Isabelle - Nina Zanjani Pontus - Sverrir Gudnason
Svartman - Fredrik Gunnarsson Nyberg - Mats Bergman
Martinsson - Douglas Johansson Karin - Stina Ekblad
Ralf - Shanti Roney Peter - Kalle Westerdahl
Olle - Jacob Ericksson Jarek - Kola Krauze
Maja - Vera Veljovic-Jovanovic Försvarsadvokaten - Jessica Zandén

Dags för ännu en ny film i den andra omgången av svenska kriminaldramer med kriminalkommissarien Kurt Wallander. Den första visades på bio, medan denna och andra släpps direkt på DVD. Det här är den fjärde filmen den här säsongen, och totalt ska det bli nio till. Den här gången plågas Ystad av en rad inbrott i villor. Några av grannarna börjar tröttna på att polisen inte gör något, och bestämmer sig för att starta ett eget medborgargarde. Tillsammans håller de koll på natten efter misstänkta inbrottstjuvar, och det dröjer inte länge innan de hittar en polsk medborgare som verkar hålla på att begå inbrott. Medborgargardet jagar bort honom, och inne i skogen misshandlas mannen kraftigt. Dagen därpå anmäls samma polske man som försvunnen. Allting kompliceras när den försvunna mannens mobiltelefon dyker upp, och innehåller ett taget kort på ett kvinnolik...

Det märks fortfarande att Wallander-serien är gjord enligt löpande band-principen, och Tjuvenn är inget undantag. Fortfarande märker man dock en lite högre budget än förra omgången - filmen är inspelad mer utomhus och i riktiga miljöer, och polisstationen känns mer genomarbetad och har inte samma stela kulisskänsla som tidigare. I grund och botten tar Wallander - Tjuven också upp ett intressant ämne, och medborgargarden är absolut ett fascinerande koncept som det ärligt talat är lite märkligt att Wallander inte redan tagit upp. Jämfört med de tidigare filmerna den här omgången har storyn blivit lite djupare, och det rör sig inte längre om någon tunn och enkel story. Det är på både gott och ont, då det absolut har blivit en realistisk story som tar upp intressanta frågeställningar. Det är också en oförutsägbar historia, som inte alls är så uppenbar som det först verkar. Men istället har intrigen blivit ganska rörig och svårfattlig, och det är inte helt problemfritt att förstå hur allting hänger ihop. När man är helt chanslös att förstå hur allting hänger ihop innan Wallander tvingas förklara allting i slutet, så känns det som ett tydligt tecken på att filmen trots allt inte blivit alltför lyckad. Fortfarande kvarstår även vissa frågetecken och oklarheter, som vi aldrig får någon egentlig förklaring på. Trots att filmen officiellt kategoriseras som thriller, kan man heller inte påstå att Tjuven blivit särskilt spännande. Filmen håller ett ganska långsamt tempo, och även om den förblir intressant och engagerande hela tiden, så kommer det aldrig någon egentlig spänning. Det finns även lite väl mycket klyschor och stereotypa karaktärer. Men det största problemet med Tjuven är att den lider av stora trovärdighetsproblem. Det gäller framförallt Kurt Wallander, som plötsligt blivit barnslig och tjurig, och säger upp sig så fort som någonting inte går som han vill. Vi har aldrig förut sett sådana tendenser hos Wallander, så det känns både löjligt och otrovärdigt. Efter att Wallander länge varit en ganska mångbottnad karaktär, så är det minst sagt egendomligt att han plötsligt blivit så endimensionell.

Det är bättre ställt med Svartman, som äntligen får ett större djup än tidigare och har blivit en ganska mångbottnad och intressant person, som för en gångs skull känns helt trovärdig. Bland de övriga poliserna varierar det, men värst ligger det till med polisaspiranterna Isabelle och Pontus - efter att i tidigare filmer fått ett visst djup, så har de återigen blivit endimensionella och tillför inte mycket till handlingen. Den trevande relationen mellan Wallander och åklagaren Katarina får här ett större utrymme än tidigare, och det är hög tid att någonting händer. Katarina känns dock som lite väl platt, och därför fungerar den aspekten inte till fullo. Fortfarande har vi heller inte fått någon förklaring till varför Linda Wallander uppenbarligen inte längre jobbar på polisstationen. Det känns konstlat och onaturligt, och sänker helhetsintrycket en del. Det faktum att vi alla känner till Johanna Sällströms tragiska bortgång gör trots allt inte att man plötsligt slipper förklara hennes frånvaro även för filmens handling. Skådespelarinsatserna är återigen mycket bra, in i minsta biroll. Krister Henrikssom är mycket lyckad som Wallander, och Nina Zanjani övertygar också som Isabelle, även om hon inte får mycket att arbeta med här. Lena Endre är också alltid duktig, och det märks att hon gör sitt bästa att väcka liv i en hittills tyvärr alltför platt karaktär. Regi och klippning är fullt godkänt, även om regissören Stephan Apelgren håller sig till ett enklare och mer ooriginellt bildspråk, istället för den mer annorlunda stilen i den första filmen Hämnden. Fortfarande är det dock ett effektivt och väl fungerande bildspråk, med huvudsakligen fast kamera men då och då även handkamera. Wallander - Tjuven tillhör tyvärr inte någon av de bättre filmerna i serien, och det finns alltför många klantiga missar för att man ska bli nöjd. Men filmen tar upp intressanta ämnen, och är fortfarande fullt sevärd. Det är en mycket lättförglömlig film, som inte ger något bestående intryck och som man glömmer bort nästan samma sekund som sluttexterna börjar rulla, men det räcker ändå till en stark femma. Jämfört med tidigare filmer i den här serien av Wallander, är Tjuven lite bättre än den första filmen Hämnden men istället lite sämre än de andra två filmerna.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS, även fast undertecknad inte haft möjlighet att spela upp det sistnämnda. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utan att utmärka sig. Filmen är textad på norska, danska, finska och engelska samt svenska för hörselskadade. Det som kallas för svenska för hörselskadade innebär dock i praktiken vanlig svensk text av alla dialog. Det finns inga förklaringar av viktigare ljud, och heller ingen information om vem som säger vad. Det är praktiskt för oss som behöver ha på texten för att förstå allt som sägs, då filmen lider av samma problem som de flesta svenska filmer med dåligt ljud, men är knappast lika lyckat för hörselskadade och döva. Dessutom finns svensk text av dialog som är på andra språk än svenska, vilket ologiskt nog dyker upp om man väljer att spela upp filmen utan text från menyn. När man matar in DVD-utgåvan visas distributörsjingel, innan en språkvalsmeny dyker upp. Därefter visas varningstexter på valt språk, som följs av några trailers. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är svenskspråkig och stilren. Det enda extramaterial som finns är en lång rad trailers - samtliga 13 filmer från den förra Wallander-säsongen, de tre tidigare filmerna den här säsongen, en trailer för den här filmen (Tjuven) och nästa film i serien. Där tar det roliga slut. Jag förväntar visserligen inte särskilt mycket extramaterial av en film som släppts direkt på DVD, men någonting extra hade ju onekligen varit trevligt och önskvärt.

Recensionen skriven: 2 september 2009
Senast uppdaterad: 3 september 2009

Recensionen har lästs 3762 gånger av 2240 personer, sedan den 2 september 2009