Isabelle - Nina Zanjani Pontus - Sverrir Gudnason
Svartman - Fredrik Gunnarsson Nyberg - Mats Bergman
Martinsson - Douglas Johansson Karin - Stina Ekblad
Bosse - Mats Eklund Mats - Thomas Köhler
Tore Granlund - Jörgen Darfeldt Hans Kolt - Rafael Pettersson
Nico - Jan-Erik Emretsson Petra - Beate Bille

Den senaste omgången av kriminaldramer med kriminalkommissarien Kurt Wallander är nu i full gång. Totalt 13 nya filmer ska det bli, och efter att den första visades på bio kommer de resterande att släppas direkt på DVD. Nu är det dags för den tredje filmen i omgången, som har fått titeln Kuriren. Här blir en motorcyklist mördad, bara några timmar efter att han smitit från en tullkontroll vid gränsen mellan Sverige och Danmark. Vid tullkontrollen hade mannen en ryggsäck, som därefter lyst med sin frånvaro. Det dröjer inte länge innan Kurt Wallander och hans kollegor börjar misstänka att mannen smugglat narkotika över gränsen, och det verkar också finnas samband med en lokal MC-klubb i området.

Fastän Wallander - Kuriren släpps direkt på DVD, så märker vi fortfarande av den lite högre budget som filmen fått i förhållande till den första omgången av Wallander. Den estetiska nivån är förvånansvärt imponerande, och det märks att merparten är inspelad i autentiska miljöer istället för den lite stelare studiostil som vi tidigare fått vänja oss vid. Det är glädjande, och förhöjer helhetsintrycket markant. Skådespelarinsatserna är mycket bra, in i minsta biroll. Krister Henrikssom är mycket lyckad som Wallander, och Nina Zanjani övertygar också som Isabelle. Regi och klippning är fullt godkänt, men Leif Magnusson håller sig till ett enklare och mer ooriginellt bildspråk, istället för den första filmens mer annorlunda stil. Handlingsmässigt råder det dock ingen tvekan om att Kuriren är en bättre film än Hämnden. Det är en förhållandevis enkel och tunn grundstory, som fungerar bra men som inte utmärker sig utöver det vanliga. Ett problem kan vara att kriminella MC-gäng inte direkt är underutnyttjat i filmer och serier, och därför kan man tycka att Kuriren inte har så mycket unikt att komma med. Det försvårar också igenkännandefaktorn, då de flesta trots allt inte har egna erfarenheter av MC-gäng, och det därför kan vara lite svårare att till fullo leva sig in i filmen. Men trots allt kan man ganska lätt känna vissa karaktärers frustration, och det är en intressant historia som förblir engagerande nästan hela tiden. Storyn i sig är ganska tunn, men den har utvecklats tillräckligt mycket för att den trots allt ska fungera bra i långfilmsformat. Dock är det lite för många rollfigurer inblandade, och då ett flertal blivit tämligen endimensionella är det bitvis inte helt okomplicerat att hålla isär alla och förstå allt som händer. Det är också bara periodvis som filmen blir spännande, och annars är det en ganska lugn och stillsam film; något som producenter av kriminalthrillers troligen inte haft i åtanke.

Filmen är ganska oförutsägbar, men å andra sidan bryr man sig heller inte nämnvärt om vem gärningsmannen är. Karaktärsbeskrivningarna har tagit ett steg i rätt riktning gentemot den första filmen. Det gäller i synnerhet polisaspiranten Isabelle, som nu fått lite större utrymme och ett större djup. Den andra polisaspiranten är dock fortfarande endimensionell och intetsägande, och här får han inte mycket utrymme. Här ligger tyngdpunkten på kriminalfallet, och den personliga relationen mellan Wallander och den nya åklagaren Katarina får inte mycket utrymme. Det kan tyckas vara lite orealistiskt, men så länge det inte glöms bort i flera filmer så kan jag leva med det. Bland övriga karaktärer, i synnerhet de så kallade "skurkarna" är det bara enstaka som har fått minsta lilla djup. Alla övriga förblir endimensionella och svart-vita. Periodvis har filmen också blivit lite seg, och en del aspekter har fått för stort utrymme. Det gäller inte minst motorsporten, som dels är tråkigt och dels inte har alltför mycket med den centrala handlingen att göra. Det finns också vissa logiska luckor, och i synnerhet upplösningen känns alldeles för förenklad och osannolik. Fortfarande har vi heller inte fått någon förklaring till varför Linda Wallander uppenbarligen inte längre jobbar på polisstationen. Det känns konstlat och onaturligt, och sänker helhetsintrycket en del. Förvisso är vi ju alla medvetna om Johanna Sällströms tragiska bortgång, men det måste likväl förklaras även i filmen. Man känner tyvärr också av både hennes och Stefans (Ola Rapaces) frånvaro, och de nya rollfigurerna har en bit kvar innan de blir jämförelsevist lika mångbottnade och intressanta. Kort sagt är Wallander - Kuriren ett ganska traditionellt kriminaldrama, som följer standardformaten och inte innehåller tillräckligt mycket för att sticka ut. Därför blir det aldrig särskilt minnesvärt, utan när filmen är slut har man också glömt det mesta. Men trots allt fungerar filmen väl som underhållning för stunden, och är definitivt värd att se en gång för de allra flesta. Därför ger jag den en stark femma, men det lär inte finnas någon som skulle vilja se om den.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS, även fast undertecknad inte haft möjlighet att spela upp det sistnämnda. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utan att utmärka sig. Filmen är textad på norska, danska, finska och engelska samt svenska för hörselskadade. Dessutom finns vanlig engelsk text av den dialog som är på andra språk än svenska, vilket ologiskt nog dyker upp om man väljer att spela upp filmen utan text. Precis som de flesta andra svenska filmer är det periodvis inte helt enkelt att uppfatta allt som sägs, och därför hade det varit behövligt att även erbjuda vanlig svensk text av all dialog. När man matar in DVD-utgåvan visas distributörsjingel, innan en språkvalsmeny dyker upp. Därefter visas varningstexter på valt språk, som följs av en trailer som spelas upp. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är svenskspråkig och stilren. Det enda extramaterial som finns är en lång rad trailers - samtliga 13 filmer från den förra Wallander-säsongen, de två tidigare filmerna den här säsongen, en trailer för den här filmen (Kuriren) och nästa film i serien. Där tar det roliga slut. Jag förväntar visserligen inte särskilt mycket extramaterial av en film som släppts direkt på DVD, men någonting extra hade ju onekligen varit trevligt och önskvärt.

Recensionen skriven: 14 augusti 2009
Senast uppdaterad: 14 augusti 2009

Recensionen har lästs 4335 gånger av 2476 personer, sedan den 14 augusti 2009