Manusförfattare: Peter Woodward
H - Samuel L. Jackson Helen Brody - Carrie-Anne Moss
Steven Arthur Younger - Michael Sheen Yehan Younger - Necar Zadegan
Charlie Thompson - Stephen Root FBI-direktör Jack Saunders - Martin Donovan
Agent Vincent - Gil Bellows Agent Leandro - Vincent Laresca
Agent Jackson - Brandon Routh Rina - Lora Kojovic

Ingen kan påstå att Unthinkable har en särskilt originell grundpremiss, och jag är säkert inte den enda som blivit lite leds på det stora antalet filmer med terroristteman på senare år. Faktum är att den här filmens story hade kunnat vara lånat rakt av från något avsnitt av 24, förutom att H i den här filmen får Jack Bower att framstå som en pacifist i jämförelse. Däremot kan jag inte förneka att filmen faktiskt är ganska tänkvärd, och tar upp en intressant frågeställning angående rättfärdigandet av tortyr och hur långt man är beredd att gå för att (potentiellt) rädda liv. Tempot är lagom högt, och filmen har en intensiv och effektiv stämning.

Den spänning och intensitet som Unthinkable förmedlar har också skett på bekostnad av karaktärsutveckling och personbeskrivningar. För tyvärr har de flesta blivit tämligen endimensionella, och inte ens de centrala rollfigurerna H och Brody får något nämnvärt djup. Om H får vi i stort sett inte veta någonting, och han framstår också som så överdrivet våldsam att man sitter och undrar varför han inte sitter i fängelse. Det är en sak att vara beredd att ta till tortyr för att få fram information, men H försöker inte ens med någonting annat utan tar till alltmer våldsam och vidrig tortyr på en gång. Det blir helt enkelt lite för mycket, och det är svårt att känna något annat än avsky mot H. Brody känns inledningsvis som mänsklig, men har blivit en ganska menlös karaktär som dessutom tycks ändra åsikt onormalt snabbt om vad som pågår.

Det finns en och annan logisk lucka, och vi får heller ingen rimlig förklaring till varför en terrorist vill frivilligt bli tillfångatagen innan någon bomb ens har exploderats. Men under stora delar känns filmen ändå ganska realistisk, och det fungerar tillräckligt väl för att åtminstone övertyga mig. Men något förändras mot slutet, och den sista halvtimmen sjunker trovärdigheten påtagligt. I synnerhet efter ett av H:s ageranden blir det alldeles för mycket, och det känns inte alls lika realistiskt längre. Då sjunker mitt intresse, och det blir heller inte bättre av det allt annat än lyckade slutet. Men vägen dit är både spännande, intensiv och välgjord, och det är det som räddar Unthinkable.

Fotot är bra, och filmen erbjuder ett effektivt men föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och både Samuel L. Jackson och Carrie-Anne Moss övertygar i de två huvudrollerna, även om Samuel ibland har en tendens att spela över. Michael Sheen gör också en bra insats som den misstänkte terroristen, men det är å andra sidan inte en alltför svår roll heller och han gör inte så jättemycket väsen för sig - att skrika av tortyr och misshandel brukar trots allt alla rysarskådisar klara av galant, och mycket mer än så behöver han inte göra.

Det är förståeligt att de flesta lär börja ana oråd när en film med så många välkända skådespelare släpps direkt på DVD över hela världen, och inte ens får en begränsad biopremiär i hemlandet. Men trots det något uttjatade ämnet är Unthinkable en ganska bra film, som håller intresset vid liv och åstadkommer en trovärdig intensiv spänning. Men tyvärr förekommer vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, vilket i kombination med de tämligen endimensionella rollfigurerna drar ner helhetsintrycket. Vissa scener gör också att jag inte riktigt kan släppa känslan av att filmen verkar uppmuntra till och rättfärdiga till tortyr, och det känns inte rätt att ta ställning på det sättet. Men Unthinkable är absolut en fullt sevärd film, som är värd att ta en titt på för de allra flesta. Jag skulle dock inte vilja se om den, och betygsmässigt når den nätt och jämnt upp till en svag sjua.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescree-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska översättningen håller relativt hög klass. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och direkt därpå visas några trailers på andra filmer. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är stilren men endast engelskspråkig. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket visserligen inte är särskilt ovanligt men som likväl är tråkigt.

Recensionen skriven: 25 december 2010
Senast uppdaterad: 25 december 2010

Recensionen har lästs 3670 gånger av 2152 personer, sedan den 25 december 2010