Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Berthe Leduc - Catherine Hiegel Marcel - Erwan Creignou
René - Stanley Weber Maurice Sachs - Olivier Py
Hermine - Nathalie Richard Ernest - Jean-Paul Dubois
Madame Belaval - Nicole Colchat Yvon Belaval - Fabrizio Rongione
Monsieur Motté - Jean Toscan Den unga bonden - Frans Boyer
Madame Moustier - Paulette Frantz Louis Jouvet - Richard Chevallier

Den franska författaren Violette Leduc (1907 - 1972) anses av många ha varit före sin tid, och blev känd för sina ofta självbiografiska och vågade texter som bl.a. beskrev lesbiskt sex och kvinnlig sexualitet på ett sätt som i stort sett ingen kvinnlig författare gjort innan henne. Efter att tidigare främst varit känd hos litterära kollegor slog Violette igenom på allvar 1964 med självbiografin "Oäktingen", som blivit den mest välkända av hennes drygt dussintal romaner. I skrivande stund är det också den enda av Violettes böcker som översatts till svenska. Trots många vitsord är Violette Leduc i dagens läge tämligen okänd; åtminstone utanför litterära kretsar och sannerligen utanför Frankrike. Om hennes liv och författarskap handlar den franska regissören och manusförfattaren Martin Provosts dramabiografi Violette.

Violette Leduc var ett utomäktenskapligt barn, och växte upp med en mamma som visade lite eller ingen kärlek, medan hennes pappa aldrig velat veta av henne alls. Själv hade hon dåligt självförtroende under hela uppväxten. Filmen tar sin början under andra världskriget, då den bisexuella Violette lever med den homosexuella författaren Maurice Sachs i ett slags skenäktenskap. Maurice övertalar Violetta att börja skriva, och när han sedan reser sin väg börjar hon läsa en roman av den franska författarinnan Simone de Beauvoir. Därefter kan hon inte motstå frestelsen att söka upp Simone personligen. Violette blir genast förälskad i Simone, men trots att känslorna inte besvaras blir de vänner och Simone uppmuntrar Violetta att ge ut sina texter.

Innan jag såg den här filmen hade jag aldrig ens hört talats om Violette Leduc, och jag misstänker att jag tyvärr inte är ensam om det. Men Violette Leduc var onekligen en fascinerande person, långt före sin tid, och då hon i dagens läge lär vara mer eller mindre bortglömd är det mycket välkommet med en film som skildrar hennes liv. Överlag har Violette också blivit en riktigt bra film, och regissören Martin Provost lyckas att skildra denna fascinerande författare på ett mångbottnat sätt. Här får vi se båda bra och dåliga egenskaper hos Violette, och det är ett nyanserat porträtt som målas upp; välkommet efter alltför många biografier som närmast skönmålar subjektet. Det har blivit engagerande och berörande, och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt.

Filmen lyckas också på ett sällsynt lyckat sätt att skildra just skrivandeprocessen; något som nästan aldrig fungerar att skildra på film. Genom en elegant blandning av berättarröst och fantasier (drömmande skildringar av det Violette skriver) förstår man på ett effektivt sätt hur Violetta såg på allting och hur skrivandet gick till. Jag kan inte minnas någon annan film som på ett så levande sätt skildrar just en författares process, och för det förtjänar filmteamet en eloge. Det har också blivit en vacker och stämningsfull film, som både är mörk och dyster men samtidigt varm och vacker. Jag uppskattar också den här lågmälda stilen, som aldrig blir övertydlig men som förblir mycket finstämd. Tidskänslan är också perfekt, och det både ser ut och känns som 1940- och 1950-talets Frankrike in i minsta detalj. Trots en lång speltid på en bit över två timmar förblir det hela tiden intressant, och det blir aldrig tråkigt.

Men trots den långa speltiden hinner Violette inte mycket mer än skrapa på ytan av Violette Leducs fascinerande liv. Det är förstås oundvikligt att biografer måste korta ner en hel del, då man trots allt ska skildra många år under en begränsad tidsperiod. Men här går det periodvis ganska fort framåt, och det kan ibland upplevas något fragmentariskt. Bitvis blir det onödigt rörigt, i och med det stora persongalleriet med många inblandade personer. Tyvärr blir majoriteten av alla i Violettes liv endimensionella och i vissa fall närmast karikatyrer. Förutom Violette är det bara Simone de Beauvoir som får stort utrymme och hinner få några nyanser, medan i stort sett alla andra förpassas till kulisserna. Kanske var det ett nödvändigt ont, men i sådana fall kan det också kännas onödigt att trots allt ägna en massa tid åt dessa endimensionella rollfigurer - bara för att det är en biografi finns det ju inget som säger att den nödvändigtvis måste ta med alla personer i Violettes liv. Då så många personer tas upp som vi inte får veta särskilt mycket om måste man vara uppmärksam, och det gör också att det är en fördel om man redan känner till personerna som tas upp i filmen; något knappast alla lär göra.

