Manusförfattare: Andy Bellin & Robert Festinger
Annie - Liana Liberato Katie - Aislinn DeButch
Will - Clive Owen Lynn - Catherine Keener
Dr. Friedman - Viola Davis Agent Doug Tate - Jason Clarke
Peter - Spencer Curnutt Brittany - Zoe Levin
Charlie - Chris Henry Coffey Al Hart - Noah Emmerich

Den amerikanska skådespelaren David Schwimmer känner vi alla bäst från komediserien Vänner, och han lär förbli synonym med Ross Geller under resten av livet. På senare tid har han dock även börjat utöka sin karriär genom regi, och han regisserade några avsnitt av både Vänner och spinoff-serien Joey, och likaså några TV-filmer genom åren (den första redan 1998). 2007 begick han sin biofilmsdebut som regissör, med den brittiska komedin Run, Fat Boy, Run. Hans senaste film heter Trust och är betydligt mer seriöst inriktad.

I Chicago bor 14-åriga Annie med sina föräldrar och syskon. Annie har en längre tid chattat med 16-åriga Charlie på ett chattrum för tonåringar på Internet. Han verkar perfekt, och förstår henne bättre än någon annan. Därför gör det heller inte så mycket när Charlie efter en tid avslöjar att han faktiskt inte är 16 utan 20. När Charlie berättar att han gärna vill träffa Annie öga mot öga, så tvekar hon därför inte att tacka ja. De bestämmer sig för att träffas på en offentlig plats; på ett köpcentrum i närheten. Men det borde hon inte ha gjort, för väl där inser Annie att Charlie är betydligt äldre än 20 år...

Det här är ingen alltför originell film, och särskilt bland amerikanska TV-filmer har det gjorts ett flertal filmer om farorna med Internet-chatt; både bättre och sämre än denna. Men ingen kan förneka att det är ett viktigt och högintressant ämne som fler personer bör bli medvetna om, och därmed har filmteamet bakom Trust definitivt de bästa avsikter. Det är också intressant att uppmärksamma dagens situationer för tonåringar, och något som vi som för länge sedan passerat tonåren bättre behöver bli medvetna om. När jag var 14 fanns knappt Internet och ingen hade hört talats om SMS, men Trust ger en värdefull inblick i hur det är för dagens unga. Det är förvånande att en komisk skådespelare som David Schwimmer kan göra en så djup och allvarlig film som denna, och det är trevligt att se att han klarar av mer än komedier.

Trust har en lite ovanlig vinkling, som gör att den sticker ut från mängden. Här handlar det nämligen inte bara om offret, utan lika mycket om hennes föräldrar och hur de hanterar vad som hänt. Det är en intressant vinkling, som gör att filmen har något mer att erbjuda än de flesta TV-filmer som gjorts i ämnet. Jag uppskattar också filmens ovanligt mångfacetterade skildring, och inte minst det ovanliga med att "offret" inte ser på sig själv som ett offer. Det är en värdefull inblick i hur lätt det kan vara att manipulera tonåringar för de som är tillräckligt skickliga, och filmen ger en trovärdig och fascinerande inblick i situationen. Det är en intressant och fängslande film, som håller intresset vid liv hela tiden och där det är lätt att känna för både Annie och föräldrarna.

Det är en obehaglig och skrämmande film, men som ändå inte känns som någon skrämselpropaganda utan som skildrar riskerna på ett realistiskt och bra sätt. Dessutom uppskattar jag att regissören och manusförfattarna inte ger några definitiva svar, och därför upplevs filmen inte alls lika "pekpinneföreläsande" som många andra filmer om samma tema. Många intressanta frågeställningar tas upp, men vi får inga enkla svar utan måste tänka själva. Det här är sannerligen ingen upplyftande film, utan det är ett mörkt och obehagligt drama som inte ger alltför stort framtidshopp. Men det är ändå en realistisk och trovärdig skildring, som inte känns lika svart-vit eller föreläsande som det annars ofta brukar bli.

