Regi: Stephan Apelgren
Manusförfattare: Stefan Thunberg, baserad på en grundstory av Henning Mankell
Kurt Wallander - Krister Henriksson Linda Wallander - Johanna Sällström
Stefan Lindman - Ola Rapace Lasse - Ulf Friberg
Ulf - Claes-Göran Turesson Rolf - Anders Ahlbom Rosendahl
Greger - Lennart Jähkel

De senaste två åren har vi fått se 12 filmer i den nya serien med kriminalinspektör Kurt Wallander och hans kollegor vid Ystad-polisen, och nu har vi nått slutet på serien. Det här är den trettonde och sista filmen i serien, och den tredje i ordningen som gått på bio (varför kan man dock fråga sig - ingen lär vara desperat nog att vilja se sådana här filmer på bio...). En av huvudrollsinnehavarna, Johanna Sällström (Linda) avled i februari 2007, vilket innebär att den här filmen blev hennes sista. Tur i oturen är dock att alla filmerna i Wallander-serien hann spelas in innan hennes bortgång, så att det inte blivit nödvändigt att byta skådisar under seriens gång (något som trots allt tillhör något av det mest irriterande som världen skådat). Den här gången hittas en 11-årig pojke död, och det blir snabbt uppenbart att han blivit våldtagen utnyttjad innan han mördades. Utredningen går snart mot pedofilhärvor, samtidigt som Stefan tar fallet väldigt personligt och har svårt att förbli opartisk.

Man ser tydliga tecken på att dessa 13 Wallander-filmer gjorts enligt "löpande band"-metoden, och mest på rutin. För tyvärr utmärker sig inte många av filmerna, och den här är heller inget undantag. Det är visserligen en av de bättre filmerna i serien, och grundstoryn känns intressant och ständigt aktuell. Men filmens genomförande är det inte riktigt lika gott ställt med. Skådespelarinsatserna är i de flesta fall mycket bra, och med tanke på Johanna Sällströms bortgång måste jag passa på att nämna att hon gör en både trovärdig och intressant rolltolkning. Det svagaste kortet bland skådespelarna är Ola Rapace som Stefan, som tyvärr har en tendens att spela över, och som inte riktigt lyckas att förmedla en trovärdig rolltolkning. Han brukar dock vara en bättre skådis än så här, så det är inte omöjligt att problemet därför snarare ligger hos regissören än hos honom. Fotot är något bristfälligt, och dessutom lider filmen av det för svensk film väldigt vanliga problemet att det är svårt att höra vad som sägs. Det ser ut som att de flesta inblandade bara gjort sitt jobb - vare sig mer eller mindre.

Manuset känns en smula slätstruket, och dialogen låter inte helt trovärdig. Trots det allvarliga ämnet känns filmen också så pass ytlig, att den inte riktigt griper tag i en - den blir helt enkelt aldrig särskilt gripande, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på vad som orsakar det. Något är i alla fall fel, då det här allvarliga ämnet borde vara som gjort för att få till en riktigt gripande film. Dessutom känns det som att manusförfattaren och regissören avsiktligt väljer att få till ett så extremt och övertydligt slut som möjligt, vilket påverkar trovärdigheten. Vissa händelseutvecklingar under filmens gång känns helt enkelt inte nödvändiga, utan det känns som att allt det här bara lagts in för att tydliggöra en gång för alla att det är sista filmen. Ja, jag inser att jag skriver något luddigt; men tyvärr kan jag inte skriva i klartext, då det skulle förstöra filmen för de som inte sett den. Tyvärr förekommer en del logiska luckor (dock inte lika allvarliga som i en del andra filmer i serien), och en del händelser känns inte helt trovärdiga.

