är givetvis heller inte meningen, men ändå känns det som att någonting saknas då allting så tydligt skildrats från tvillingarnas perspektiv. Den romantiska sidohistorien med lärarinnan Rachel går också bokstavligt talat upp i rök, efter att ett tag ha spelat en viktig roll för handlingen. Lite märkligt och egendomligt, även fast jag även där förstår att filmen egentligen inte varit tänkt att handla om det. Det blir också en smula rörigt, i och med att Lane och Clint är så lika varandra och det ofta är nästintill omöjligt att hålla isär vem som egentligen är vem. Förvisso ett vanligt problem när det handlar om enäggstvillingar, men oftast brukar det i alla fall inte bli riktigt så här svårt.

Ett till problem är att Logan och Noah Miller inte direkt är skådespelare i någon Oscarsklass, och även fast de absolut inte är dåliga, så är de heller inte alltför bra. Båda två känns en smula stela och opersonliga, och man får ett lite konstlat intryck där man aldrig riktigt kommer inpå livet på de båda bröderna. Ed Harris gör en utmärkt rollprestation som deras pappa Charlie, och Brad Dourif är också bra som den förståndshandikappade farbrodern Clyde. Ishiah Benben är också bra som Lanes kärleksintresse Rachel. Men när de flesta skådespelare förutom de båda huvudrollerna spelar så bra, så blir kontrasten med deras bara medelmåttiga skådespeleri ännu mer tydligt vilket förtar en del av filmillusionen.

Däremot är fotot snyggt, och filmen innehåller en hel del vackra vyer och snygga bildkompositioner. Det är stämningsfullt och snyggt, och jag uppskattar också den relativt lågmälda stilen där det aldrig blivit översentimentalt. Jag uppskattar också att själva basebolltemat tonats ner och att filmen som sådan inte kretsar alltför mycket kring just sporten; något jag föredrar då jag aldrig varit speciellt sportintresserad. Men även om Logan och Noah uppvisar stor potential som regissörer, så är jag inte riktigt lika imponerad över deras förmågor som manusförfattare. Förutom den för tunna storyn känns dialogen ofta konstlad och styltig, och det blir aldrig lika naturligt som det säkerligen varit meningen.

Den gripande verkliga historien om Logan och Noah Miller är sannerligen värd att uppmärksamma, och Touching Home har en mycket intressant story med bra skådespelare, fin stämning och snyggt foto. Men en del av de fina egenskaperna förtas tyvärr av att tvillingarna inte direkt lär vinna någon Oscar för skådespelare i första taget, plus det lite väl tunna och långsamma manuset i kombination med måttligt övertygande dialog. Det borde helt enkelt ha kunnat bli så mycket bättre än det blev, men det är absolut ingen dålig film för det. Det är intressant, underhållande och hyfsat berörande. Trots den tunna storyn går tiden någorlunda fort, och det blir inte direkt segt i ordets bokstavliga bemärkelse. Det är också välgjort och snyggt, och filmen förblir någorlunda engagerande hela tiden. Det är också en imponerande bedrift att kunna åstadkomma en så pass välgjord film med en så (i filmsammanhang) minimal budget. Tvillingarna Miller förtjänar också en eloge för att ta itu med sin uppväxt på ett så offentligt sätt, och göra en så ytterst personlig självbiografisk film där de själva dessutom så att säga spelar sig själva. Men kanske har de trots allt tagit vatten över huvudet, för det är trots allt ingen lätt bedrift att både spela huvudrollerna, regissera, skriva manus och producera. Det hade sannolikt blivit bättre om någon med mer distans till själva handlingen kunnat hjälpa till med exempelvis manuset.

Touching Home hade haft potential att bli en utmärkt film, men nu stannar det vid ganska bra och intressant. Långt ifrån dåligt, men heller inte alls så bra som det borde ha kunnat bli med samma gripande verkliga historia. Genom tvillingarna Millers imponerande mod och entusiasm väljer jag att hellre fria än fälla, och efter moget övervägande ger jag därför filmen en svag sjua i betyg - detta trots att manuset som sådant inte hade förtjänat ett riktigt så högt betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och engelskspråkig. Det enda extramaterial som finns är en biotrailer för samma film, samt en tämligen poänglös "diabildsvisning" över stillbilder från filmen till musikackompanjemang. Slutligen finns även tre trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny. Inte speciellt mycket att hurra för, och vid en film som denna hade jag verkligen velat se någon form av dokumentärer om eller intervjuer med Lohan och Noah Miller.

Recensionen skriven: 19 september 2012
Senast uppdaterad: 20 september 2012

Recensionen har lästs 3596 gånger av 2093 personer, sedan den 19 september 2012