Svartman - Fredrik Gunnarsson Nyberg - Mats Bergman
Ebba - Stina Ekblad Karin - Marianne Mörck
Martinsson - Douglas Johansson Robert - Stefan Sauk
Skytten - Tom Ljungman Bengt Lennartsson - Örjan Ramberg
Björn Holmström - Reuben Sallmander Kali Manchetta - Özz Nûjen
Hugo - Peter Viitanen Sofia Ahlbäck - Petra Hultberg

En av de mest långvariga svenska filmserierna har varit den om kriminalkommissarien Kurt Wallander, som i nuvarande serie först producerades i 13 avsnitt under en säsong och nu sakta börjar närma sig slutet på den andra säsongen. Wallander - Skytten är den åttonde filmen i den här säsongen (21:a räknat från början), och precis som de flesta tidigare har den släppts direkt på DVD. I likhet med alla andra filmer i den här omgången bygger filmen inte på någon roman, utan baseras istället på en grundstory som Henning Mankell skrivit i form av ett kort manusutkast speciellt för filmen, som därefter skrivits komplett manus av andra manusförfattare. Den här gången hålls hela Ystad i skräck av en krypskytt som på långt avsnitt mördar sina offer. Det första offret är en man som misstänktes ha varit inblandad i en juvelkupp, men som aldrig åtalades. Det dröjer inte länge innan fler offer dyker upp som alla också verkar ha kopplingar till juvelkuppen, och under tiden får polisaspiranten Pontus problem med bland annat sin måttligt charmige pappa.

Wallander-filmerna har, i likhet med de flesta svenska kriminalfilmer, hållit en ganska jämn och medelmåttig nivå. Det är sällan några stora överraskningar, och filmerna rör sig i ungefär samma mönster som tidigare. Wallander - Skytten är inget undantag, men tillhör ändå en av de bättre filmerna i den här serien. Särskilt originellt är det förvisso inte, och visst kan man fråga sig hur sannolikt det är att en så liten stad som Ystad skulle terroriseras av krypskyttar. Men vi har åtminstone inte sett något liknande i Wallander tidigare, och det är en intressant story som håller ihop någorlunda väl.

Filmen förblir förvånansvärt engagerande, och det är absolut så mycket som man kan fordra av en "löpande bandet"-produktion som denna. Bitvis är det riktigt spännande, men vid andra tillfällen går det lite mer på tomgång och nivån är något ojämn. Tyvärr är filmen också ganska rörig, och ett stort antal rollfigurer nämns vid namn - ibland utan att vi ens fått se personen ifråga - och det är inte alltid helt oproblematiskt att kunna minnas vilka personer de pratar om. Det borde ha gått att minska antal rollfigurer en del, för att få ner det hela till ett mer hanterbart antal som man faktiskt har en chans att minnas. Filmen lider också av vissa trovärdighetsproblem och logiska luckor, men det är inte värre än vanligt i alla fall.

Däremot uppskattar jag att Pontus får större utrymme i den här filmen, och nu får vi äntligen en ordentlig insikt i hans bakgrund och får en del förklaringar till hans beteenden i både den här och tidigare filmer. Det uppskattar jag verkligen, och för första gången känns han nu riktigt mångbottnad och nyanserad. Isabelle har däremot blivit lite mer endimensionell än tidigare, och jag hade önskat att hon kunnat få lite större utrymme. Åklagaren Katarina lyser nästan helt med sin frånvaro den här gången, och har förpassats till en oväsentlig biroll som bara förekommer i några få scener. Lite besynnerligt, men samtidigt ser jag hellre att Pontus eller Isabelle får större utrymme än Katarina. Precis som tidigare ifrågasätter jag också om polisaspiranter verkligen får vara ute på fältet, göra utredningar och rentav förhöra personer utan någon färdig polis närvarande. Jag är visserligen inte speciellt insatt i polisrutiner, men jag misstänker starkt att det inte är helt verklighetsenligt. Men kan man bara komma över det, så är karaktärsporträtten bättre än i flera av de tidigare Wallander-filmerna den här säsongen.

Filmen lider dock av en del allt annat än trovärdig dialog, och det är tråkigt att det inte verkar vara möjligt att skapa kriminalare i Sverige där dialogen känns autentisk och realistisk. Jag stör mig också över att vi fortfarande inte fått någon förklaring i filmserien om var Kurts dotter Linda tagit vägen, och det känns som svagt manusarbete att inte förklara en så viktig rollfigurs frånvaro i serien. Bara för att en skådespelare tragiskt gått bort, så betyder det ju inte att frånvaron inte också måste förklaras i själva filmen.

Wallander är fortfarande en massproducerad filmserie enligt löpande bandet-metod, men man märker trots allt en märkbart högre budget än den förra säsongen. Det rör sig mer om autentiska miljöer och utomhusscener, och antalet studioinspelningar har minskat. Regi och klippning är fullt godkänt, även om regissören Agneta Fagerström-Olsson håller sig till ett traditionellt bildspråk utan att sticka ut. Skådespelarinsatserna är återigen bra. Krister Henriksson är mycket lyckad som Wallander, och Nina Zanjani övertygar också som Isabelle. Sverrir Gudnason verkar bli bättre och bättre som Pontus, och har nu börjat spela helt okej. Gästrollerna i den här filmen är förvånansvärt duktiga, och jag blir positivt överraskad över att komikern Özz Nûjen faktiskt lyckats med konststycket att spela en gangsterboss utan att det känns konstlat.

Sammanfattningsvis är Wallander - Skytten en av de bättre filmerna hittills i denna andra säsong av Wallander, och har en intressant men måttligt originell story. Bitvis är det spännande, men helhetsintrycket dras ner av rörigheten och de logiska luckorna. Precis som alla tidigare Wallander-filmer duger den absolut som lättsam underhållning för stunden, men lämnar inget bestående intryck och är inget man tänker på i efterhand. Betygsmässigt når filmen ändå upp till en svag sexa, och den är fullt sevärd.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS, även fast undertecknad inte haft möjlighet att spela upp det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utan att utmärka sig. Filmen är textad på norska, danska, finska och engelska samt svenska för hörselskadade. Den svenska texten för hörselskadade innehåller förutom dialogen en del viktigare ljudförklaringar, men däremot framgår det nästan aldrig vem som säger vad, inte ens när personerna inte syns i bild. Det bör rimligen ställa till med en del problem för hörselskadade, men är positivt för oss med fullgod hörsel som behöver ha på texten för att förstå allt som sägs. Filmen lider nämligen av samma problem som de flesta svenska filmer, då ljudet lämnar en del övrigt att önska och det ofta är svårt att uppfatta vad som sägs.

När man matar in DVD-utgåvan visas distributörsjingel, innan en språkvalsmeny dyker upp. Därefter visas varningstexter på valt språk, som följs av en trailer för nästa Wallander-film Skytten. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är svenskspråkig och stillastående. Som extramaterial hittar vi i vanlig ordning en lång rad trailers - samtliga 13 filmer från den första Wallander-säsongen, de sju tidigare filmerna den här säsongen, en trailer för den här filmen och nästa film i serien (Dödsängeln). Där tar det roliga slut, och extramaterialet är inte mycket att hurra för den här gången...

Recensionen skriven: 21 juli 2010
Senast uppdaterad: 22 juli 2010

Recensionen har lästs 4755 gånger av 2587 personer, sedan den 21 juli 2010