Regi: Daniel Alfredson
Manusförfattare: Kerstin Ekman, baserat på en roman av Kerstin Ekman
Klemens - Peter Stormare Nejla - Robin Lundberg
Mats - Rolf Degerlund Anita - Marie Delleskog
Pe Nisj - Gustav Kling Risten - Inga Sarri
Henningsson - Svante Martin Elias - Bo Samuelsson

En gång i tiden var vargar mycket vanligt förekommande i Sverige, men efter att det bl.a. under lång tid fanns skottpengar att tillgå på vargar, har mängden minskat lavinartat och var ett tag nästan helt utrotat. Sedan 1966 är vargar fridlysta djur i Sverige, och i dagens läge uppskattas det inte finnas mer än omkring 150 vargar här. Om detta handlar den svenska långfilmen Varg, som bygger på en liten utdragen sidohandling i den tredje och sista boken "Skraplotter" i Kerstin Ekmans romanserie "Vargskinnet". Det är också hon själv som skrivit manuset, medan Daniel Alfredsson stått för regi. Ett populärt ämne i film just nu är samer, och det gäller även denna - den här gången rör det sig om sydsamer i Jämtland i mellersta Sverige. I den jämtländska fjällvärlden bor renskötaren Klemens, som gått igenom en otrevlig skilsmässa och har stora skulder. Samtidigt är det svårt att tjäna några stora pengar på rennäring i dagens läge. Hans brorson Nils (eller Nejla på samiska) tycker om att umgås med honom och att jobba med renar - till den höga grad att han skolkar från gymnasiet för att kunna tillbringa all sin tid i fjällen. Men en dag dyker en varghane upp i området, och dödar flera av Klemens renar. Då de redan har det knapert, är det inte alls lyckat att förlora flera av de renar som är deras enda levebröd. Därför slår det slint för både Klemens och Nils, och när de ger sig ut på jakt efter vargen dröjer det inte länge innan den är död - trots att det är olagligt att döda vargar...

Varg tar onekligen upp ett intressant och viktigt ämne, och problematiken kring vargar och hotet mot andra djur förtjänar att uppmärksammas. Därför är det utan tvekan tacksamt att en sådan här film görs. Fotot är förstklassigt, och här erbjuds många vackra naturscener och jämtländska vidder. Den vackra naturen och de imponerande bilderna förhöjer helhetsintrycket, och gör filmen till en intressant naturupplevelse. Regissören lyckas också att på ett övertygande sätt förmedla en lågmäld och stillsam känsla. Skådespelarinsatserna är bra, och framförallt Peter Stormare imponerar i hans första roll i Sverige på över ett decennium. Han tillhör definitivt inte mina favoritskådisar, men gör här en ovanligt stark och trovärdig rolltolkning. Även i övrigt är det bra skådisar, även om debuterande Robin Lundberg känns lite för orutinerad och ger ett något stelt intryck som Nils/Nejla. Storyn känns någorlunda trovärdig och är intressant, men samtidigt är manuset filmens svagaste kort. I ärlighetens namn är storyn ganska tunn, och egentligen händer inte alltför mycket. Därför överraskar filmen inte direkt, utan har blivit lite för rak och enkel, och också tämligen förutsägbar. Rollfigurerna känns lite endimensionella och likgiltiga, och vi får inte lära känna flesta alls lika väl som jag hade önskat - åtminstone inte om man, i likhet med undertecknad, inte har läst någon av böckerna. Jag kan också tycka att filmen blivit lite väl enkelspårig, då den så tydligt tar ställning mot ett visst håll i en fråga som egentligen inte är fullt så enkel som manusförfattaren velat göra gällande. Man har helt enkelt inte tillräckligt tydligt kunnat motivera för varför Klemens och Nils vill döda vargen, i synnerhet då en stor del av skadan redan är gjord. Därför är det också svårt att kunna känna någon större sympati eller förståelse för någon, och en del av tiden kände jag större sympati för vargen än för Klemens...! I filmens pressmaterial anger manusförfattaren Kerstin Ekman att man inte velat ta ställning vare sig för eller emot jakt, och i så fall har man misslyckats. Man får heller ingen direkt inblick i samernas liv, eller hur dåligt ekonomiskt de egentligen har det - vi får bara höra om deras svåra tillvaro, men får inte se något konkret, och har därför svårt att leva sig in i problematiken med de döda renarna. Därför griper filmen aldrig tag i mig, utan förblir ganska uddlös och lite för ytlig med tanke på frågeställningen. Det finns också en del logiska luckor, och i synnerhet kring kriminaltekniska detaljer och Klemens agerande finns ett flertal frågetecken. Slutligen kan man också anmärka på att vargen i filmen inte är alltför lik riktiga vargar - det beror på att det i själva verket är en varghund som använts för inspelningen, troligen av rent praktiska skäl. Överlag är bristerna för många för att jag ska bli helt nöjd med Varg, även om det fortfarande är en fullt sevärd och intressant film. Men den håller inte att ses om, och enbart skådespelarinsatserna och de vackra vyerna räddar den sjätte stjärnan i betyget.

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har vanlig text på danska samt svensk text för hörselskadade. Någon vanlig svensk text finns dock inte, och då många av skådespelarna talar så otydligt och med ovanlig dialekt, så tvingades jag slå på dövtextningen för att ha en chans att kunna förstå allt som sades. Dövtextningen är ganska enkel som sådan, och i stort sett de enda textkommentarer som finns är "Talar på samiska" och dylikt (fast de samiska replikerna har inte översatts). Vem som säger vad framgår inte av texten, inte ens när personerna inte syns i bild, så jag kan tänka mig att döva och gravt hörselskadade lär få problem att hänga med. När man matar in DVD-skivan, möts man av distributörsjingel följt av språkvalsmeny (danska eller svenska). Därefter visas varningstexter på valt språk. Det finns inga trailers, så direkt därefter följer huvudmenyn, som är enkel men effektfull med bakgrundsmusik och en mindre mängd rörliga detaljer. Menyerna finns på svenska, vilket är uppskattat. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket jag tycker är märkligt för en ny svensk biovisad långfilm från 2008. Förvisso förväntar jag mig inte lika mycket bonusmaterial som på stora Hollywood-filmer, men vid så här pass nya filmer - där DVD rimligen bör ha funnits med i beräkningarna från första början - borde man verkligen åtminstone ha kunnat ordna intervjuer med de inblandade samt bortklippta scener eller dylikt.

Recensionen skriven: 9 september 2008
Senast uppdaterad: 9 september 2008

Recensionen har lästs 4949 gånger av 2726 personer, sedan den 9 september 2008