Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: John Patrick Shanley, baserat på en scenpjäs av John Patrick Shanley
Syster Aloysius - Meryl Streep Fader Flynn - Philip Seymour Hoffman
Syster James - Amy Adams Syster Veronica - Alice Drummond
Mrs. Miller - Viola Davis Donald Miller - Joseph Foster
Syster Raymond - Audrie Neenan Christine Hurley - Carrie Preston

Amy Adams & Meryl Streep

Den amerikanska teater- och manusförfattaren John Patrick Shanley har framförallt etablerat sig som en av USA:s främre teaterförfattare, med ett drygt 20-tal pjäser på sitt samvete; de flesta tämligen okända i Sverige. Han har även skrivit manus till ett flertal filmer, och debuterade 1990 som regissör med den måttligt framgångsrika komedin Joe och vulkanen. 18 år senare är det dags för John att göra sin comeback som filmregissör, med en filmatisering av hans egen teaterpjäs Doubt: A Parable från 2004 som bl.a. visats på Broadway och vunnit Pulizerpriset för bästa drama. Nu har filmen släppts på DVD, och i Sverige har titeln blivit Tvivel. Året är 1964, och handlingen utspelas på den katolska privatskolan St. Nicholas i stadsdelen Bronx i New York. På den här skolan arbetar uteslutande nunnor, och skolan drivs med järnhand av den stenhårda rektorn syster Aloysius. Hon är konservativ och bakåtsträvande, och anser att "moderna" nymodigheter såsom kulspetspennor är djävulens påfund. Hennes raka motsats är områdets präst, fader Flynn. Han predikerar både i kyrkan och på skolan om moderna företeelser, och blir snabbt populär hos alla utom rektorn med sina liberala idéer. Den naiva men godhjärtade historielärarinnan syster James går till rektorn för att uttrycka oro över att skolans nya elev, den första svarta eleven Donald, har betett sig lite märkligt efter ett möte hos fader Flynn. Det räcker för att syster Aloysius ska bli övertygad om att något inte är som det ska, och att fader Flynn har förgripit sig på den unge svarte pojken. Det finns visserligen inga konkreta bevis för att något inte är som det ska, men syster Aloysius bryr sig inte om det utan blir fast besluten att få bort fader Flynn till varje pris,..

Tvivel är ingen jättedjup film med en avancerad handling, utan i grund och botten är storyn ganska tunn. Det händer inte mycket, utan istället är det här en karaktärsdriven film där allting kretsar kring de centrala rollfigurerna. Men jag kan inte förneka att den ändå fungerar riktigt väl, och det har blivit en både intressant och välgjord film. Att göra filmer av teaterpjäser innebär alltid en viss risk, och alltför ofta blir resultatet en allmänt teatralisk och stel stil där nästan allt utspelas i ett rum. De största fällorna har John Patrick Shanley undvikit på ett skickligt sätt, och i de flesta avseenden känns det här inte som en teater utan just som en film. Det har blivit fler rollfigurer än i pjäsen, och ett flertal scener utspelas utomhus. Det är ett smart drag, och fotot håller också hög klass. Bildspråket är förvisso inte särskilt originellt, men är effektivt och starkt. Vid några scener lyser teaterursprunget dock igenom, och allting får en lite teatralisk stämpel. Det är en intressant handling, och filmen tar utan tvekan upp en del viktiga och intressanta ämnen. Sensmoralen är god, och filmen öppnar också upp för en diskussion efter filmen om en del av ämnena, vilket förstås förhöjer helhetsintrycket. Rollfigurerna är också ovanligt mångbottnade, vilket har gjort att filmen inte alls blivit så svart-vit som det först verkar. Här är ingenting enkelt eller svart-vitt, utan vi får se allting från två perspektiv på ett riktigt skickligt sätt. Ämnet är inte särskilt originellt, men Tvivel skiljer sig från de flesta andra filmer på en viktig punkt. Här får vi aldrig något slutgiltigt svar i den grundläggande frågan om huruvida fader Flynn är skyldig till övergreppen eller inte. Vi får presenterat ett flertal indicier, och får höra förklaringar från båda parter. Men något definitivt svar får vi aldrig, och förmodligen har inte ens manusförfattaren själv tänkt ut hur det egentligen är tänkt. Det är både en för- och nackdel på samma gång, och jag är lite kluven till det här begreppet. Å ena sidan så blir det mer originellt än annars, och gör också att filmen kan locka till diskussion på ett annat sätt. För de grundläggande budskapen är det heller inte det viktigaste vad sanningen egentligen är.

