Svartman - Fredrik Gunnarsson Nyberg - Mats Bergman
Martinsson - Douglas Johansson Karin - Stina Ekblad
Ebba - Marianne Mörck Hanna (Katarinas dotter) - Henny Åman
Fabian - Fredrik Hiller Patrik - Emil Forselius
Leo - David Dencik Therese - Josefine Tengblad
Revera - Rafael Edholm Johan Sköld - Robin Stegmar

En av de mest långvariga svenska filmserierna har varit den om kriminalkommissarien Kurt Wallander, som i nuvarande serie först producerades i 13 avsnitt under en säsong och nu sakta börjar närma sig slutet på den andra säsongen. Wallander - Vålnaden är den 12:e och näst sista filmen i den här säsongen. Precis som de flesta tidigare har den släppts direkt på DVD. I likhet med alla andra filmer i den här omgången bygger filmen inte på någon roman, utan baseras istället på en grundstory som Henning Mankell skrivit i form av ett kort manusutkast speciellt för filmen, som därefter skrivits färdigt manus av manusförfattaren Stefan Thunberg.

Att döma av Wallander verkar Ystad ha enorma problem med kriminaliteten, och det här är inget undantag. En ung kvinna hittas död i sin lägenhet efter ett inbrott. Isabelle visar sig känna offret, och fastän hon egentligen gjort sin sista arbetsdag då hon och Pontus nu avslutat sin aspiranttjänstgöring stannar hon därför kvar och hjälper till med fallet. Offret sysslade med kampsport, och snart dras misstankarna till kvinnans pojkvän Fabian som dessutom har stora spelskulder. Fallet blir snart personligt för Isabelle, då en person från hennes förflutna känner igen henne i en träningslokal, fast han känner henne under namnet Rebecka...

De senaste två Wallander-filmerna har varit betydligt sämre än genomsnittet, och därför hade jag ljumma känslor inför ytterligare en. Dessutom kändes storyn måttligt upphetsande, då historier om skuldindrivare aldrig varit särskilt intressant. Men till min stora förvåning visade Wallander - Indrivaren vara en av de bästa filmerna i den här säsongen. Trots ett välbekant grundtema och att det inte direkt är originellt, så är storyn stabil och genomarbetad.

Det är en engagerande och intressant historia, som håller ihop logiskt någorlunda väl. Det är glädjande att se att de stora trovärdighetsproblem som de senaste filmerna lidit av nu är ett minne blott, och här beter sig alla någorlunda intelligent och normalt igen. Det förekommer fortfarande visserligen enstaka trovärdighetsproblem och måttligt smarta beteenden, men det håller ändå ihop logiskt och håller sig på rätt sida av rimlighetens gräns.

Jag uppskattar att Isabelle fått ett större utrymme än på länge, och dessutom ett påtagligt djup. Hon har blivit en mångbottnad och intressant rollfigur, och därför berörs man när fallet blir personligt för henne. Det fungerar riktigt väl, och man bryr sig om vad som ska hända. Pontus har inte utvecklats lika mycket som Isabelle, men är åtminstone någotsånär nyanserad. De andra rollfigurerna står och stampar på samma ställe som förut, men Wallander och Katarina beter sig nu åtminstone normalt jämfört med den senaste filmen. Gästrollerna är tyvärr mindre intressanta, och där blir de flesta tämligen endimensionella. Det är visserligen svårt att undvika när det handlar om gästinhopp i en enskild film, men lite fler nyanser än så här borde inte vara för mycket begärt.

Ibland blir det riktigt spännande, och det är en fängslande historia med lagom högt tempo. Vid enstaka tillfällen blir det rentav riktigt berörande, och det är sällan man kan säga något sådant om Wallander. Tyvärr är det dock ganska förutsägbart, och några stora överraskningar väntar inte. Dessutom blir det ibland lite rörigt, och i och med det stora antalet ganska snarlika och platta rollfigurer hade jag ibland svårigheter att komma ihåg vem som egentligen var vem. Därför kom jag vid enstaka tillfällen på mig med att tänka på annat, fast överlag är filmen förvånansvärt engagerande och intressant. Precis som tidigare lider också dialogen av en del trovärdighetsproblem, även fast det är bättre ställt än på de senaste filmerna. Att inte en enda person verkligen talar skånska i Ystad gör heller inte saken bättre.

