Kortfattade recensioner

Manusförfattare: Woody Allen
Svensk distributör: Scanbox Entertainment Sweden AB
Carolina - Juno Temple Mickey/berättare - Justin Timberlake
Ginny - Kate Winslet Humpty - Jim Belushi
Tiny - Jenna Stern Angelo - Tony Sirico
Richie - Jack Gore Nick - Steve Schirripa

Någon gång på 1950-talet, precis bakom pariserhjulet på nöjesfältet på Coney Island, bor den f.d. skådespelerskan Ginny, som numera livnär sig som servitris. Hon bor med sin make Humpty, som har alkoholproblem, och en son som roar sig med att tända eld på saker. Hon stöter på den betydligt yngre badvakten Mickey, och de inleder ett förhållande. Men allt förändras när Humptys 26-åriga dotter Carolina från ett tidigare förhållande dyker upp i bostaden - hon har rymt från sin våldsamma make, som är en ökänd gangster, och nu letar alla gangsters efter henne. Hon måste gömma sig hos Humpty, men Ginny blir svartsjuk då Mickey börjar bli attraherad även av Carolina...

Woody Allen brukar hålla en hög och jämn kvalitet på sina filmer, men tyvärr blev jag lite besviken över Wonder Wheel. Det är förvisso en bra film, men tillhör långt ifrån någon av Woody Allens bättre filmer; även om den i och för sig inte tillhör någon av de sämsta heller. Storyn är intressant och genomarbetad, och det är minnesvärda rollfigurer. Man dras in i handlingen, och det förblir engagerande på ett elegant sätt. Alltför originellt är det inte och egentligen har man sett det mesta förut, och temat är långt ifrån ovanligt - men trots det fungerar det ganska bra här, då det finns en del smarta grepp i kombination med att faktiskt göra det bästa av de ooriginella teman som förekommer. Fotot är också fantastiskt, med vackra vyer och en imponerande känsla för detaljer.

Till skillnad från de flesta av Woody Allens filmer är det här inte huvudsakligen en komedi, utan är till främsta delen ett seriöst drama med en hel del tragik. Det är förvisso småroligt någon gång då och då, men längre än till småfniss går det aldrig. Nästan alla av Woody Allens filmer brukar ha mer humor än den här, även de som inte är uttalade komedier, och jag blev lite besviken över att aldrig riktigt få skratta. Dialogen är också lite sämre än man är van vid från Woody Allen, och även fast den långt ifrån är dålig så är det inte alls samma slags rappa vassa dialog som brukar känneteckna Woody Allen. Ibland känns det också något övertydligt och överdrivet, och manuset övertygar inte riktigt hela vägen fastän det oftast fungerar bra.

Värst är dock att Woody Allen verkar ha haft stora svårigheter att knyta ihop säcken, och slutet tillhör ett av de sämsta jag sett på mycket länge. Det slutar mycket abrupt, och allting lämnas hängandes i luften med nästan ingenting uppklarat. Självklart behöver inte alla filmer ha sockersöta lyckliga slut, men oftast brukar man trots allt förvänta sig någon form av avslut eller avrundning i alla fall. Det här ger en lite för antiklimaktisk känsla, och att bli snuvad på konfekten efter att ha njutit i en och en halv timme känns inte särskilt kul...

Wonder Wheel är en bra och välgjord film, med överlag bra skådespelare (även om Justin Timberlake inte imponerar alltför mycket i sin roll). Det är charmigt och fängslande, men med nästan ingen humor och heller inte samma vassa dialog som man blivit så bortskämd med vid Woody Allens andra filmer. Däremot är det underhållande, tänkvärt och intressant, men det riktigt misslyckade slutet förtar tyvärr en del av vitsen med filmen. Jag blev besviken över det abrupta och ouppklarade slutet, som tyvärr sänker helhetsintrycket en del. Därför nöjer jag mig med en hyfsat stabil sjua, men det är förstås långt ifrån dåligt det heller och det är absolut en sevärd film för de flesta; även fast det helt klart inte tillhör någon av Woody Allens bättre filmer genom åren.

Recensionen skriven: 10 september 2020
Senast uppdaterad: 10 september 2020

Recensionen har lästs 1406 gånger av 741 personer, sedan den 10 september 2020