Helen Svedberg - Liv Mjönes Pablo - Claudio Salgado
Viktor Nilsson - Gustaf Hammarsten Jannika Hammar - Anna Wallander
Ella Svedberg - Isabella Lindqvist Klara Wallander - Signe Dahlkvist
Polischef Mattson - Sven Ahlström Svartman - Fredrik Gunnarsson
Gunilla Kåberg - Barbro Larsson Bea - Malena Engström
Alexandra - Emelia Hansson Psykolog - Anette Sevreus

En av de mest långvariga svenska filmserierna har varit den om kriminalkommissarien Kurt Wallander, som i nuvarande serie först producerades i 13 avsnitt under en säsong och därefter ytterligare 13 filmer i en andra säsong. Efter ett par års uppehåll har nu någon kommit på idén att återuppta Wallander, genom sex nyproducerade filmer i en (åtminstone enligt uppgift) sista omgång. Den första filmen gick upp på bio, medan de fem sista kommer att släppas direkt på DVD och Blu-Ray. Den andra filmen har fått titeln Wallander - Försvunnen, och är nu återigen inte baserad på någon roman utan istället en nyskriven historia.

Den 8-åriga flickan Ella har tröttnat på att hennes föräldrar ständigt grälar under en pågående otrevlig vårdnadstvist. När de återigen bråkar lämnar hon dem och cyklar själv till skolan. Men hon kommer aldrig fram till skolan, och när skolan kontaktar Ellas mamma blir polisen inblandad. Ellas cykel hittas i sjön, men hon själv är spårlöst försvunnen. Kurt Wallander är tillbaka i tjänst, efter avstängningen på grund av att han tappat bort sitt tjänstevapen medan han drack på en pub. Men i hans frånvaro har Martinsson fått en viktigare roll inom Ystad-polisen, och nu tvingas Kurt samarbeta med Martinsson vid utredningen. Polisen och åklagaren är helt riktad mot Ellas pappa Pablo, som tidigare haft planer på att sticka med sin dotter till hans hemland Chile, men Wallander misstänker att det inte är så enkelt. Han ser istället kopplingar till ett 10 år gammalt olöst försvinnande...

Det känns lite ovant att Linda Wallander i samband med den förra filmen Den orolige mannen helt utan förklaringar har återuppstått. Jag tycker det är svagt att varken ha förklarat hennes frånvaro eller varför hon nu plötsligt är tillbaka som om inget har hänt; och till råga på allt har man och dotter. Men om man kommer över dessa märkliga kontinuitetsproblem är Wallander - Försvunnen en ganska bra film, och en av de bättre Wallander-filmerna. Det är inte lika nyskapande som förra gången och ärligt talat är storyn inte alltför originell. Men å andra sidan är det en intressant och berörande historia som de flesta kan relatera till, och som därmed fungerar bra på film. Det har blivit en engagerande och underhållande film, som håller intresset vid liv med ett lagom högt tempo. Storyn är också lagom invecklad, med ett flertal rollfigurer men inte så många att man inte hänger med. Det är också en ganska spännande film, och vid några tillfällen sitter man på helspänn.

Däremot känns inte Kurt Wallander som riktigt samma person längre gentemot tidigare säsonger, vilket jag inte vet om det är avsiktligt eller inte. och verkar nu bl.a. plötsligt ha alkoholproblem som han såvitt jag kan minnas aldrig haft förut. Däremot är det trevligt att få återse Linda, och hon är lika mångbottnad och sympatisk som tidigare. Hon är också den enda som faktiskt känns som samma person som i den första säsongen, trots att skådespelerskan av förklarliga skäl tvingats bytas ut och trots att hon plötsligt har en dotter som dykt upp från ingenstans. Men Wallander känns utan tvekan bättre med Linda än utan henne, och därför uppskattar jag trots allt att vi får återse henne. I den här filmen lyser dock hennes man Hans helt med sin frånvaro, men med tanke på att han var så väldigt endimensionell senast är det kanske lika bra det.

Dock förekommer en del trovärdighetsproblem, och i likhet med alltför många kriminalare beter sig alla inte alltid logiskt. Exempelvis är det föga trovärdigt att poliser ensamma reser till misstänkta gärningsmän kvällstid, helt utan kollegor eller förstärkning. Jag tycker heller inte riktigt att vi får tillräckliga förklaringar om hur allting hänger ihop, och när sluttexterna börjar rulla återstår några frågetecken. Däremot är det en hyfsat oförutsägbar historia, även fast jag faktiskt lyckades att gissa mig till hur allting hängde ihop ungefär halvvägs in i filmen.

Fotot är snyggt och med ett effektivt bildspråk. Det märks att filmen är mer påkostad än de första säsongerna med Kurt Wallander, med bl.a. betydligt fler utomhusscener och avsevärt färre studiotagningar med uppenbar kuliss. Skådespelarinsatserna är bra. Vi får återigen se Krister Henriksson som Kurt Wallander, och han är bra i rollen; fast vid några tillfällen kan jag skönja något konstlade drag som jag inte märkt av tidigare - fast det är möjligt att det finns någon förklaring till det här; det får tiden utvisa. Charlotta Jonsson gör en bra rollprestation som Linda, även fast det känns lite ovant med henne när man är van vid den numera bortgångna Johanna Sällström i rollen - trots allt är skådespelarbyten nästan alltid av ondo, fastän det inte är något fel med Charlottas insats. Signe Dahlkvist är bra som Lindas dotter Klara, och hon spelar riktigt bra samtidigt som hon är söt och charmig. Liv Mjönes är som vanligt mycket bra, och Gustaf Hammarsten gör vad som går av en något begränsad rollfigur. Även i övrigt är det bra skådisar, och de flesta gör stabila men sällan alltför imponerande rollprestationer. Dock ställer jag mig frågande till logiken i att anlita Babben Larsson i en biroll; att påstå att hon känns malplacerad är en underdrift.

Wallander - Försvunnen är en helt okej film, som lider av vissa trovärdighetsproblem och beståndsdelar som är uppenbart konstruerade i ett försök att öka spänningen. Men trots bristerna är det en av de bättre Wallander-filmerna på länge, och är trots allt en berörande och engagerande film värd att se. Helt enkelt sevärd för alla som tycker om svenska kriminalare, men knappast något man vill se om flera gånger utan snarare värd att hyra på DVD en gång.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 9 maj 2014
Senast uppdaterad: 9 maj 2014