Jake Moore - Shia LaBeouf Winnie Gekko - Carey Mulligan
Gordon Gekko - Michael Douglas Bretton James - Josh Brolin
Jules Steinhardt - Eli Wallach Louis Zabel - Frank Langella
Jakes mamma - Susan Sarandon Audrey - Vanessa Ferlito
Dr. Masters - Austin Pendleton Robby - John Buffalo Mailer
Finanssekreterare - John Bedford Lloyd Bud Fox - Charlie Sheen

Den amerikanska regissören, manusförfattaren och producenten Oliver Stone var som mest aktiv under 1980- och 1990-talet, och har genom åren vunnit många priser och däribland flera Oscars. Med filmer som Plutonen, JFK och Natural Born Killers samt manus till filmer som Scarface och Conan barbaren har han av många setts som en av de större och viktigare regissörerna genom tiderna. En av hans mest kritikerrosade filmer under 1980-talet var den klassiska och prisbelönade Wall Street, där han behandlade finansvärlden på New York-gatan Wall Street. Filmen blev en stor succé, och 23 år senare är nu tiden mogen för en uppföljare. Oliver Stone står även denna gång bakom regi och Edward R. Pressman har återigen producerat, men däremot är manusförfattarna utbytta - istället för Oliver Stone själv är det den här gången Allan Loeb (mannen bakom TV-serien New Amsterdam och manuset till Susanne Biers Things We Lost in the Fire) som tillsammans med den tämligen okände Stephen Schiff skrivit manus.

Den en gång i tiden stora finansmannen Gordon Gekko släpps nu från fängelset efter många år, men lyckas inte att återuppta sitt gamla jobb utan vidare. År 2008 blir han framgångsrik som författare och ger ut en bok. Han kommer i kontakt med den unga bankmannen Jake, vars sambo råkar vara Gekkos dotter Winnie. Jake vill gärna ha råd och tips av någon så erfaren som Gordon, men Winnie är inte fullt lika entusiastisk... Gordon varnar alla för en förestående ekonomisk kris, men ingen vill lyssna. Men när Jakes chef tar livet av sig under mystiska omständigheter börjar han misstänka att något inte är som det ser ut...

Wall Street var en ganska bra och originell film, som dock var allt annat än lättbegriplig för personer oinsatt i ekonomi och aktier då språket till stor del var rena rama grekiskan. Glädjande nog är faktiskt Wall Street: Money Never Sleeps en betydligt bättre film, som lyckas att bibehålla många av fördelarna med originalfilmen och samtidigt rätta till en hel del av bristerna. Filmen är relativt fristående, och den enda tydliga röda tråden med den första filmen är just karaktären Gordon Gekko. Det är därför en fördel att känna till honom och ha sett originalfilmen, men det är inte ett måste då handlingen i sig står till största delen på egna ben.

Tyvärr lyser ettans största roll Bud Fox nästan helt med sin frånvaro här. Han medverkar visserligen i en minimal ocrediterad biroll i en enda scen, och det är värdefullt för att få veta vad som hänt honom sedan den första filmen utspelades, men jag hade velat se mer av honom; inte minst då jag tyckte att han var en betydligt mer intressant rollfigur än Gekko. Däremot uppskattar jag att Gordon Gekko blivit lite mer nyanserad än i den första filmen, och har inte längre samma "genomonda" och endimensionella stil. Han är fortfarande inte helt mångbottnad, men det är ett stort steg i rätt riktning från originalfilmen.

De nya rollfigurerna är också intressanta, och både Jake och Winnie har blivit mångbottnade och nyanserade rollfigurer som känns äkta. Det är roligt att få se just Gordons dotter, som vad jag kan minnas omnämndes som hastigast i den första filmen men aldrig sågs. Det är också just Jake och Winnie som är den största behållningen i filmen, och det främsta skälet till att mitt intresse hålls vid liv. De flesta övriga rollfigurer förblir tyvärr tämligen endimensionella och merparten får heller inget större utrymme.

