Manusförfattare: Michael Gilvary
Nate - Jim Caviezel Robyn - Elisabeth Röhm
Shane - Sterling Knight Kenny - Jake Cherry
Marek - James Frain Arielle - Diora Baird
Losada - Harold Perrineau Evers - Ryan Donowho
Dallas - Robbie Jones Konstapel Doucette - J.D. Evermore

Fyra beväpnade rånare - ledaren Marek, hans flickvän Arielle, Losada och flyktbilsföraren Evers - rånar en värdetransport, och de lyckas få med sig fyra miljoner dollar. Men allt går inte som planerat, och polisen får snart signalement på de fyra rånarna. Och när polisen ordnar vägspärrar åt alla håll efter motorvägen är goda råd dyra - då gänget stämmer in på beskrivningen av rånarna kan de ju inte gärna låta polisen hitta alla pengarna fullt synliga i bilen. De stannar till på en rastplats för att komma på en lösning. På samma rastplats stannar strax det gifta paret Nate och Robyn och deras söner Shane och Kenny. De ska på camping ute i skogen, i ett försök att återigen komma nära varann efter att Nate precis blivit frigiven från ett fängelsestraff. Då får rånarna en idé - de gömmer alla pengarna i en av familjens sovsäckar, för att sedan följa efter dem till slutdestinationen...

Transit är inte världens mest originella film, och det finns knappast någon brist på actionthrillers med någorlunda liknande premisser. Men det här är en ovanligt lyckad film inom sin genre, som faktiskt är riktigt bra. Storyn är intressant, och det är en fängslande film som underhåller och håller intresset vid liv hela tiden. Det är riktigt spännande, och det är en rafflande och fartfylld film med ett högt tempo från början till slut. Det är intensivt och spännande, samtidigt som filmen hela tiden engagerar. Man bryr sig om vad som ska hända, och det är åtminstone inte riktigt lika förutsägbart som man skulle kunna tro. Visst har man sett det mesta förut, men det är riktigt underhållande ändå och filmen sticker i alla fall till viss del ut från mängden.

En ovanlig detalj med Transit är att vi får följa både familjen och rånarna, och får se händelseförloppen från båda parters perspektiv. Det är ovanligt, och gör att filmen erbjuder något lite mer utöver alla liknande filmer som redan finns. Det är alltså inte nödvändigtvis Robyn och Nate och deras barn som är "huvudpersonerna" utan vi får se lika mycket av rånarna och får se och höra hur de resonerar. Det uppskattar jag, och gör att filmen hinner få lite fler nyanser än vad som brukar vara fallet. De flesta av rånarna förblir dock ändå ganska endimensionella, och det är egentligen bara Arielle och till viss del Marek som åtminstone hinner få vissa nyanser.

Nate och Robyn har dock fått ganska många nyanser, och känns som äkta människor på ett sätt som man ofta inte får uppleva vid actionfilmer. Bland deras barn är det relativt gott ställt med Shane, medan Kenny tyvärr blivit betydligt plattare. Men mer än så här behövs faktiskt inte, för man bryr sig utan tvekan om vad som händer. Det är lätt att känna för de inblandade, och det är förhållandevis lätt att leva sig in i familjens mardrömssituation. Till viss del kan man också sätta sig in i rånarnas situation, även om jag hade önskat att de fått fler nyanser; just för att bättre utnyttja den ovanliga vinklingen med båda parters perspektiv.

Tyvärr lider dock filmen av vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, och de inblandade beter sig inte alltid helt logiskt. Det är förstås inte alls ovanligt för genren och till viss del kan det förklaras av att man förstås inte vet hur man beter sig i en så utsatt mardrömssituation - men det förklarar inte allt. Men det finns trots allt betydligt värre exempel på den fronten, och även fast Transit är tillspetsad och osannolik, så kan det mesta trots allt hända i verkligheten; fast jag hoppas och tror att det tillhör ovanligheterna.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk och en del vackra vyer. Vid några av de mer intensiva actionsekvenserna verkar dock filmteamet lite väl förtjusta i skakig handkamera, i den utsträckning att man knappt ens ser vad som egentligen händer. Oftast fungerar det bra, men ibland har det gått för långt så att man mest blir yr av att se på filmen. Skådespelarinsatserna är bra. Elisabeth Röhm är riktigt bra som Robyn, och överlag är Jim Caviezel också bra även om han vid några tillfällen balanserar på gränsen till överspel. Sterling Knight är bra som Shane, medan Jake Cherry lämnar ett mindre intryck överlag som lillebrodern Kenny. Diora Baird är mycket bra som Arielle, och James Frain är bra som Marek. Harold Perrineau är helt okej som Losada, men spelar över lite för mycket vid en del tillfällen. Då är Ryan Donowho bättre som Evers och gör en bra insats; men så är det också en mindre utmanande roll.

Transit är ingen alltför originell film, och erbjuder heller inget alltför stort djup. Det finns också vissa logiska luckor och andra missar i manuset. Men å andra sidan är filmen så spännande och intensiv, så att det "maskerar" åtminstone en del av filmens brister - tempot är helt enkelt så högt och man är så engagerad medan man ser filmen, att man inte hinner tänka på alla dessa brister. I efterhand gör man det, men filmen duger ändå mer än väl som underhållning för stunden. Det är enkelt och ooriginellt, men också riktigt spännande och fängslande. Det är lite synd att det verkar vara en omöjlighet att göra sådana här thrillers helt realistiska, utan trovärdighetsproblem eller luckor, men då man har så trevligt under tiden kan det i slutändan ändå inte bli aktuellt med något annat än en stabil sjua i betyg.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget och dessutom lite långsmal (avlång) men är förhållandevis lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, om än med enstaka översättningsmissar. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan vi kommer till huvudmenyn, som är snygg och stilren men endast på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 14 april 2013
Senast uppdaterad: 15 april 2013

Recensionen har lästs 3035 gånger av 1729 personer, sedan den 14 april 2013