Rikard Von Broms - Adam Pålsson Roland Svensson - Sten Elvström
Dino Panini - Nassim Al Fakir Sara Bernard - Sara Sommerfeld
Kockan - Henriette Steenstrup Gösta Pomerans - Bjørn Sundquist
Ronny Hazelwood - Magnus Roosman Byggarbetare - Per Burell
Rik mamma - Lia Boysen Rik pappa - Yngve Dahlberg
Rik flicka - Ella Fogelström

Första gången vi fick stifta bekantskap med de 10-åriga detektiverna Lasse och Maja, som startat en detektivbyrå som hjälper polisen med diverse mer eller mindre svårlösta fall, var genom en serie barnböcker skrivna av Martin Widmark och Helena Willis. Den första kom 2002, och sedan dess har det hittills blivit 15 stycken till antalet fram tills i år. Böckerna låg till grund för 2006 års julkalender på SVT, LasseMajas detektivbyrå. Därefter kom en långfilm på bio 2008, och fem år senare har det plötsligt blivit dags för en andra fristående film. I stort sett hela filmteamet har bytts ut, och nu är det Walter Söderlund och Pontus Klänge som regisserat. Den här gången har amatördeckarna Lasse och Maja lyckats att hitta åt den forne kompositören Alexander von Broms sedan länge försvunna kista, som enligt legenden ska innehålla skatter. Kistan fanns i hemliga utrymmen långt under byns kyrka, men tyvärr är kistan låst och ingen vet hur man lyckas att öppna den. Kyrkans präst blir i alla fall stolt över fyndet och ställer ut kistan så alla kan se den. Då ättlingarna till von Broms får höra om fyndet vill de komma och spela i kyrkan, men alla tre vill själv ta över kistan. Och när den mystiska kistan snart försvinner finns det gott om misstänkta för Lasse och Maja...

Jag har aldrig läst någon av böckerna med LasseMajas detektivbyrå, och har heller inte för avsikt att göra det. Däremot tyckte jag om 2006 års julkalender, och även LasseMajas detektivbyrå - Kameleontens hämnd var helt okej. Allting fortsätter i ungefär samma stil som i den förra filmen, och även detta är en charmig och underhållande film. Storyn känns inte lika barnslig som jag hade väntat mig, och det blir inte heller riktigt lika barnsligt som i julkalendern. Visst är det tydligt att det i första hand är en barnfilm, men det fungerar relativt väl även för vuxna. Handlingen är trots allt ganska engagerande och intressant, och det är genomarbetat. Det är trevligt och underhållande, och bitvis är det också småroligt fastän inte alla skämt fungerar lika väl som filmteamet tänkt sig det.

Fastän det inte är lika illa som i den förra filmen, så har LasseMajas detektivbyrå - Von Broms hemlighet också blivit lite väl utdragen. En del scener känns som rena upprepningar, och som gör att handlingen står och stampar på samma ställe. Det är visserligen inte så farligt, men då det ibland upplevs lite för utdraget till och med för oss vuxna, så befarar jag att många yngre barn kommer att få svårt att sitta stilla. Det rimmar lite dåligt med målsättningen att filmen i första hand ska vara en barnfilm.

Det har också blivit ganska övertydligt och förutsägbart, och det mesta som händer är inte särskilt svårt att förutspå. Övertydlighet i barnfilmer är kanske ett nödvändigt ont för att det ska förbli förståeligt för barn, men vid några tillfällen tycker jag ändå att manusförfattarna gått en smula för långt och på kuppen underskattar barns förmåga. Det förekommer också ett par logiska luckor, och åtminstone jag får inte riktigt allting att hänga ihop logiskt. Och slutet är lite väl magstarkt för min smak...

Däremot uppskattar jag att filmen blivit lite mer nyanserad än Kameleontens hämnd och känns inte lika svartvit i sin karaktärsuppbyggnad. Flera av rollfigurerna är visserligen stereotypa, men de är inte endimensionella på samma sätt som tidigare utan får i alla fall en del nyanser. Det gör också att det inte blir lika starka kontraster mellan onda och goda, utan fler nyansskillnader. Det är trevligt att filmteamet inte gjort samma vanliga misstag som de flesta barnfilmer och överdriva med väldigt svartvita rollfigurer.

Tekniskt är LasseMajas detektivbyrå - Von Broms hemlighet en mycket udda film. Det här är nämligen den första svenska filmen där alla bakgrunder och miljöer samt merparten av all scenografi skapats digitalt. Allting är inspelat i studio framför så kallad "green screen", och allt som inte skådespelarna behöver röra vid har lagts på via dator i efterhand. Det fungerar lite si och så måste jag säga. Vid mer vardagliga "utomhusscener" fungerar det ganska bra, och det ser ganska äkta ut. Miljön är också ganska effektfull, och gör att filmen får en lite halvsagoliknande stämning som passar bra in i sammanhanget. Men översiktsbilder (liknande helikoptervyer) och mer hisnande scener på höga höjder fungerar inte alls lika bra, utan ser uppenbart artificiella ut. När man exempelvis ser staden från ovan ser allting ut som filmade handgjorda miniatyrmodeller, och jag är inte riktigt säker på om det är avsiktligt eller inte.

Skådespelarinsatserna varierar en hel del, och tyvärr har de båda huvudrollerna bytts ut gentemot julkalendern och den första filmen. Ersättarna tycker jag överlag spelar något sämre än de tidigare, men Amanda Pajus och Lukas Holgersson spelar ändå helt okej. Framförallt är Amanda Pajus bra, medan Lukas spelar aningen mer stelt och konstlat. Tomas Norström är bra som polismästaren, men resten av ensemblen varierar mellan bra och kraftigt överspelande.

LasseMajas detektivbyrå - Von Broms hemlighet är en helt okej film, som underhåller för stunden och är ganska charmig i sin ovanliga stil. Ibland kan det upplevas lite väl övertydligt och en smula menlöst, men å andra sidan har filmen åtgärdat några problem från den förra filmen. Filmen lär inte vinna några priser i första taget, men fungerar sannolikt bra för barnen och helt okej även för vuxna. Det är fullt sevärt och duger gott som underhållning för stunden, och mitt betyg stannar på en mycket stark sexa.

De flesta svenska filmer lider tyvärr av stora problem med ljudet och dialogen. Det är mer regel än undantag med problem att höra vad som sägs - antingen talar skådespelarna otydligt, eller också är filmerna dåligt mixade. Ibland förekommer också kraftiga dialekter som ytterligare försvårar. Vad det här beror på har jag inte lyckats att lista ut, i synnerhet som svenska dubbningar av utländska filmer aldrig har samma problem. Till min stora förvåning visade sig dock LasseMajas detektivbyrå - Von Broms hemlighet vara bättre än de allra flesta svenska filmer på den fronten, och det var väldigt sällan något problem att höra vad som sades. Det här är en av fåtalet gånger jag inte irriterat mig på det på bio, utan kunde njuta av filmen utan att störa mig på att inte kunna uppfatta dialogen. Förmodligen beror det här på att filmen är inspelad i studio, vilket trots allt ger helt andra förutsättningar än utomhusfilmning, men det bevisar i alla fall att svenska filmmakare kan få till bra ljud om de bara vill. För att göra saken ännu enklare var filmen dessutom textad för hörselskadade vid pressvisningen jag närvarade på, och jag uppskattar att det har blivit vanligare på bio på senare tid.

Recensionen skriven: 16 oktober 2013
Senast uppdaterad: 17 oktober 2013

Recensionen har lästs 4556 gånger av 2781 personer, sedan den 16 oktober 2013