Kortfattade recensioner

Svensk distributör: Folkets Bio
Robyn Goodfellowe - Honor Kneafsey Bill Goodfellowe - Sean Bean
Mebh Óg MacTíre - Eva Whittaker Moll MacTíre - Maria Doyle Kennedy
Lordprotektorn Oliver Cromwell - Simon McBurney Seán Óg - Tommy Tiernan
Bridget - Nora Twomey Ned - Jon Kenny
Stumpy - John Morton Padraig - Oliver McGrath

Till det av britterna brutalt ockuperade Kilkenny på Irland i mitten av 1600-talet flyttar den lilla brittiska flickan Robyn och hennes pappa Bill. Bill är anställd av den ökände Lordprotektorn Oliver Cromwell, som med sina mannar till varje pris vill erövra det tidigare självständiga Irland och göra irländarna "civilicerade". Det största hotet mot Lordprotektorns makt är inte lokalbefolkningen, utan de många vargar som lever i skogen strax utanför staden - som han ger Bill till uppgift att utrota till varje pris, vare sig de faktiskt utgör något hot eller inte. Robyn vill inte alls göra hushållssysslor hela dagarna, som traditionen påbjuder, utan vill bli jägare precis som sin far. När hon en dag smyger ut utanför stadsmuren och följer efter sin pappa stöter hon på den lilla flickan Mebh. Trots en något trevande start blir de snart vänner, men Mebh och hennes mamma är inte som alla andra - de är så kallade wolfwalkers, hälften människor och hälften vargar, som lever som vargar på natten och som människor på dagen. Sådana myter tror inte Bill på, men Robyn blir snart varse att det faktiskt är sant; och snart står livet på spel både för Mebh, Robyn och alla andra som står i vägen för Lordprotektorns häxjakt mot vargar...

Efter all datoranimation från Pixar och andra studior är det befriande med en animationsstudio som fortfarande ägnar sig åt gammaldags handanimation. Det ger en extra krydda till Wolfwalkers, som är väldigt vacker med bakgrunder målade med akvarellfärger med mycket varma färger och en imponerande kontrast mellan scener i staden och i skogen. En del av karaktärsdesignen kan man ha delade meningar om, men bakgrunderna är svårslagna och jag uppskattar verkligen den här handtecknade och lite ovanliga stilen. Visuellt är det en fröjd för ögat, och just därför är det lite synd att filmen bara visats på bio i mycket begränsad skala för att efter det bara finnas på Apple TV+. På bio hade den säkert varit något i hästväg, men med stängda biografer och mitt i en pandemi lär inte särskilt många ha fått chansen att se filmen på bio. Även på TV fungerar det hyfsat, men man bör ha en ganska stor TV för att den här animationen ska komma till sin fulla rätt.

Filmen som sådan är även den riktigt bra, och det är en underhållande och annorlunda film som upplevs tämligen originell. Det är charmigt och småroligt, men också riktigt spännande. Kanske lite för spännande för de allra yngsta, men istället har målgruppen blivit ganska bred och filmen fungerar bra både för barn, ungdomar och vuxna - och ger fullt utbyte även till vuxna utan barn. Det är underhållning för stunden, samtidigt som det också finns ett underliggande djup - dels om dåtidens konflikt mellan irländare och de engelska ockupanterna, och dels häxjakten på vargar som är lätt att hitta paralleller till oavsett tidsperiod.

Men dramaturgin i Wolfwalkers följer gammalt beprövat slag enligt standardformulär, och även fast premissen är originell är karaktärsutvecklingen och dramaturgin långt ifrån lika upphetsande. Ibland upplevs intrigen något enkelspårig, och det finns gott om klichéer. Särskilt inne i staden - där alla ser ungefär lika ut - kan det även upplevas något rörigt. Det är lite synd att det egentligen bara är Robyn och Mebh som hinner få någon form av djup och substans.

Wolfwalkers har sin beskärda del av klichéer, och grundstoryn liksom dramaturgin är av det enklare slaget. Men det kompenseras av den fantastiska handtecknade animationen, som verkligen är en fröjd för ögat varje sekund. Det är helt klart den visuella stilen och animationen som är filmens främsta fördel, och i det här fallet kommer man ganska långt på det. Så det är förståeligt att filmen blivit nominerad till Oscar, och ett normalt år hade den förmodligen också haft vinstchans - bara otur att filmen råkade få premiär samma år som den djupare och mer innehållsrika Själen, för i jämförelse med den är det här inte lika märkvärdigt. Men det är ändå en engagerande och stämningsfull film, som är väl värd att ses för de allra flesta, och som med sin fantastiska animation med viss tvekan förtjänar en svag åtta i betyg.

Wolfwalkers visades på bio i mycket begränsad skala från november 2020 av Folkets Bio, för att sedan december finnas på Apple TV+. Både på bio och via streaming återges filmen endast i engelskspråkig originalversion med svensk text, och har alltså inte dubbats till svenska. Visserligen är filmen spännande och något våldsam, och med en bitvis hotfull stämning som kan avskräcka de yngre barnen. Men det är trots allt en barnvänlig familjefilm, och på bio fick filmen 7-årsgräns i Sverige. Därför tycker jag det är olyckligt att filmen inte försetts med svensk dubbning, som komplement till den textade originalversionen, för att bredda målgruppen och göra att även de lite yngre kunnat se filmen. En Oscarsnominerad film som denna hade förtjänat svensk dubbning; givetvis som komplement till och aldrig som ersättning till den textade originalversionen.

Recensionen skriven: 3 juni 2021

Recensionen har lästs 1791 gånger av 1043 personer, sedan den 3 juni 2021