Wallander är fortfarande en enkel massproducerad filmserie, men man märker trots allt en märkbart högre budget än den förra säsongen. Det rör sig mer om autentiska miljöer och utomhusscener, och antalet studioinspelningar har minskat. Regi och klippning är ganska bra, även om danska Kathrine Windfeld mer satsar på ett traditionellt bildspråk än vad Mikael Marcimain gjorde. Skådespelarinsatserna är återigen relativt bra. Krister Henriksson är lyckad som Wallander, och Lena Endre är som vanligt ganska bra som Katarina. Nina Zanjani övertygar som Isabelle, och Sverrir Gudnason har blivit ganska bra som Pontus. Gästrollerna fyller sin funktion, och såväl den nyligen bortgångne Emil Forselius som David Dencik är riktigt bra. Jag är dock inte lika förtjust i Rafael Edholm som Revera, som visserligen gör en hyfsad insats men ger ett lite stelt och opersonligt intryck.

Efter att Wallander - Arvet var en av de sämsta filmerna hittills i serien, så blev jag positivt överraskad att Wallander - Indrivaren faktiskt är ovanligt bra. Det är engagerande, spännande och intressant, och trovärdighetsproblemen är betydligt mindre påtagliga än tidigare. Fast fortfarande rör det sig inte direkt om något mästerverk. Särskilt minnesvärt eller originellt är det inte, och filmen lämnar inget större bestående intryck. Men den duger utmärkt som lättsam underhållning för stunden, och mer än så lär de flesta nog inte kräva av massproducerade lågbudgetproduktioner som Wallander till syvende och sist trots allt är. Betygsmässigt stannar det på en stark sexa, vilket trots allt bör ses som ovanligt bra för att vara Wallander. Jag hoppas att den sista filmen den här säsongen är lika bra, men trots det hoppas jag också att filmteamet inte hittar på ännu fler avsnitt - de 26 filmer som producerats hittills räcker gott och väl.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild, och efter att de senaste filmerna varit i 2,35:1 är nu proportionerna återigen tillbaka till traditionella 1,78:1 (fullskärm på Widescreen-TV). Ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS 6.1, även fast undertecknad inte haft möjlighet att spela upp det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på norska, danska, finska samt svenska för hörselskadade. Tyvärr lider filmen av samma problem som de flesta svenska filmer med otydlig eller ohörbar dialog, varför jag sannolikt inte är den enda med normal hörsel som trots det måste slå på dövtextning...

När man matar in DVD-utgåvan visas distributörsjingel, innan en språkvalsmeny dyker upp. Därefter visas varningstexter på valt språk, som följs av en trailer för nästa Wallander-film Vittnet. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är svenskspråkig och stillastående. Som extramaterial hittar vi den här gången en kort bakom kulisserna-dokumentär om inspelningen av den här filmen, där vi får se en liten stund av inspelningen samt ett samtal mellan gästskådespelaren Emil Forselius och en proffsboxare. Särskilt djupt blir det aldrig, men det är i alla fall småintressant att lyssna på. Därefter hittar vi i vanlig ordning en lång rad trailers - samtliga 13 filmer från den första Wallander-säsongen, de 11 tidigare filmerna den här säsongen, en trailer för den här filmen och nästa film i serien (Vittnet). Där tar det roliga slut, och extramaterialet är inte alltför mycket att hänga i granen även fast det är bättre än tidigare.

Recensionen skriven: 26 december 2010
Senast uppdaterad: 27 december 2010

Recensionen har lästs 4410 gånger av 2620 personer, sedan den 26 december 2010