Jag stör mig också fortfarande på att nästan ingen på polisstationen i Ystad talar minsta lilla skånska. Det har visserligen blivit bättre, då en polis nu faktiskt talar skånska, men i övrigt verkar det enbart vara stockholmare som jobbar på den här polisstationen. Finns det verkligen inga utbildade poliser i Skåne...? I den här filmen verkar det åtminstone som att producenterna vill att vi ska tro att svaret på den frågan är nej. Det kanske inte gör så mycket, men sådana konstigheter påverkar tyvärr trovärdigheten. I den här filmen förekommer också lite väl uppenbar produktplacering, vilket jag inte lagt märke till i någon av de tidigare filmerna i serien. Det känns inte riktigt bra - visst förstår jag behovet av sponsring och produktplacering, men det borde kunna göras mer subtilt än här. Trots bristerna är det dock en intressant och fullt sevärd film, även om den inte är särskilt minnesvärd. Det har producerats både bättre och sämre filmer i denna Wallander-serie, men den här tillhör en av de bättre i alla fall. Den håller knappast att ses om, men är definitivt värd att hyra en gång. Jämfört med andra svenska kriminaldramer är det också en ganska bra film, men det är tråkigt att det ska vara nödvändigt med en särskild måttstock för just svenska filmer i genren - det är tyvärr ett faktum att svenska kriminalare inte alls kommer upp i samma klass som vare sig brittiska, amerikanska eller australiensiska filmer och serier i samma genre. Men förväntar man sig inte mer än en medelmåttig svensk film, så blir man inte besviken.

Det här är som sagt den sista filmen i den här filmen om Kurt Wallander, som härmed avslutas. Jag hoppas och tror att detta verkligen blir den sista filmen, och att ingen hittar på att göra en ny serie. Så bra har trots allt Wallander aldrig varit, och det finns helt enkelt inget behov av fler än dessa 13 filmer i serien. Den har redan pågått för länge, även om alla filmerna i serien varit sevärda. Låt oss hoppas att det här verkligen är slutet, så att producenterna och regissörerna nu kan lägga sin energi på mer välgjorda och genomarbetade filmer.

Filmen återges på DVD i sitt originalformat, 1,78:1 i anamorfisk Widescreen, och bilden är medelmåttig utan att utmärka sig. Ljudet återfinns i både DTS (som jag tyvärr inte kunnat testa), Dolby Digital 5.1 samt vanlig stereo. Textning finns på norska, danska, finska och engelska (vanlig text); samt svenska för hörselskadade. Den sistnämnda textremsan har dock samma brister som alltför många andra textspår, och klargör aldrig vem som säger vad och heller inte viktigare ljudhändelser annat än i undantagsfall. Det gör det behagligt för oss hörande som måste ha texten påslagen för att vi inte kan uppfatta vad som sägs, men är knappast särskilt uppskattat för döva eller hörselskadade, som rimligen måste ha stora problem att hänga med här. Dessutom förekommer vissa mastringsfel med den svenska texten, som resulterar i att bilden vid ett flertal tillfällen under filmen får bildstörningar i nedredelen av skärmen - störningar som uppenbarligen ligger som del av textningen, och försvinner om man stänger av texten. Det händer visserligen inte ofta, men de 4 - 5 gånger det händer är utan tvekan fyra gånger för mycket. Skivan inleds med SF-jingel och språkval, följt av varningstexter på valt språk. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska. Som extramaterial erbjuds exakt samma bakom kulisserna-dokumentär som funnits med i nästan varenda film i serien; och dessutom samma skriftliga biografier för de tre huvudrollsinnehavarna som tidigare. Det är verkligen tråkigt att man inte kunnat anstränga sig mer med extramaterialet till den sista filmen i serien, då den dokumentär som återfinns trots allt inte nämner ett ord om någon av de senaste 8 - 10 filmerna i serien. Nog borde man kunna avsluta en filmserie på ett bättre sätt än det här, och exempelvis erbjuda intervjuer med skådespelare (de som fortfarande är i livet) och produktionsteam.

Recensionen skriven: 23 mars 2007
Senast uppdaterad: 23 mars 2007

Recensionen har lästs 4622 gånger av 2832 personer, sedan den 5 december 2007