Tack till Fox-Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Producent: Barbara Carr, Jon Landau, George Travis & Thom Zimny
Regi: Bruce Springsteen & Thom Zimny
Manusförfattare: Bruce Springsteen
Svensk distributör: Twentieth Century Fox Home Entertainment AB & Warner Bros. Entertainment Sverige AB
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Bruce Springsteen Patti Scialfa

"Western Stars" var namnet på Bruce Springsteens 19:e album i ordningen, och kom ut 2019 med inriktning på countrymusik. När han nu gör film baserad på albumet får vi höra alla 13 låtar från albumet (plus en cover på Glen Campbells 1970-talsklassiker "Rhinestone Cowboy") som spelas i Bruce Springsteens familjs katedralliknande lada i New Jersey, med Bruce och till viss del hans fru Patti Scialfa ackompanjerade av en stor orkester på 30 musiker. Mellan låtarna berättar Bruce Springsteen korta poetiska berättelser, varvat med autentiska filmklipp från gamla familjeinspelningar.

Bruce Springsteen har aldrig tillhört någon av mina favoritartister, även fast han absolut är duktig och har gjort en del bra låtar genom åren. Jag tillhör således knappast den främsta målgruppen för Western Stars, men trots allt bör ju filmer fungera även för andra än de redan inbitna fansen. Jag hade ändå sett fram emot att få veta lite mer om Bruce Springsteen, i och med att Blu-Ray-omslaget ståtar med att filmen "rör sig i gränslandet mellan musikdokumentär och biografi" - men det visade sig tyvärr vara en sanning med modifikation.

Det här är snarare en filmad "konsert", där man filmat alla 13 låtar på Springsteens nyaste album i hans familjs gamla lada i New Jersey. Det har varvats med korta berättelser där Bruce Springsteen berättar om låtarna, och i mer poetiska ordalag berättar om sitt förflutna eller kanske om någon annan. Det är själva låtarna som står i fokus, och scenerna mellan låtarna - som antingen är nyinspelade eller består av gamla filmklipp tillsammans med korta berättelser i diktform - bara rör sig om 1 - 3 minuter mellan varje låt. Det är i och för sig inte nödvändigtvis något fel med det, men i mina ögon är det varken en musikdokumentär eller en biografi; och jag hade förmodligen blivit lite mindre besviken om omslaget hade redogjort för vad det faktiskt är.

Det är onekligen ganska häftigt att få höra en 30-mannaorkester spela låtarna tillsammans med Bruce Springsteens ikoniska röst. Det är också bra musik, där flera av låtarna är bra och minnesvärda. Dessutom är sångtexterna fina och passar väl ihop med berättelsen som Bruce berättar mellan låtarna, men den biten förtas en smula av att Bruce har en tendens att sjunga lite "grötigt" så att det inte är helt enkelt att uppfatta vad han sjunger hela tiden. Och kan man inte engelska är det ju helt kört att få del av själva innehållet i låtarna, i och med att de inte har textats.

Så visst är det ganska maffigt och storslaget, plus att låtarna är bra och hyfsat minnesvärda. Men man borde ha kunnat åstadkomma något mer av "mellanakterna" än det här, och jag tycker inte det vore för mycket begärt av Bruce Springsteen att berätta lite mer i klartext. Han berättar korta historier om någon (gissningsvis han själv), men allting berättas i mer poetiska ordalag och han berättar ingenting i klarspråk. Man får istället läsa mellan raderna för att lista ut vad han egentligen syftar på, och ofta får man veta alldeles för lite för att det ska vara användbart. Visst är berättartexterna poetiska och vackra, men har man sagt A får man trots allt även säga B... Ofta blir det även lite överpretentiöst, då det viktiga verkar vara att uttrycka sig poetiskt hellre än att säga något konkret. Det är bara precis i slutet, när Bruce berättar om sin nuvarande fru, som han faktiskt säger något i klartext. Annars talar han mest i gåtor, där man inte blir särskilt mycket klokare över vad han egentligen vill ha sagt.

