Jorge - Cesar Ramos Ray - Kevin Kline
Adriana - Paulina Gaitan Veronika - Alicja Bachleda-Curus
Manuelo - Marco Pérez Patty - Linda Emond
Alex - Zack Ward Laura - Kate del Castillo
Hank Jefferson - Tim Reid Vadim Youchenko - Pavel Lychnikoff
Lupe - Natalia Traven Alejandro - Guillermo Iván

Människohandel är ett växande problem i världen, och vissa undersökningar gör gällande att så många som en miljon människor varje år förs utomlands och säljs som slavar varje år. Det handlar främst om kvinnor och barn. Då det sker hemligt är det av förståeliga skäl omöjligt att fastställa exakt hur många som drabbas, men att det är ett stort och växande problem råder ingen tvekan om. Människohandel förekommer mer eller mindre över hela världen, men ett relativt vanligt mål är att föra offren till USA. Trots det omfattande problemet verkar det vara mer eller mindre tabu att ta upp det i filmer; något som den tyska regissören Marco Kreuzpaintner och den puertoricanska manusförfattaren Jose Rivera (känd via bl.a. Dagbok från en motorcykel och ungdomsserien Eerie, Indiana) vill ändra på med den tysk-amerikansk-mexikanska samproduktionen Trade, som i Sverige släppts direkt på DVD. Historien inleds i Mexiko och dess huvudstad Mexico City. Där bor 17-åriga Jorge tillsammans med sin 13-åriga lillasyster Adriana och deras föräldrar. Medan Adriana är en försiktig och trevlig tjej, så kan detsamma inte sägas om Jorge. Han roar och försörjer sig med att tillsammans med sina kompisar lura in sexköpare från utlandet under falska premisser och råna dem med verklighetstrogna vattenpistoler. En dag blir hans syster Adriana kidnappad mitt på öppen gata, av ett gangstergäng tillhörande ett ryskt traffickingsyndikat. De tänker ta Adriana över gränsen till USA, för att där säljas till högstbjudande till utländska köpare. Trots att det är långt ifrån riskfritt, så bestämmer sig Jorge för att få tillbaka sin syster till varje pris, och följer efter kidnapparna över gränsen till USA. Där kommer han i kontakt med polisen Ray, och efter att båda två inledningsvis är skeptiska till varandra, börjar de samarbete för att hitta Adriana. Adriana är långt ifrån det enda offret till samma gäng, och hennes enda vän i fångenskapen är den polska kvinnan Veronika, som lurats till USA med falska jobberbjudanden.

Att människohandel och sexhandel är viktiga ämnen som tål att uppmärksammas kan ingen förneka. Därför är det lite förvånande att väldigt få filmer görs inom temat - den enda tidigare filmen med en liknande grundstory som jag känner till är svenska Lilja 4-ever. Men dessbättre är Trade en riktigt lyckad film inom området, och i mina ögon vassare än den överskattade nyss nämnda svenska filmen. Trade är en välgjord och intressant film, med ett genomarbetat manus och övertygande scenografi och bildspråk. Någon rolig film är det sannerligen inte, utan det här är en obehaglig och hemsk film, som är riktigt jobbig att se på. Vi får egentligen inte se så mycket hemskheter, och längre än till en våldtäktsscen går det inte bland de synliga scenerna, men regissören och manusförfattaren lyckas ändå att på ett skickligt sätt förmedla den hemska mardrömssituationen för de inblandade utan att vi får se på alla hemska detaljer. Innan filmen är slut är man därför riktigt slut. Den är gripande och berörande, och det är nästan omöjligt att inte fälla en tår då och då. Det är lätt att leva sig in i karaktärernas situation, och vi får lära känna de centrala rollfigurerna ganska väl. Förvisso är "skurkarna" tämligen endimensionella, och någon större förklaring till deras beteende får vi inte. Men det tycker jag inte gör så mycket i det här fallet. Det sägs ju visserligen att det finns två sidor till alla historier, men i det här fallet är det väl tveksamt om det stämmer - åtminstone undertecknad bryr sig inte det minsta om varför folk smugglar och säljer personer som slavar; det enda väsentliga är att det förekommer. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Kevin Kline gör som alltid ett bra och övertygande intryck. Men mest imponerad blev jag över den polsk-mexikanska skådespelerskan och sångerskan Alicia Bachleda, som gör en utmärkt och trovärdig insats som Veronika. Jag är inte riktigt lika nöjd över den debuterande Cesar Ramos som Jorge, då han gör ett lite för stelt och menlöst intryck i rollen. Han visar dock viss potential, så med mer erfarenhet kan även han bli bra. Trade är absolut en stark och bra film, men perfekt är den inte. Den har blivit lite för lång, och vissa scener känns onödigt utdragna. Nästan två timmar är i mesta laget, och den hade tjänat på att kortas ner något. Dessutom förekommer enstaka trovärdighetsproblem, och i synnerhet slutet känns lite väl konstruerat och tillrättalagt. Det är absolut inte någon omöjlighet att det skulle kunna gå till på det här sättet, men då hade man behövt få se mer av det hela och få några fler förklaringar. Jag tycker också att bakgrundshistorien för Ray fått för lite utrymme, och hade gärna fått förlängas lite med fler förklaringar och en djupare tillbakablick. Dessutom förekommer vissa antydningar, som vi aldrig får någon ren klarhet i, utan som slutar lite väl öppet. Jag är inte helt säker på om det avsiktligt gjorts öppet, om det är menat som ett rent villospår eller om det är meningen att man ska uppfatta de subtila antydningarna som rena fakta. Jag hade i alla fall gärna velat få mer detaljer om det, men i och med händelsens karaktär kan jag inte avslöja exakt vad jag syftar på. Även fast Trade har vissa brister och hade kunnat göras bättre, så är det utan tvekan fördelarna som väger över. Det är en stark, spännande och obehaglig film, som dessutom tar upp ett viktigt ämne. Det här är en typisk sådan film som jag inte skulle vilja se om i första taget, men som jag heller inte lär glömma på mycket länge... Därför stannar mitt betyg på en svag åtta.

DVD-utgåvan kommer från Nordisk Film och erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, vilket på ren svenska innebär stora svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV och mindre svarta fält på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och filmen är textad på svenska, norska, danska och finska. Tyvärr finns ingen engelsk text, inte ens till den spanskspråkiga dialogen. Därmed är det för de flesta inte möjligt att se filmen utan text och få något utbyte, utan man får nöja sig med skandinavisk textning. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av en irriterande svensk anti-piratpropaganda (som går att hoppa förbi). Därefter visas ett flertal trailers för andra filmer, som även dessa kan hoppas över. Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. Faktum är att det inte ens finns någon huvudmeny på skivan - trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen, vilket även sker när filmen spelats klart. Mycket egendomligt begrepp, och lite irriterande. Därför finns det av förståeliga skäl inget som helst extramaterial, och inte ens någon scenvalsmeny. Enligt uppgift har utländska DVD-utgåvor en del extramaterial, men dessa går vi miste om i Sverige, vilket är tråkigt.

Recensionen skriven: 16 oktober 2008
Senast uppdaterad: 17 oktober 2008

Recensionen har lästs 4439 gånger av 2277 personer, sedan den 16 oktober 2008