Kortfattade recensioner

Inspektör Parker - Eric Lange Inspektör Pruitt - Bill Fagerbakke
RoseMarie - Dale Dickey Elias (praktikanten) - Omar Maskati
Mia - Liza Lapira Billy Taggart - Scott Lawrence
Max Duvall - Austin Hébert Steve Rasmussen - Kai Lennox
Judith - Elizabeth Marvel Colleen Doggett - Bridget Everett
Christopher McCarthy - Blake Ellis Curtis McCarthy - Aaron Staton

18-åriga Marie Adler - som vuxit upp i mängder av fosterhem - anmäler en våldtäkt till polisen i Lynnwood, Washington 2008, men de två manliga poliserna är skeptiska till hennes vittnesmål. Då inte allt verkar hålla ihop, och då Maries f.d. fostermamma berättar för polisen att hon misstänker att våldtäkten är påhittad, blir poliserna alltmer säkra. Genom ledande frågor och långa hårda förhör lyckas de till sist få Marie att "erkänna" att hon hittat på allt. Men det är bara början på hennes problem. Tre år senare, långt borta i Colorado, utreder Karen Duvall en våldtäkt, där offret hållits fången och våldtagen gång på gång i fyra timmars tid - en våldtäkt som tycks ha stora likheter med Marie Adlers vittnesmål. När Karen berättar för sin man om våldtäkten hon utreder kommer han ihåg att han tagit emot vittnesmål för en helt annan våldtäkt i en annan stad i Colorado, och Karen tar därför kontakt med utredaren från det fallet; den något äldre och annorlunda kriminalinspektören Grace Rasmussen. De börjar samarbeta, och upptäcker att de jagar efter en serievåldtäktsman som våldtagit ett flertal offer - men alltid bara en i varje polisdistrikt, varför myndigheterna aldrig insett att det rör sig om samma gärningsman.

Netflix originalserier håller en minst sagt ojämn nivå, men detta guldkorn från 2019 har tydligen helt gått mig förbi - fram tills nu. Men jag är glad att jag upptäckte den, för Unbelievable visade sig vara en mycket bra serie - en av de bästa kriminalserier jag sett på länge, och en av de bättre serierna överlag som kommit på senare tid. Serien har en lite ovanlig vinkling, och jag uppskattar att det nästan uteslutande är två kvinnliga poliser som står i centrum - vilket inte borde spela någon roll i sammanhanget, men som man kan konstatera verkligen gör det med facit i hand. Det är en engagerande och periodvis riktigt spännande serie, som är berörande och gripande. Budskapet och handlingen framgår med tydlighet, men trots det upplevs det aldrig övertydligt på samma sätt som många andra kriminalserier har en tendens att bli.

Obehagligt nog är Unbelievable verklighetsbaserad, och det mesta som skildras i serien har hänt på riktigt. Den verkar hålla sig till de verkliga händelserna väldigt väl, och förutom enstaka avvikelser och utvikningar tycks det mesta ha hänt ungefär så som skildras; även fast de flesta namn på både offer, poliser och gärningsman är utbytta. Att ändra identiteten på våldtäktsoffer är förstås begripligt, men varför man valt att ändra namn på poliser och gärningsmän - som trots allt är allmänt känt och har namngivits i den tidningsartikel som serien bygger på - känns lite mer svårbegripligt.

Dessutom kan serien ibland upplevas något tillrättalagd, framförallt mot slutet, samtidigt som poliserna i Lynnwood framstår som för olämpliga så att det känns svårt att tro att det faktiskt har hänt på riktigt. Men det har det tyvärr gjort, även fast det förstås är svårt att avgöra om alla detaljer kring deras beteende och förhör verkligen hände exakt som i serien.

Unbelievable är en mycket bra kriminalserie, som lyckas erbjuda något annat än det typiska kriminalstuket och som därmed sticker ut från mängden. Skådespelarinsatserna är utmärkta, där både Toni Collette och Merritt Wever är utmärkta som de båda kriminalinspektörerna. Det är gripande och fängslande på ett ovanligt lyckat sätt, även om det relativt sällan blir riktigt spännande och det ibland också känns lite svårköpt att det verkligen kunnat gå till på det här sättet i verkligheten. Men tyvärr kan verkligheten vara svårköpt... Det är i alla fall en av Netflix bättre originalserier genom åren, och en viktig serie som alla bör se snarast. En svag åtta känns därmed som det självklara betyget. Har du inte redan upptäckt denna pärla, så se den redan idag. Dock finns inga resuméer av vad som hänt i tidigare avsnitt, vilket i kombination med relativt många namn och detaljer som skildras, gör att man bör se alla avsnitt i en relativt tät följd för att inte glömma något viktigt; helst alla avsnitt under en och samma vecka.

Recensionen skriven: 11 november 2021

Recensionen har lästs 1272 gånger av 646 personer, sedan den 11 november 2021