Men till viss del lider filmen av problem på grund av den annorlunda vinklingen. Ibland verkar manusförfattarna nästan glömma bort Annie, för att istället fullständigt fokusera på pappa Will under ganska många scener. Visst förstår jag tanken och självklart är det värdefullt att även skildra de anhöriga, men man får trots allt inte glömma bort offret i sammanhanget. Är man ute efter att skildra de anhöriga är det också lite märkligt att fokusera till allra största delen på pappan, medan mamma Lynn förblir ganska endimensionell och får tämligen lite utrymme. Trust har även ett lite ojämnt tempo, och efter en väldigt stark och lysande första halvtimme blir det därefter en svacka i tempot då allting går lite för långsamt framåt. Det förblir ändå engagerande och intressant hela tiden, men somliga scener har dragits ut lite för mycket. Det förekommer också en del situationer och karaktärsbeteenden som inte har förklarats tillräckligt, och där det nästan känns som att ett par nyckelscener saknas.

Men det i särklass största problemet med filmen är att slutet kommer väldigt abrupt och känns mycket antiklimaktiskt. Just när filmen är som mest intressant och jag förväntat mig minst en kvart till, så börjar sluttexterna plötsligt att rulla; och då återstår många obesvarade frågor och oklarheter. Jag förstår visserligen att fokuset inte varit på att just klara ut allting utan på relationerna i familjen, men det känns ändå fel när man inte får något egentligt avslut utan filmen bara abrupt avbryts nästan mitt i en mening. Det kan passa i en del filmer, men inte i den här. Det drar ner helhetsintrycket en hel del, efter att filmen fram tills dess varit riktigt bra.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk även om det inte finns några direkt originella lösningar. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Framförallt blev jag mycket imponerad av den vid inspelningstillfället 15-åriga Liana Liberato, som är fullkomligt lysande i huvudrollen som Annie. Hon spelar mycket övertygande och trovärdigt, och gör en minnesvärd rollprestation med enkla medel. Hon har alla förutsättningar att komma långt i branschen, och är redan bättre än många unga skådisar i ungefär samma ålder. Catherine Keener är som vanligt bra som hennes mamma, och gör vad som går av den ganska endimensionella rollen. Jag uppskattar också Viola Davis, som i vanlig ordning är utmärkt som terapeuten dr Friedman. Debuterande Aislinn DeButch är också mycket bra som Annies lillasyster Katie.

Den enda svaga punkten i rollbesättningen är Clive Owen som pappa Will, som visserligen spelar ganska bra, men som känns malplacerad i den här rollen. Jag kan inte riktigt ta honom på allvar som familjefar, och dessutom balanserar han på gränsen till överspel i ett flertal scener. Han brukar göra bättre ifrån sig än så här, vilket till stor del bör bero på rollbesättningen.

Trust är en intressant och viktig film, som definitivt bör ses av alla tonåringar och föräldrar. Den tar upp ett viktigt ämne, som skildrats på ett realistiskt och finstämt sätt. Men tyvärr dras helhetsintrycket ned av ett alltför abrupt slut, och av att filmen delvis känns felfokuserad när Annie hamnar i skymundan till förmån för pappa Will. Självklart är det intressant att skildra även anhöriga, för sådant här påverkar ju trots allt fler än bara offren, men man får ändå inte glömma bort offret som till viss del har skett här. Genom dessa brister stannar mitt betyg på en sjua, trots att filmen annars definitivt hade förtjänat ett högre betyg än så.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, vilket innebär att nästan hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och engelskspråkig. Det finns tyvärr inget extramaterial alls, vilket är beklagligt om än inte alltför förvånande.

Recensionen skriven: 17 oktober 2012
Senast uppdaterad: 18 oktober 2012

Recensionen har lästs 3713 gånger av 2117 personer, sedan den 17 oktober 2012