Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Regi: Paddy Considine
Manusförfattare: Paddy Considine
Joseph - Peter Mullan Hannah - Olivia Colman
Samuel - Samuel Bottomley James - Eddie Marsan
Tommy - Ned Dennehy Bod - Paul Popplewell
Samuels mamma - Sian Breckin Terry - Paul Conway

Den brittiska skådespelaren Paddy Considine har vunnit ett flertal priser genom åren, och har blivit känd för att ofta ha spelat dystra och moraliskt tveksamma rollfigurer. 2007 debuterade han som regissör och manusförfattare med den mångfaldigt prisbelönade kortfilmen Dog Altogether, och några år senare har denna kortfilm nu blivit till långfilm med samma skådespelare och i grund och botten samma story. Resultatet blev Tyrannosaur, som premiärvisades i januari 2011 på prestigefyllda Sundance, där filmen också vann priset för bästa regi i klassen "World Cinema". Den har även vunnit en rad andra priser, främst på filmfestivaler men även på BAFTA (brittiska motsvarigheten till Guldbagge) för bästa debutfilm. I Sverige gick filmen upp i mindre skala på bio i januari 2012, och har nu släppts på DVD.

I en risig stadsdel någonstans i England bor Joseph, som är en självdestruktiv och bitter man. Han är aggressiv och har lätt för att ta till våld; även mot sin fru som numera är död. Hans enda riktiga vän är hans kära hund, men efter ännu en spelförlust hos en bookmaker flippar han ut och sparkar ihjäl hunden under ett raseriutbrott. När han försöker fly ifrån sig själv hamnar han i en välgörenhetsinriktad second hand-butik som drivs av den religiösa kvinnan Hannah. Trots att Joseph irriterar sig på Hannahs religiösa stil och förnedrar henne, så inleder de ändå något som åtminstone kan liknas vid vänskap. Med Hannahs hjälp hoppas Joseph kunna finna frälsning, men hennes liv är inte fullt så perfekt som det ser ut på ytan och hon lever i en minst sagt destruktiv relation med sin misshandlande make James...

Att Tyrannosaur tar upp ett viktigt ämne kan ingen förneka. Det har inte funnits alltför många filmer om våld i hemmet, och det är ett intressant och viktigt ämne som verkligen förtjänar att uppmärksammas. Det har också blivit en både intressant, fascinerande och engagerande film. Trots ett lågt tempo hålls intresset vid liv, och det är en både djup och tänkvärd film. Alltför originellt är det kanske inte, men filmen har trots allt en humanistisk och trovärdig handling som man inte kan låta bli att fängslas av.

Det här är en mycket lågmäld och mörk film, som förblir dyster och inte uppvisar något större framtidshopp. Rentav oerhört mörkt och deprimerande, tills man nästan själv tappar lusten att leva. Jag har sällan sett en sådan här mörk film, och faktum är att Ken Loachs dystra vardagsrealistiska filmer framstår som extremt lättsamma och glättiga i jämförelse med det här. Överlag förblir det visserligen realistiskt på ett vardagsnära sätt som de flesta kan relatera till, men det blir helt enkelt lite för mörkt och dystert. Även om jag förstår tanken, så har det blivit lite för mycket av allting och budskapet hade gått fram lika tydligt utan att överdriva allting till bristningsgränsen.

Inte gör det heller saken bättre att i stort sett alla manliga rollfigurer blivit väldigt osympatiska och endimensionella, och här finns inte en enda någorlunda normal manlig rollfigur. Trots detta har dock Paddy Considine lyckats med konststycket att trots allt få oss att, om inte direkt tycka om, åtminstone stå ut med Joseph och man kan någorlunda relatera till honom. Delvis beror det på väl genomfört manus och regi, men till viss del beror det också säkerligen på det faktum att Joseph, kvinnomisshandlare till trots, ändå är 10 gånger mer sympatisk än alla andra manliga rollfigurer; inte minst Hannahs man James som är det mest vidriga och avskyvärda som världen någonsin skådat. Jag tycker inte riktigt att man får en tillräckligt trovärdig förklaring till varför Hannah inte lämnat honom för länge sedan, även fast jag självklart vet att sådant ofta förekommer i verkligheten.

Fotot är snyggt, på ett grått och dystert sätt, och bildspråket är effektivt. En del av musikvalen känns dock malplacerade, och dessutom lider filmen av tveksam mixning där musiken har väldigt mycket högre volym än dialogen. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och Peter Mullan är otroligt bra i huvudrollen som Joseph. Han spelar övertygande, trovärdigt och djupsint, och gör en minnesvärd insats i en mycket svår roll. Olivia Colman är också mycket bra som Hannah, och övertygar lika mycket fast rollen inte riktigt är lika svår. Eddie Marsan är bra som Hannahs man, men även om han gör det bra får han inte alltför mycket att arbeta med i denna oerhört onyanserade och otacksamma roll.

Tyrannosaur är en bra och välgjord film, som tar upp ett viktigt ämne och skildrar det på ett realistiskt men otroligt mörkt och deprimerande sätt. Men trots att det på intet sätt är dåligt, så saknar jag i slutändan någonting för att verkligen bli imponerad över filmen som helhet. Utan mycket till nyanser eller bakgrunder till personernas ageranden, så blir jag aldrig särskilt berörd; något man ärligt talat borde bli av en sådan här handling. Visst blir man närmast illamående av att se Tyrannosaur, men direkt berörande blir det ändå inte. Delvis beror det på att det helt enkelt blivit för mörkt och dystert, men också av att jag inte riktigt kan känna något direkt syfte med denna extremt deprimerande skildring. Ibland känns det nästan lite som att den dystra och mörka stilen skett "för sakens skull", hellre än att det faktiskt varit nödvändigt; detta trots det oerhört viktiga ämnet och den överlag trovärdiga skildringen. Visst är det en bra film och väl värd att se, men det saknas någonting för att få mig att bli riktigt imponerad. Därför landar betyget på en hyfsat stabil sjua; varken mer eller mindre. Men det är absolut en beundransvärd regidebut för Paddy Considine, och han uppvisar definitivt potential även som regissör och manusförfattare.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på svenska och finska, men det finns ingen engelsk text alls. Någon text för hörselskadade finns heller inte att tillgå. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in DVD-skivan möts man av engelskspråkiga varningstexter i 10 sekunder, som är uppenbart USA-inriktade (med varningar om FBI och liknande) och inte alls är tillämpbar i Europa. Den går inte att hoppa förbi. Därefter spelas en distributörsjingel, innan man kommer till en språkvalsmeny. Direkt efter den väntar huvudmenyn, som är enkel och stilren.

Efter filmens slut uppstår också Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk, trots att majoriteten av dessa inte finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar 38 av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Den här gången går det dock att hoppa förbi varningstexterna genom att antingen spola på bild eller trycka på högerpil upprepade gånger för att hoppa till nästa kapitel, så då blir det i alla fall inte lika illa som vanligt även fast det tyvärr inte går att trycka på menyknappen för att hoppa över allting. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt. Även fast filmen är förhållandevis okänd, så tycker jag att det åtminstone borde ha varit möjligt att lägga med den kvartslånga kortfilm som är förlagan till Tyrannosaur.

Recensionen skriven: 7 juni 2012
Senast uppdaterad: 8 juni 2012

Recensionen har lästs 9014 gånger av 4939 personer, sedan den 7 juni 2012