Tack till Sandrew Metronome för recensionsexemplaret
Ree - Jennifer Lawrence Teardrop - John Hawkes
Ashley - Ashlee Thompson Sonny - Isaiah Stone
Gail - Lauren Sweetser Sheriff Baskin - Garret Dillahunt
Merab - Dale Dickey Sonya - Shelley Waggener
April - Sheryl Lee Megan - Casey MacLaren
Connie - Valerie Richards Little Arthur - Kevin Breznahan

Den amerikanska författaren Daniel Woodrell har skrivit åtta romaner sedan 1986, och har uppmärksammats då de allra flesta har utspelats i hans hemtrakter; de så kallade Ozark-bergen i södra Missouri i den amerikanska mellanvästern. De flesta av hans böcker har varit en slags kriminalromaner som han själv myntat genren "country noir" för att beskriva. En av hans i hemlandet mest kända romaner är 2006 års Winter's Bone, och nu har den också blivit till film. Bakom regi och manus står den prisbelönade regissören Debra Granik, som långfilmsdebuterade 2004 med Down to the Bone och som nu regisserat sin andra film. Winter's Bone hade världspremiär på den prestigefyllda Sundance Film Festival i januari 2010, där den vann pris för bästa film, innan den började visas i större skala fr.o.m. juni samma år. Trots att det är en independentfilm gjord med en (i sammanhanget) mycket liten budget på 2 miljoner dollar har filmen blivit mycket framgångsrik över hela världen, och blev nominerad till 4 Oscars inför Oscarsgalan 2011 (däribland bästa film och bästa manus efter förlaga); dock utan att vinna något. Nu har den också släppts på DVD

I landsbygden i Missouri bor den 17-åriga tjejen Ree. Efter att hennes mamma insjuknat i ett katatoniskt tillstånd och inte längre kan göra någonting har Ree tvingats ta hand om sina två yngre syskon. Deras pappa har återigen åtalats för knarklangning, och riskerar långa fängelsestraff. En dag får Ree chockbeskedet att hennes pappa har släppts mot borgen efter att ha använt familjens hus som säkerhet för borgen. Nu har han gått upp i rök, och om han inte kommer till rättegången om en vecka kommer familjen att förlora huset; det enda den fattiga familjen äger. Ree bestämmer sig då för att på egen hand hitta åt sin pappa, för att se till att han verkligen kommer till rättegången. Men det är ingen lätt uppgift i ett samhälle där alla är släkt med pappan på ett eller annat sätt, och ingen vill säga någonting om honom...

Storyn låter inte särskilt märkvärdig, men Winter's Bone är trots en enkel story en mycket bra film. Det är en originell och annorlunda film, som ger en trovärdig skildring av lantliv. Atmosfären och stämningen är makalös, och därför är det lätt att leva sig in i filmen. Man engageras över händelseförloppen, och det är lätt att känna för och sympatisera med Ree; en oerhört intressant rollfigur som känns mycket mångbottnad och äkta. Det är en mörk och dyster film, men samtidigt lämnas ett visst framtidshopp och därför känns den aldrig alltför deprimerande. Det är en svår balansgång, men i och med den starka Ree som huvudroll så håller sig filmen på rätt sida av gränsen och man blir aldrig deprimerad av att se den. Överlag förblir den engagerande och fascinerande, och det är även en berörande film. Fast direkt gripande blir den aldrig, utan det går inte längre än att man blir berörd; men det är i och för sig inte nödvändigtvis något fel med det.

Winter's Bone kommer inte att passa alla, och filmbolagets marknadsföring kan nog också påverka till att den inte når ut till rätt målgrupp. Filmen har nämligen marknadsförts och kategoriserats som en thriller, och det är en sanning med modifikation. Visserligen har filmen en viss underbyggande spänning, men det är långt ifrån vad åtminstone undertecknad skulle klassa som thriller. Det rör sig snarare om ett långsamt drama, som erbjuder en viss spänning men inte mer än så. Filmen tar god tid på sig att introducera rollfigurerna och grundstoryn, och allting fortlöper i sakta mak. Det känns aldrig direkt segt, men däremot är det hela tiden långsamt och det är långt ifrån något rafflande tempo. Om man förväntat sig en hisnande thriller lär man därför bli väldigt besviken, utan det gäller att veta vad man ger sig in i. Utifrån marknadsföringen kan man också lätt få intrycket att det handlar om mysterielösning, och en mystisk film. Även det är långt ifrån sanningen, och allt detta kan nog ha bidragit till att fel personer dragits till Winter's Bone.

