Iris Parker - Ambyr Childers Rose Parker - Julia Garner
Frank Parker - Bill Sage Rory Parker - Jack Gore
Doc Barrow - Michael Parks Vicesheriff Anders - Wyatt Russell
Arlene Stratton - Annemarie Lawless Sheriff Meeks - Nick Damici
Alyce Parker - Odeya Rush Mathias Parker - Joel Nagle
Marge - Kelly McGillis Emma Parker - Kassie Wesley DePaiva

Familjen Parker har alltid hållit sig för sig själva, och det finns skäl till det. Familjefadern Frank styr över familjen med järnhand, och vill till varje pris upprätthålla deras förfäders traditioner. När ett våldsamt regnoväder drabbar staden råkar familjen ut för en tragedi, och mamma Emma dör. Då blir det döttrarna Iris och Rose som högst motvilligt tvingas ta över familjens våldsamma traditioner och ansvara för att skaffa fram kött till matbordet; dock inte sådant kött som de flesta familjer väljer att äta. Men regnovädret gör också att nedgrävda likdelar plötsligt dyker upp till ytan, vilket får stadens rättsläkare Doc Barrow att misstänka om något skumt pågår hos familjen Parker.

Jag har tyvärr inte sett det mexikanska originalet, och har därför inget att jämföra med. Men nyfilmatiseringen av We Are What We Are har onekligen en originell premiss och en ovanlig stil - och överlag fungerar det bra. Filmen har marknadsförts som en skräckfilm, men det är en sanning med modifikation. Den har visserligen en obehaglig stämning och underton, men till allra största delen är det snarare ett drama. Det är en lågmäld och avskalad film, med en närmast minimalistisk stil. Handlingen är relativt tunn men intressant, och rollfigurerna är förhållandevis nyanserade och genomarbetade. Bäst ställt är det med Iris och Rose, medan pappa Frank förblir mer endimensionell och svartvit.

Det är en långsam film, som tar god tid på sig att introducera premissen och ännu längre tid för att berätta handlingen. Bitvis kan det upplevas lite segt, men har man tålamod så får man till sist också sin belöning. För det är en engagerande och fascinerande film, som håller intresset vid liv på ett elegant sätt. Allting håller ihop logiskt, och en del scener är vassa och minnesvärda. Det är obehagligt och med några otäcka scener, men förväntar man sig en rysare lär man bli besviken. Om man förväntar sig ett lågmält men obehagligt drama fungerar det betydligt bättre, för det är bara ett par scener som är riktigt otäcka. De oundvikliga makabra scenerna hålls till ett minimum, och här är det istället en stilistiskt nedtonad film som har ett större djup än man skulle kunna tro.

Det är fängslande och berörande; men i slutändan lite väl segt och utdraget. Jag hade önskat mig lite mer handling och ett något högre tempo - men dock inte fler makabra scener; på den punkten fungerar filmen bra. Ibland blir det också lite väl lågmält, då man måste läsa mellan raderna för att förstå det mest grundläggande och vi inte får någon fullständig förklaring till varför familjen Parker gör som de gör. Slutet kan man också ha delade meningar om, då det är oväntat och väldigt otäckt - men jag tycker trots allt om det, då det efter omständigheterna upplevs logiskt samtidigt som det är en scen man mycket sent kommer att glömma.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt och starkt bildspråk med ett imponerande sinne för detaljer. Några scenerna är rena rama konstverken, och filmfotografen har till fullo tänkt på färgpalett och stil. Skådespelarinsatserna är också mycket bra. Bill Sage är bra i en obehaglig roll som pappa Frank, medan Julia Garner och Ambyr Childers är lysande som de båda döttrarna Rose och Iris. Jack Gore imponerar inte lika mycket som minstingen Rory, men är helt okej även han. Michael Parks balanserar på gränsen till överspel, men är ändå helt okej.

We Are What We Are är en bra men ojämn film. Den är lågmäld och ofta seg, men är ändå minnesvärd och har en obehaglig underton med ett visst djup. Jag önskar att filmen kunnat hålla ett lite högre tempo, och hade även önskat ett större djup hos vissa av rollfigurerna. Men däremot uppskattar jag att filmen för en gångs skull inte går ut på att frossa i hemska scener, utan har valt en betydligt mer avskalad och minimalistisk stil; som fungerar bra i sammanhanget. Genom en del vassa och minnesvärda scener blir helhetsintrycket därför ganska positivt - det är en film väl värd att se, men som definitivt hade kunnat bli mycket bättre, varför mitt betyg stannar på en hyfsat stabil sjua. Den här filmen gör också att jag blir nyfiken på att se den mexikanska originalfilmen, som i Europa lanserats under samma titel som denna nyfilmatisering.

Recensionen skriven: 27 oktober 2013
Senast uppdaterad: 28 oktober 2013

Recensionen har lästs 2977 gånger av 1739 personer, sedan den 27 oktober 2013