Regi: Görel Crona
Manusförfattare: Görel Crona
Antonia - Malin Arvidsson Sassa - Maria Lundqvist
Birgitta - Carina Lidbom Christian - Bengt Braskered
Simon - Johan Fagerudd Nicolai - Georgi Staykov
Oscar - Per Oscarsson Dolores - Ina Malmsten

Tre väldigt olika kvinnor har gemensamt fått ärva en herrgård i det lilla samhället Härja i Västergötland av en kvinna de inte ens hört talats om; den mystiska Dolores som de inte fått veta mer än förnamnet på. De tre kvinnorna kan inte minnas att de någonsin träffats, och heller inte att de haft något samröre med Dolores. Men likväl har kvinnorna gemensamt fått ärva godset, helt utan någon förklaring i vare sig testamentet eller från advokaten. Prästen Birgitta, den kontrollerade barnterapeuten Sassa och den mer utåtagerande några år yngre servitrisen Antonia reser till herrgården och flyttar in där över helgen för att förhoppningsvis få någon klarhet. Men i huset bor redan Christian, som bott i huset i tio års tid och skött om den åt Dolores, och han är måttligt förtjust i att de tre kvinnorna ska flytta in. Kvinnorna har olika sätt att handskas med situationen, och under de dagar de bor där kommer hemligheter att komma fram.

Det är imponerande att Görel Crona själv har skrivit manus till sin regidebut, och det är ett intressant och viktigt ämne hon tar upp med Tysta leken. Görel har utan tvekan haft de bästa avsikter, och det är en mycket intressant grundstory och premiss som känns någorlunda nyskapande. Det är fascinerande och engagerande, och de tre huvudrollerna blir åtminstone hyfsat nyanserade även om ingen av dem blir så jättedjup. Det är en lågmäld film, med en fin mystisk stämning där intresset hålls vid liv genom att vi inte får klarhet i särskilt mycket under filmens gång. Det förblir underhållande och engagerande, genom en fin balans mellan lättsam stil och ett mer påtagligt djup. Jag tycker verkligen om filmens fina ton och stämning, och det blir mycket stämningsfullt och periodvis obehagligt.

Problemet är just att filmen blivit lite för lågmäld och "luddig", då alltför många frågor lämnas obesvarade och Görel Crona verkar tyvärr ha överskattat publiken genom att avsiktligt välja att inte ge några klara besked alls. Det blir alltför kryptiskt och diskret, och jag hade velat veta betydligt mer. Det är först i slutet som man får någon som helst klarhet i vad filmen egentligen har velat berätta, och först då förstår man att filmen trots allt har ett viktigt underliggande budskap. En tredjedel av mysteriet blir närmast övertydlig, inte minst genom några övertydliga barnteckningar där det inte kan råda någon tvekan om vad som hänt. De resterande två tredjedelarna kan man gissa sig till genom slutscenen, även om det inte står 100% klart. Men även fast jag tror mig ha förstått den grundläggande idén, så återstår flera andra frågetecken som förblir obesvarade. En del nödvändig information glöms bort, och upplösningen känns lite för kortfattad och otydlig. Precis när man verkligen blivit berörd på allvar och vill veta betydligt mer, så börjar sluttexterna rulla.

Jag stör mig också på att Tysta leken ibland avsiktligt verkar spela på just de mystiska och "luddiga" aspekterna, då allting verkar ha konstruerats avsiktligt så att allting ska bli så otydligt som möjligt och vi inte ska få veta mer än det absolut mest nödvändiga. Det gör att filmen känns lite konstruerad, och det blir aldrig riktigt naturligt då Görel så tydligt spelar på just mystiken på bekostnad av andra aspekter av storyn. Det känns också lite orealistiskt att tre okända kvinnor som får ärva ett hus inte lägger ner i stort sett någon energi på att reda ut varför just de fått ärva huset eller vilken kopplingen mellan dem är, utan nästan genast istället känner sig som hemma på herrgården. Dessutom har i stort sett samtliga manliga rollfigurer blivit endimensionella och närmast oväsentliga för storyn, vilket kan upplevas lite egendomligt. Dialogen känns bitvis också lite för teatralisk, och även om den bitvis fungerar bra så blir det ibland lite för konstlat. Men det är absolut ett starkt och intressant drama, och slutscenerna är mycket berörande. Jag önskar bara att jag hade känt på samma sätt lite tidigare i filmen...

Fotot är mycket bra, och filmen har såväl vackra vyer och ett starkt bildspråk. Erik Häuslers bakgrundsmusik är överlag bra, men vid några tillfällen upplevs musiken som övertydlig och spelar på känslosträngar på ett lite för tydligt sätt. Skådespelarinsatserna är lite ojämna, men är överlag bra. Mest imponerad blev jag över Malin Arvidsson, som gör en mycket imponerande insats i en ganska svår roll som Antonio. Maria Lundqvist är som vanlig bra, men vid några tillfällen balanserar hon på gränsen till överspel. Carina Lidbom är bra, även om hon kanske inte riktigt sticker ut lika mycket som de andra två. Det är också trevligt att återse Per Oscarsson i hans tyvärr allra sista roll, även om jag önskar att han fått lite mer att arbeta med. Bengt Braskered imponerar däremot inte särskilt som Christian, och han förblir ganska stel och onaturlig. Johan Fagerudd är okej som Simon; varken mer eller mindre.

Tysta leken är en intressant och stämningsfull film, som tar upp ett intressant och viktigt ämne på ett lågmält sätt. Det är engagerande och underhållande, men tyvärr blir filmen lite för otydlig i många aspekter och spelar också för mycket på just det oklara och mystiska. Det gör att den biten framstår som viktigare att förmedla än själva handlingen, och det är tråkigt då filmen börjar så bra och hade haft potential att bli så mycket bättre. Men det är absolut en bra film, som är väl värd att se och som förtjänar en sjua i betyg; men utifrån den första halvan hade kanske betyget blivit högre. Som regissör känns Görel Crona mycket lovande, och jag uppskattar också att hon - till skillnad från alltför många skådespelare som börjat på att regissera - undvikit den så vanliga fällan att själv även spela huvudrollen; något som sällan är ett smart drag. Men jag är inte riktigt lika övertygad i Görels talang som manusförfattare, och där behöver hon nog öva lite till innan nästa film.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig engelsk text, men fler språk än så finns inte. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren och återges på svenska. Som extramaterial finns en 40 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som ger en ganska god inblick i inspelningen av filmen samt intervjuer med några av skådespelarna och regissören. Men någon klarhet i handlingen får vi tyvärr inte, utan här fokuseras nästan allting på själva inspelningen efter manusskrivandet. Det är lite synd, då jag hade velat veta mer om själva handlingen och de obesvarade frågorna. Dessutom finns en biotrailer för samma film, vilket är precis lika spännande som det låtet. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls, och återges dessutom i hårdkodad Letterbox (icke-anamorfisk) vilket innebär att det på en Widescreen-TV visas som en ruta i mitten med svarta fält runt alla fyra kanter.

Recensionen skriven: 3 april 2012
Senast uppdaterad: 4 april 2012

Recensionen har lästs 4449 gånger av 2630 personer, sedan den 3 april 2012