Jag har dock inget emot långsamma dramer, och jag uppskattade också den här filmen väldigt mycket. Storyn är visserligen ganska tunn och egentligen händer inte speciellt mycket, men det händer tillräckligt för att hela tiden hålla intresset vid liv. Det som gör att jag trots allt inte blir överförtjust är det faktum att manuset hade vunnit på att finslipas en del. Ree är den enda riktigt mångbottnade rollfiguren, och de flesta andra framstår som mer eller mindre stereotypa och endimensionella. De flesta känns lite för tillspetsade, även fast jag inser att det finns ett visst korn av realism i de allra flesta.

Det förekommer också vissa onödiga sidohistorier och en del scener som pågår lite för länge. Trots en begränsad speltid på bara 1 timme 36 minuter, så hade nog Winter's Bone vunnit på att kortas ner en smula. Dramaturgiskt har filmen också en något tveksam struktur, då det saknas någon egentlig dramatisk höjdpunkt som hade kunnat bidra till ett ännu större engagemang. Som det är nu är filmen visserligen engagerande vid de flesta tillfällen, men dock inte alla. Manuset lämnar också några obesvarade frågor, och därför ger slutet en något antiklimaktisk känsla. Fotot är dock makalöst, och filmen erbjuder en fel mycket vackra vyer inspelade i Missouri och dessutom ett starkt bildspråk.

Fotot bidrar till en fantastisk atmosfär och stämning, och bidrar också till att filmen överlag känns autentisk. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och jag blev framförallt oerhört imponerad av 20-åriga Jennifer Lawrence. Hon gör en fantastisk och minnesvärd insats som 17-åriga Ree, och hennes Oscarsnominering för bästa kvinnliga huvudroll är absolut välförtjänt. John Hawkes är bra som Teardrop, och även i övrigt är det mycket bra skådisar. Här finns inte ett enda svagt kort, och det faktum att de flesta skådisar är förhållandevis okända bidrar också till en ökad autentisk känsla.

Winter's Bone är en originell och nyskapande film, med en ovanlig ton och en tunn men intressant story. Upplägget och stilen är långsamt, och här finns inte alltför mycket till spänning. Somliga lär därför finna filmen olidligt tråkig, men jag uppskattar den här stilen och blev trots allt imponerad av filmen. Men samtidigt kan jag känna att någonting saknas, och jag hade behövt någonting extra för att filmen verkligen skulle gripa tag i mig. Men att det är en mycket bra film råder ingen tvekan om, och jag ger den en svag åtta i betyg. Det här är en av de bättre av de Oscarsnominerade filmerna för bästa film i år, och betydligt bättre än vinnaren The King's Speech, men i ärlighetens namn är det en bit kvar till samma klass som Black Swan.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både vanlig stereo, Dolby Digital 5.1 och DTS. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter spelas en reklamfilm upp för TV-kanalen Star, går att hoppa förbi. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är stilren och engelskspråkig.

Som extramaterial finns först och främst ett 48 minuter långt inslag vid namn "Hillbilly Up", där riktiga personer som bor i Ozark-området i Missouri berättar om sina liv och om likheten mellan filmen och verkligheten. Inledningsvis är det ganska intressant, och man får höra en del matnyttigt som får filmen att framstå som mer realistisk än man trott innan. Problemet är att inslaget är alldeles för långt, och efter fem minuter börjar man tröttna. Då återstår nästan 45 minuter av inslaget, och det känns som en smärre evighet... Därefter finns en betydligt mer intressant intervju med regissören Debra Granik, som tar upp en del intressanta aspekter om produktionen av filmen. Tyvärr pågår dock vissa diskussioner lite för länge, samtidigt som mer intressanta ämnen inte tas upp alls. Slutligen finns även en biotrailer för samma film, som är precis lika spännande som det låter... Tyvärr finns ingen textning alls på extramaterialet, och det ställer till med en del problem då i synnerhet många av de intervjuade invånarna i det första inslaget talar väldigt otydligt och med en ganska extrem dialekt.

Recensionen skriven: 2 juni 2011
Senast uppdaterad: 3 juni 2011

Recensionen har lästs 3765 gånger av 1886 personer, sedan den 2 juni 2011