Mellanakterna borde också ha utökats kraftigt, så att vi fått veta mer ordentligt om Bruce Springsteens liv och uppväxt - där hade det säkerlígen funnits mycket att berätta, och precis det hade jag väntat mig av en "musikdokumentär". Varför inte ta tillfället i akt att berätta om Bruce uppväxt, dåvarande och nuvarande liv, och skildra det hela mer som en traditionell dokumentär...? Då hade musiken säkerligen lättat upp på ett bra sätt, istället för att som nu ta överhanden så att precis allt kretsar kring låtarna på albumet. För trots att låtarna är bra, så blir det lite mycket musik att få se och lyssna på ungefär 55 minuter musik, 25 minuter mellanprat och några minuter sluttexter... Konsertfilmer är ju också ganska hopplösa som genre, då det aldrig kan bli särskilt originellt eller nyskapande, och närvarokänslan aldrig riktigt blir tillräckligt bra så att det känns som att man befinner sig på plats.

Western Stars är en välgjord och intressant film, med bra musik och en maffig uppspelning med en stor orkester. Att många av låtarna är bra råder ingen tvekan, men samtidigt hade jag gärna velat höra några av hans klassiker också istället för enbart det här senaste albumet. De poetiska mellanakterna blir också en smula frustrerande, då Bruce aldrig säger någonting i klartext utan mest föredrar att berätta i väldigt allmänna och poetiska ordalag om kärlek, familjeliv och allt mellan himmel och jord. Ibland blir det lite för mycket av det här, och jag hade föredragit en mer traditionell dokumentär mellan låtarna där man fått veta mer om Bruce Springsteens liv istället för att han bara ska prata "i gåtor". Det som finns är för all del ganska bra, men jag hade väntat mig så mycket mer istället för att mellanakterna bara kort ska introducera varje låt. Älskar man Bruce Springsteens musik och allra mest hans senaste album blir det här säkert en riktigt storslagen upplevelse, men för oss andra är filmupplevelsen lite mer tveksam då det blir lite för mycket musik och för lite av allt annat. För de största fansen förtjänar den här filmen säkerligen ett högre betyg, men för oss som bara är hyfsat intresserade av Bruce Springsteens musik landar mitt betyg på en stark sexa.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, medan ljudet är i Dolby Atmos 7.1 på engelska, med en kärna i Dolby TrueHD för bakåtkompatibilitetens skull. Dessutom finns ett 5.1-spår i Dolby Digital, men varför man valt det formatet istället för DTS-HD förstår jag verkligen inte. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, och alla högtalarna används ganska flitigt för musiken och olika instrument, vilket bidrar till en häftig närvarokänsla. Men lite tråkigt att all sång uteslutande ligger i centerhögtalaren. Det finns textning på 13 språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Den svenska textningen är bra, men det är tråkigt att det enbart är introduktioner och mellanakter som har textats - så för all musik, som trots allt utgör närmare 75% av filmen, finns ingen textning. Med tanke på att sångtexterna trots allt är relevanta för berättelsen, så borde det inte vara för mycket begärt att även översätta och texta sångtexterna - som det är nu blir helhetsintrycket lidande om man inte kan engelska, och även för oss som kan engelska är det inte helt enkelt att uppfatta vad Bruce hela tiden.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en inledande jingel på fem sekunder, och efter det kommer man direkt till huvudmenyn. Huvudmenyn är på engelska och stillastående. Avsaknaden av en inledande språkvalsmeny gör att man för att få någon textning alls måste gå in under textningsmenyn och välja textspråk - inte helt optimalt, i synnerhet inte för personer som inte kan engelska. När man spelat filmen klart visas plötsligt varningstexter på 35 olika språk (!), som tar dryga fem minuter att genomlida innan man äntligen kommer tillbaka till menyn. Det går tyvärr inte att hoppa över varningstexterna, men det går i alla fall att spola på bild så bara man har en Blu-Ray-spelare med tillräckligt snabb bildsökning (minst 50 gångers hastighet är nästan ett måste för att inte tappa förståndet) blir det i alla fall inte alltför irriterande. Varför Warner fortfarande envisas med dessa varningstexter är obegripligt - om de flesta andra filmbolag lyckas att känna av vilket språk man valt och anpassa varningstexter efter det, så känns det sanslöst att tvingas genomlida flera dussin varningstexter på språk man inte förstår ett ord av... Tyvärr finns inget bonusmaterial alls, vilket är lite tråkigt då jag gärna hade velat veta lite mer om Bruce Springsteen än vad man får ut av själva filmen.

Recensionen skriven: 21 april 2020
Senast uppdaterad: 21 april 2020

Recensionen har lästs 1486 gånger av 831 personer, sedan den 21 april 2020