Wall Street: Money Never Sleeps har viss verklighetsbakgrund, då filmen berättar uppkomsten av den nuvarande ekonomiska krisen, men alla namn och företag har ändrats från verkligheten. Det är lite tråkigt, och för allmänbildningens skull hade jag gärna sett en mer autentisk story; fastän de centrala karaktärerna förstås inte har funnits i verkligheten - trots allt är det knappast bara jag som inte är alltför insatt i den ekonomiska krisen och hur den uppkom.

Det största problemet med ursprungliga Wall Street var de många kryptiska affärstermer som togs upp i ett så högt tempo så att alla som inte är ekonomer sannolikt var chanslösa att förstå allt. Där har faktiskt uppföljaren lyckats bättre, då tempot är något lägre och det inte förekommer lika många affärstermer. Även här förekommer en del svårförståeliga ekonomiska begrepp, men det blir aldrig lika illa då det den här gången inte handlar om börsmäklare i första hand och de termer som förekommer därför inte känns som riktigt lika mycket grekiska.

Istället har mänskliga relationer fått betydligt större utrymme än i originalfilmen, och framförallt Jake och Winnies och i viss mån även Winnie och Gordons relation står i centrum. Det är ett klokt drag, och gör att filmen blivit betydligt mer universell. Den kan därmed tilltala även folk som inte tycker om ekonomi och finanser, och känns bredare. Det medför visserligen att filmen inte blivit riktigt lika originell som föregångaren, då det inte direkt är ont om relationsdramer här i världen, men jag tycker ändå det är ett klokt drag - hellre mindre originell än mindre engagerande. Genom de mänskliga aspekterna förblir tvåan engagerande och berörande hela tiden, och känns aldrig tråkig. Det är också en ganska tänkvärd film, som har åtminstone ett visst djup. Speltiden är i längsta laget med sina 2 timmar 13 minuter, och därför kan den ibland upplevas lite långsam och aningen seg. Det är inget stort problem, och tiden går överlag förhållandevis snabbt, men filmen hade ändå vunnit på att kortas ner en smula.

Jag hade också uppskattat fler förklaringar av en del finanstekniska begrepp som iblans tas upp i sådana sammanhang att det verkar som att tanken varit att alla ska förstå betydelsen, medan undertecknad knappt förstod ett ord. Kanske har manusförfattarna för stora förkunskaper, och hade kanske vunnit på att få hjälp av någon mindre insatt person som kunnat få allting mer förståeligt för gemene man. Till viss del kan filmen upplevas som lite förutsägbar, och mycket som händer går att förutspå utan större ansträngning. Men precis som föregångaren känns Wall Street: Money Never Sleeps mycket realistisk och verklighetstrogen, där allting ser och känns autentiskt ut.

Fotot är mycket bra, och filmen erbjuder ett starkt bildspråk och en del effektfulla scenövergångar som känns imponerande. Klippning och musik är också riktigt bra. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och Michael Douglas gör än en gång en mycket bra insats som Gordon Gekko. Han hamnar dock i skuggan av Shia LaBeouf och Carey Mulligan, som båda två spelar mycket bra och övertygande - i synnerhet den sistnämnda gör en mycket minnesvärd och stark insats, och lär komma långt i branschen. Även i birollerna är det bra skådisar, där Susan Sarandon framstår som den starkaste i hennes roll som Jakes mamma.

Wall Street. Money Never Sleeps är ingen perfekt film på något sätt, och har fortfarande vissa brister. Ibland är den lite väl svårförståelig, vilket i kombination med endimensionella rollfigurer och en något för lång speltid sänker helhetsintrycket. Men samtidigt är det svårt att kritisera en uppföljare som faktiskt är betydligt bättre än originalfilmen (något man inte brukar se särskilt ofta), och som faktiskt har försökt att rätta till de största bristerna från föregångaren. Det här är helt enkelt en riktigt bra film, som jag varmt rekommendera för de allra flesta. En stark sjua känns som det mest rättvisa betyget, och det hade inte behövts mycket för att åttan hade varit ett faktum.

Recensionen skriven: 23 september 2010
Senast uppdaterad: 24 september 2010

Recensionen har lästs 3558 gånger av 1839 personer, sedan den 23 september 2010