Filmens dramaturgiska upplägg med kapitelindelning med namn på personer i Violettes närhet fungerar också lite si och så, då det ibland känns som att handlingen stannar upp och "börjar om på nytt" när det blir ett nytt kapitel. Ibland känns filmen också lite utdragen, och bl.a. scenerna med Violette och hennes mamma Berthe blir ibland lite för långa. Det känns onödigt, då vi förstår deras ansträngda relation utan att låtas det ta upp så stor plats, och filmen hade nog vunnit på att kortas ner en smula. Man kan också tycka att skildringen av Violette själv blir något överdriven, då hon ärligt talat framstår som ganska jobbig - hon är intensiv, neurotisk och besatt; och kommer bitvis farligt nära gränsen till stalker. Kanske överensstämmer det här med verkligheten - utan att ha känt henne kan man förstås inte vara säker - men ibland tycker jag att Violettes personlighetsdrag upplevs lite överdrivna.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett effektivt och bara periodvis traditionellt bildspråk, med många både oerhört vackra och skitiga vyer. Musiken är överlag bra, men tar ibland överhanden med stråkar som kan upplevas övertydliga. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Framförallt är Emmanuelle Devos fullkomligt lysande i huvudrollen som Violetta, och lyckas att porträttera en svår roll på ett ypperligt sätt. Genom en effektiv användning av gester och minspel förstår man hela tiden hur Violetta tänker och känner, och det är en svår roll där Emmanuelle ärligt talat inte kunnat bli bättre. Sandrine Kiberlain är också mycket bra som Simone de Beauvoir, och hon gör spelar mycket starkt och trovärdigt; fast den rollen är inte alls lika svår. Resten av ensemblen är bra, men sticker inte alls ut på samma imponerande sätt som Emmanuelle och Sandrine.

Regissören Martin Provost har definitivt gjort en kulturgärning som försöker skina ljus över en författare som idag - åtminstone utanför litterära kretsar - är mer eller mindre bortglömd. Leduc var absolut en författare före sin tid, och förtjänar att uppmärksammas. Som film betraktad är Violette en riktigt bra sådan, som skildrar en intressant personlighet på ett mångbottnat sätt. Det blir engagerande och berörande, och filmen är lågmäld utan att någonsin bli överromantiserande eller översentimental. Jag uppskattar också den fantastiska stämningen och atmosfären, och därför dras man snabbt in i handlingen. Samtidigt blir jag dock lite besviken, då filnen blivit onödigt rörig samtidigt som alla utom Violette och Simone förblir platta och underutvecklade. Särskilt mot slutet blir filmen också något utdragen, och slutet känns en smula abrupt. Men det är absolut en film väl värd att se, och förtjänar en stark sjua i betyg. Och om Provost med denna film lyckas att få åtminstone en del personer att bli intresserade av Violetta Leduc och hennes romaner, så får man väl för all del anse att filmen har tjänat sitt syfte. Jag tillhör i alla fall den kategorin, och blev genom filmen genast intresserad av att få veta mer om Leduc.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1 på franska. Filmen har svensk text, men inga andra språk alls. Det finns heller ingen text för hörselskadade eller döva. Då mina kunskaper i franska är minst sagt begränsade kan jag inte bedöma översättningen. Textningen är i alla fall i minsta laget, men ändå lättläst. Efter inmatning av skivan i DVD-spelaren möts vi av distributörsjingel, följt av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska (fattas bara annat...) och stillastående. Menyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att slå av och på textning samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny återfinns vilket kan ställa till med problem om man vill hitta åt ett visst parti. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt och lite svagt när det trots allt gäller en (i hemlandet) omtalad film som denna.

Recensionen skriven: 21 juli 2015
Senast uppdaterad: 21 juli 2015

Recensionen har lästs 2878 gånger av 1638 personer, sedan den 21 juli 2015