Men samtidigt är det svårt att förneka att filmens slut blir lite väl öppet och ouppklarat, och det gjorde att jag fick en lite antiklimaktisk känsla när sluttexterna började rulla. Det är förstås en smaksak, men jag har alltid föredragit lite mer avslutande filmer, där man får svar på åtminstone en del av frågorna man ställer sig. Dessutom har filmen stundtals blivit lite väl övertydlig, i synnerhet under dess andra halva, med bl.a. överdriven symbolik och alltför utdragna moralpredikningar. Det är beklagligt och onödigt, då handlingen är intressant nog utan att behöva ta till sådana billiga filmknep. Det här kan bero på att John Patrick Shanley är just teaterförfattare i grunden, och därför har tagit till onödigt teatraliska metoder istället för att utnyttja filmmediet till fullo. Därför tror jag att filmen sannolikt hade blivit bättre med en annan regissör, som inte varit inblandad i den ursprungliga pjäsen. Dessa nackdelar gör sammanlagt att Tvivel inte helt griper tag i mig på samma sätt som den rimligen borde med den här handlingen, och stundtals känns det en smula oengagerande. Dock är filmen intressant hela filmen igenom, med mångbottnade karaktärer som känns äkta och levande, och överlag förblir filmen ändå engagerande då man bryr sig om vad som ska hända. Trots en relativt tunn story, så blir det aldrig segt och allting förblir intressant och fascinerande från början till slut. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och både Philip Seymour Hoffman och Amy Adams gör imponerande och naturliga rolltolkningar. I synnerhet Amy Adams är lysande, och hon hade verkligen förtjänat att vinna den Oscar för bästa kvinnliga biroll som hon nominerades för. Jag är mer tveksam till nomineringen för Viola Davis som Mrs. Miller. Hon spelar visserligen bra, men medverkar bara i ett par scener och gör inget större väsen av sig. Meryl Streep spelar som vanligt bra, och det här är inget undantag. Vid ett par tillfällen kan man dock skönja tecken på att Meryl balanserar farligt nära gränsen till överspel, men det kan å andra sidan också bero på manuset. Tvivel är utan tvivel en bra och genomarbetad film, som tar upp ett viktigt ämne på ett smart sätt, med mänskliga och mångbottnade rollfigurer i en film som känns realistisk och intressant. Men samtidigt hade jag väntat mig lite mer av en så omtalad film, och jag blev lite besviken över att den aldrig blev särskilt gripande. Slutet känns också för ouppklarat för min smak. Men det är absolut en bra och intressant karaktärsdriven film, som överlag har ett lagom tempo och som kan rekommenderas för de allra flesta. Med en mer neutral regissör som inte haft band till teaterpjäsen tror jag att filmen hade blivit bättre, men i dagsläget får betyget lov att stanna på en stark sjua.

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på nio olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska. Det finns både vanlig engelsk text samt text för hörselskadade, vilket är positivt, men tyvärr finns ingen svensk text för hörselskadade. Den svenska texten är relativt bra, och innehåller inga större översättningsfel. Texten är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk samt distributörsjingel. Däribland visas några trailers för andra filmer upp, innan vi möts av huvudmenyn som är stilren men enbart på engelska.

Som extramaterial hittar vi först ett kommentatorspår med regissören och manusförfattaren John Patrick Shanley. Det är periodvis ganska intressant, men alldeles för stor vikt har lagts åt att John berättar om sitt eget liv och personliga kopplingar till allting. Det är visserligen trevligt i viss mån, men här har det gått för långt, och John verkar periodvis glömma bort att det faktiskt är en påhittad film. Därefter hittar vi en minidokumentär på 18 minuter vid namn "From Stage to Screen", som handlar om den ursprungliga scenpjäsen och hur den anpassats till filmmediet. Det är riktigt intressant, men har man inte sett pjäsen så blir det periodvis lite tråkigt. Därefter finns ett 14 minuter långt inslag med intervjuer med fyra av skådespelarna, gjort för TV-programmet Entertainment Weekly. Det är intressant och innehåller en hel del matnyttigt, men går inte riktigt in tillräckligt på djupet. Därefter finns ett knappt fem minuter långt inslag om bakgrundsmusiken, som är bitvis intressant men egentligen inte tillför så mycket. Slutligen finns även ett sex minuter långt inslag om den verkliga nunneorden Sisters of Charity, som legat till grund för nunnorna i filmen och som regissören intervjuat som research inför filmen. Det är ganska intressant, men man kan tycka att organisationen fått lite väl stort och okritiskt spelrum, och bitvis angränsar det nästan till reklam för Sisters of Charity. Där tar det roliga slut, men överlag är extramaterialet bra även om jag saknar en ren bakom kulisserna-dokumentär om produktionen av själva filmen. Allt extramaterial har svensk text (inklusive kommentatorspåret), vilket är mycket glädjande. I en tid då alltfler distributörer struntar i att texta extramaterial, så är det trevligt att se att det fortfarande finns undantag till regeln.

Recensionen skriven: 27 maj 2009
Senast uppdaterad: 27 maj 2009

Recensionen har lästs 3846 gånger av 2035 personer, sedan den 27 maj 2009