Kortfattade recensioner

Ona - Rooney Mara Miep - Emily Mitchell
Salome - Claire Foy Mejal - Michelle McLeod
Greta - Sheila McCarthy Mariche - Jessie Buckley
Autje - Kate Hallett Neitje - Liv McNeil
Anna - Kira Guloien Agata - Judith Ivey
August - Ben Whishaw Melvin - August Winter

För inte så länge sedan i en isolerat religiöst samfund - eller sekt om man så vill - lever kvinnor helt maktlösa. I det patriarkala samfundet har männen all makt, och de djupt troende kvinnor har fått lära sig att hålla tyst och göra som männen befaller i religionens namn. Inga flickor har ens fått gå i skola, utan utbildning är helt reserverat för pojkarna. De äldste har också länge blundat för systematiska övergrepp, då kvinnorna blir drogade och våldtagna av okända gärningsmän nattetid - att vakna blodiga utan att minnas något är mer regel än undantag, men de kvinnor som ändå vågar säga något får bara höra att det är Satans fel.

Men en dag lyckas en av våldtäktsoffren ta gärningsmannen på bar gärning, och han i sin tur pekar ut flertalet andra personer inblandade i våldtäkterna. De blir anhållna av polisen, och för att till varje pris få ut sina bröder ur häktet reser alla män i sekten till staden för att betala borgen för våldtäktsmännen. Kvinnor och barn lämnas kvar, och kvinnorna får två dygn på sig av de äldste att bestämma sig för om de vill be våldtäktsmännen om förlåtelse eller bli uteslutna från samfundet och brinna i Helvetet. Men en del av kvinnorna har fått nog, och ordnar därför en demokratisk omröstning om vad de ska ta sig till - stanna kvar och fortsätta som tidigare, göra motstånd och slåss eller att rymma från sekten för alltid. En handfull vill låtsas som ingenting, men de två senare alternativen får lika många röster. Tre familjer blir därför utvalda att tillsammans diskutera för- och nackdelar för att gemensamt komma fram till ett beslut - ska de göra motstånd och försöka förändra sekten, eller sticka därifrån och lämna släktingar bakom...?

Det låter kanske inte så upphetsande, och visst är det här en väldigt dialogdriven film - nästan som en filmad teater, skulle man kunna säga. Men Women Talking är faktiskt en mycket bra film, som engagerar och berör med enkla medel. Upplägget och premissen är enklast tänkbara, och egentligen går hela filmen ut på prat, prat och lite mer prat. Det kan låta avskräckande, och älskar man actionfilmer lär man säkert finna detta olidligt tråkigt. Men det fungerar bättre än väntat, och genom en fascinerande och berörande historia tillsammans med intressanta livsöden kommer man långt.

Dialogen är övertygande, och trots det "pratiga" upplägget blir det aldrig tråkigt. Tiden går också förvånansvärt fort, och det upplevs aldrig segt trots att den yttre handlingen är högst begränsad.Det är en mycket stark och gripande film, som inte kommer att lämna någon oberörd. Jag grät floder av den oerhört gripande skildringen, och det var länge sedan jag gråtit så här mycket av en film. Samtidigt upplevs det aldrig översentimentalt, och jag får aldrig känslan av att filmen avsiktligt spelar på känslosträngar på samma sätt som vid många andra filmer.

Rollfigurerna är också mångfacetterade, och att det i grund och botten har hänt på riktigt förhöjer också helhetsintrycket. Det är stämningsfullt, vemodigt och berörande, och jag uppskattar den tidlösa stilen - då handlingen faktiskt utspelas 2010, men helt utan moderna företeelser så att det känns mycket äldre än så. Det gör att filmen lär vara lika relevant även om ett par decennier, och då det finns så många bottnar och ett så påtagligt djup håller den säkerligen att ses om både en och två gånger.

Samtidigt kan man inte riktigt släppa känslan av att Women Talking trots allt bara handlar om... tja, kvinnor som pratar. Handlingen är begränsad, och merparten av filmen utspelas i ett enda rum. Det känns alltså minst lika mycket som filmad teater, och även om det inte nödvändigtvis är något fel med det så är det ändå lite synd att inte mer utnyttja filmmediet. Lite fler tillbakablickar hade inte skadat, och att få ett ännu tydligare grepp om de övergrepp som har begåtts. Jag uppskattar ambitionen att inte vilja visa övergrepp i bild, och man kan själv föreställa sig det mesta även utan att behöva visa det hela - men ändå kvarstår vissa frågetecken om hur omfattande övergreppen varit, och hur många som faktiskt drabbats, och det hade gärna fått tydliggöras med några fler tillbakablickar.

Det känns också lite svårköpt att verkligen alla män i kolonin/sekten behövt resa till stan för att betala borgen för våldtäktsmännen. Visst kan jag köpa att de antagligen räknat med att kvinnorna skulle vara så hjärntvättade att ingen skulle tänka tanken på att göra uppror eller sticka, men det känns ändå lite överdrivet att verkligen alla män rest bara för att få ut våldtäktsmännen från häktet. För en rättegång vore det mer logiskt att alla lär vilja åka, men bara för en borgensförhandling...?

Women Talking är en mycket bra och välgjord film, med ett snyggt foto och en nedtonad färgskala som passar bra i sammanhanget. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och det finns inte ett enda svagt kort i den här starka ensemblen. Det är en mycket stark och berörande film, som griper tag i tittarna på ett effektivt sätt och som är fängslande på ett enkelt men effektivt sätt. Ingen lär förbli oberörd av det här starka dramat, och det är både djupsint och tänkvärt i en skildring som inte presenterar några givna svar. Det blir aldrig övertydligt, men däremot kan filmen vid några tillfällen kännas överteatralisk - och känslan av filmad teater går inte helt att släppa. Det borde gå att nyttja filmmediet ännu bättre än så här, men samtidigt är det svårt att klaga över en film som verkligen håller åskådarna i hjärngrepp och där man aldrig ens vågar släppa blicken från bioduken ens en sekund. Det är därför en mycket sevärd film, som kanske inte är den allra starkaste av årets Oscarsnominerade filmer - den når inte riktigt upp i samma klass som The Fabelmans eller Triangle of Sadness - men som heller långt ifrån är den sämsta. Trots bristerna blir en svag åtta därmed det självklara betyget, och även om inte alla lär uppskatta den så kan den varmt rekommenderas till alla som uppskattar dialogdrivna och relativt stillsamma dramer.

Recensionen skriven: 11 mars 2023

Recensionen har lästs 1093 gånger av 668 personer, sedan den 11 mars 2023