Annika Kontio - Rebecca Viitala Jesus Mario Lobo - Ilkka Villi
Inga - Katja Kiuru Voitto Fjäder - Ari Wirta
Anna - Maria Järvenhelmi Torsten Rapp - Petri Manninen
Kommissarie Hautavainio - Ilkka Heiskanen Wasenius - Markku Toikka
Pastor Alanen - Matti Onnismaa Juhani Luusalmi - Eppu Salminen
Kyypakkaus - Jasper Pääkkönen Rönkkö - Panu Vauhkonen

Den finska författaren Reijo Mäki har etablerat sig som en av Finlands främsta kriminalförfattare. Merparten av de många romaner han skrivit genom åren har handlat om den Åbo-baserade privatdetektiven Jussi Vares, som haft huvudrollen i 22 kriminalromaner till dags dato, utgivna mellan 1986 och 2011. Under 2000-talet gjordes två filmer med Jussi Vares; de i Finland mycket framgångsrika biovisade filmerna Vares från 2004 och V2 - Död ängel från 2007. Ingen av filmerna har vare sig visats på bio eller släppts på VHS/DVD i Sverige, men har däremot visats på Canal+ vid några tillfällen under 2000-talet. Nu har produktionen inletts av en ny serie filmer med Jussi Vares med nya skådespelare. Det kommer att resultera i 6 filmer, varav den första visats på bio i Finland medan de resterande släpps direkt på DVD (varav samtliga släpps direkt på DVD i Sverige). Nu har även den tredje filmen släppts i Sverige, Vares - Strumpebandsormen, baserad på Reiko Mäkis fjärde bok i serien från 1989.

Jussi Vares jobbar som privatdetektiv i Åbo i Finland, när han inte super på den lokala puben. På jobbet får han mest rutinuppdrag vad gäller otrohetsaffärer. Den här gången är det den stenrika advokaten Pauli Kontio, som känner sig ganska säker på att hans fru Annika är otrogen med den spanska pianisten Jesus Maria Lobo, och vill bli av med honom - helst genom att Vares kan hitta åt tillräckligt mycket skit om Jesus för att få honom utvisad från Finland. Vares misstänker dock snart att fallet inte är riktigt så enkelt som han räknat med, och snart blir Jesus mördad; nästan mitt framför ögonen på Vares. Under tiden lyckas den livstidsdömde fången Torsten Rapp i Åbos centrala fängelse att fly från det "rymningssäkra" fängelset.

Precis som de två första filmerna i serien är Vares - Strumpebandsormen en lågmäld och annorlunda film, som sticker ut från mängden och erbjuder något förhållandevis nytt av kriminalgenren; långt ifrån den lite slätstrukna och övertydliga stil som exempelvis Wallander och Beck vanligtvis har erbjudit. Jag uppskattar ambitionen att producera mer nyskapande kriminaldramer, och upplägget är intressant även om grundidén inte är helt olik norska Varg Veum. Jag tycker om Vares som rollfigur, som har blivit ganska mångbottnad och långt ifrån lika slätstruken som i de flesta svenska kriminalare. Storyn är ganska intressant, även fast det inte är alltför originellt och en del klichéer förekommer.

I den första filmen störde jag mig mycket på överanvändningen av Vares berättarröst, som berättade precis allt i tid och otid; men dessbättre har det fungerat bättre i de senare filmerna. Visst är det fortfarande en hel del voice-overs med Vares, men man stör sig inte alls på det på samma sätt som i Ondskans kyss. Framförallt är det här mer värdefull information som tas upp, och det upplevs inte längre som att berättarrösten tar upp sådant som man hellre velat se i bild. Särskilt under den första halvan tyckte jag att Strumpebandsormen var helt okej, som visserligen var lite rörig men samtidigt underhållande och ganska intressant.

Men tyvärr spårar filmen ur under dess andra halva, då det blir alltför rörigt med många rollfigurer och invecklade intriger. Jag började till viss del tappa intresset, genom det stora persongalleriet och den lite för lågmälda stilen där manusförfattarna verkat satsa allt på att undvika övertydlighet till varje pris. Det förekommer också en del logiska luckor och märkliga egenheter, vilket gjorde att jag till sist började känna mig ganska likgiltig över vem mördaren var. Det är dessutom ganska segt och utdraget, och tempot är betydligt lägre än i Aprilflickorna. Trots omslagets kategorisering som thriller finns heller inte någon större spänning, utan det handlar bara om milt spännande då och då. I och med den korta längden har många rollfigurer också blivit tämligen endimensionella, men vi får i alla fall lära känna Vares på ett fint sätt och han känns förvånansvärt äkta; detta trots att han inte direkt utvecklas speciellt mycket för varje film.

Fotot är fullt funktionellt, och innehåller en del vackra vyer över Åbo och ett effektivt men måttligt originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är helt okej och gör det de ska, men ärligt talat blev jag inte så jätteimponerad av Antti Reini. Han spelar lite onaturligt och stelt, och jag upplever hans spel som lite konstlat. Kanske beror det åtminstone delvis på språket, så det är möjligt att det blir bättre när man vänjer sig vid finskan. Då är resten av ensemblen bättre, men det är inte direkt Oscarsklass på någon i den här filmen.

Vares - Strumpebandsormen är en välgjord och hyfsad film, som till viss del underhåller men som tyvärr blivit alldeles för rörig och seg till den grad att det bitvis upplevs ganska oengagerande. Mitt betyg stannar till sist på en femma, och fastän filmen överlag inte direkt är dålig så blir jag besviken då Vares hade haft potential att bli så mycket bättre än filmerna nu har blivit. Efter att Aprilflickorna var en bättre film blir jag också besviken över att Strumpebandsormen nu är tillbaka på ungefär samma nivå som den första filmen igen. Tycker man om kriminalare och är leds på Wallander och Beck är det ändå värt att ta en titt på Vares - Strumpebandsormen, men samtidigt är det ingen större förlust om man hoppar över den.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och tvåkanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen har vanlig text på svenska, norska, danska och engelska plus finsk text för hörselskadade. Det finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är stor och lättläst, och det är glädjande att texten har fått större storlek än i de två tidigare filmerna. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter. Märkligt nog innehåller språkvalsmenyn bara finska och engelska som val, vilket avgör menyspråket och eventuell förvald textning. För att ha en chans att förstå något måste man följaktligen välja engelska som språk, och därefter gå in i språkinställningsmenyn och välja svenska. Efter språkvalsmenyn kommer man i alla fall direkt till huvudmenyn, och alla menyerna är stillastående men med en ganska långsam ut- och intoning som kan upplevas lite störande. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det enda extramaterialet som finns är en trailer för samma film som man just sett. Det låter inte alltför upphetsande, och ännu värre blir det då trailern bara återges på finska utan text.

Recensionen skriven: 16 augusti 2012
Senast uppdaterad: 17 augusti 2012

Recensionen har lästs 4315 gånger av 2525 personer, sedan den 16 augusti 2012