Anna - Lynn Collins Julie - Kelly Noonan
Scotty - Scott Porter Suki - Eiko Nijo
Garrity - Brian Geraghty Olivia - Aubrey Plaza
Andre - Anthony Mackie Lilly - Lily Lumpkin
Becky - Juliet Lopez Mona - Rebekah Wiggins
Annas son - Jack Nation Sara - Sara A. Emami

Det var 10 år sedan de forna klasskompisarna på Lake Howell High School (troligtvis i New Mexico) gick ut gymnasiet, och nu ska hela gänget träffas på nytt i en stor återföreningsfest. De gamla klasskamraterna är utspridda över jorden, men de allra flesta kommer ändå till återföreningsfesten. Finansmäklaren Jake tar med sin sambo Jess, som han varit tillsammans med i flera år men inte kommit sig för att fria till. På festen uppstår problem då hans f.d. flickvän från skoltiden, Mary, dyker upp till festen tillsammans med hennes nya man Paul; och Jake inte kan låta bli att fortfarande dras till Mary. Idrottsstjärnan Cully och Sam gick i samma klass, och är numera gifta och har barn. Då Cully för tio år sedan var skolans största mobbare är resten av klassen inte direkt överförtjusta i att återse honom, men Cully vill till varje pris be om ursäkt till alla - något som kanske inte är så lätt som han trott. Scotty är sedan länge bosatt i Japan, och kommer till festen med sin japanska fru Suki. De bästa vännerna Marty och AJ var under skoltiden båda två attraherade av skolans snyggaste tjej Anna, och nu vill de gärna återuppta kontakten med henne - men hon har ett par hemligheter. Den enda som det gått riktigt bra för sedan skoltiden är Reeves, som numera är en framgångsrik popstjärna; och efter ett par världshits vill alla på festen prata med honom. Den blyga och tillbakadragna Elise kommer till festen ensam, och hon gjorde så lite väsen av sig att ingen i klassen ens verkar komma ihåg henne. Men det finns någon som inte alls har glömt henne...

10 Years har en tacksam premiss som jag uppskattar, och återföreningar brukar alltid vara intressant att skildra. Jag är dessutom i någorlunda rätt ålder och blir extra berörd av den här premissen, då det är (drygt) 10 år sedan jag gick ut gymnasiet, och jag verkligen skulle vilja återse alla gamla klasskompisar (eller åtminstone de flesta). Kanske är det en bidragande orsak till att jag fastnade för 10 Years, men det är helt enkelt en riktigt bra och intressant film. Här finns förvisso gott om stereotyper, men manusförfattarna har utnyttjat det till filmens fördel och använder stereotyper som utgångsläge för att få de flesta att kännas mänskliga. Därför har många blivit förhållandevis mångbottnade, och det är intressanta rollfigurer som man bryr sig om.

Det är charmigt och underhållande, och filmen lyckas att beröra vid ganska många tillfällen. Det är engagerande och intressant, samtidigt som allting förblir förhållandevis trovärdigt och realistiskt. Jag uppskattar att storyn blivit ovanligt jordnära, där man inte satsat på att spetsa till allting på samma sätt som de flesta ungdomskomedier, utan skildrar rollfigurerna och händelseförloppen på ett naturligt och trovärdigt sätt utan överdrifter. Det är ganska ovanligt i dagens läge, och förhöjer helhetsintrycket en del. Det gör också att filmen blivit mycket igenkännande, där man känner igen sig i rollfigurerna och situationerna och kan relatera till ganska mycket. Själv hade jag lättast att relatera till Reeves och Elise, som jag mest känner igen mig hos, men det finns beståndsdelar hos de allra flesta rollfigurer som man kan relatera till och känna igen hos sig själv eller andra.

I likhet med många andra filmer där man får följa så pass många rollfigurer upplevs 10 Years ibland ganska rörig, och det är inte helt lätt att hålla isär vem som är vem; eller ens vem som heter vad. Med så många "huvudroller" är det förstås i det närmaste oundvikligt, men problemet förvärras här av att filmen inte har någon direkt introduktion. Handlingen inleds direkt utan någon presentation om vilka de centrala rollfigurerna är, och därför tar det ett tag innan man faktiskt kommer in i filmen. Jag hade önskat att filmen hade kunnat ta det lite lugnare i början och introducera de större rollfigurerna ordentligt innan själva återföreningen började, för att det på så sätt skulle bli mer engagerande från första början.

Det finns också några rollfigurer för mycket, som gör att speltiden inte riktigt räcker till för att skildra alla på ett rättvist sätt. Därför blir några roller lite för små eller obetydliga, och filmen hade vunnit på att minska ner persongalleriet en smula så att de kvarvarande skulle hinna få större utrymme och ett större djup. Däremot uppskattar jag att filmen faktiskt hinner få ett visst djup och tydliga nyanser, och det inte bara handlar om lättsam underhållning. Det är förvisso "feel good", men det är ändå naturligt och realistiskt utan att det blir övertydligt eller översentimentalt. Vid ett par tillfällen känns filmen tyvärr lite för "amerikaniserad", men överlag är det ett universellt tema som tilltalar de allra flesta.

På omslaget har 10 Years kategoriserats som en komedi, och det ställer jag mig verkligen frågande till. Säga vad man vill om den här filmen, men särskilt rolig är den inte. Jag skrattade inte högt en enda gång under hela filmen, och det gick inte längre än något enstaka småfniss. Oftast inte ens så, och för det mesta stannade det hela vid småroliga repliker och situationer som man på sin höjd kan le lite åt. Jag är ärligt talat inte riktigt säker om det här är avsiktligt och filmen marknadsförts missvisande, eller om det faktiskt finns mer humor som jag missat och inte har rätt slags humor för att uppskatta. Men det är inte nödvändigtvis något fel på det, och ser man på filmen som ett relativt lättsamt drama med vissa komiska inslag fungerar det mycket bättre. Som komedi betraktat är det en misslyckad film, men som drama är det en förvånansvärt lyckad film.

Det är engagerande och fängslande, och det är lätt att relatera till de flesta. De allra flesta rollfigurer påminner en om antingen en själv eller andra, och det är trovärdigt och jordnära. Rollfigurernas problem är heller inga oöverstigliga sådana, utan det rör sig om vardagliga problem som de flesta kan relatera till. Det uppskattar jag, och gör att filmen aldrig blir överdramatisk. Det är förhållandevis oförutsägbart, och det finns ett visst djup och realism samtidigt som det aldrig blir för mörkt eller deprimerande. Helt enkelt en fin balansgång, så att man bryr sig om de allra flesta utan att det blir för mörkt eller glättigt. Här finns heller inget typiskt lyckligt slut, utan vi får följa ett par dagars tid hos ett flertal personer, utan högre ambitioner än så. Det uppskattar jag, och det gör att filmen aldrig blir tillrättalagd. Dessutom har filmen ett föredömligt tempo, där det händer något hela tiden och det aldrig blir segt eller tråkigt.

Dock är inte alla sidohistorier lika intressanta, och därför blir filmen en smula ojämn. Framförallt har (det potentiella) triangeldramat med Jake, Jess och Mary fått lite för stort utrymme, då det långt ifrån är den mest intressanta historien i filmen. Sidohistorien med Reeves och Elise är den mest berörande och engagerande historien, och den tycker jag bitvis har fått lite för lite utrymme. Historien med Anna känns underutvecklad, och har inte fått det utrymme den förtjänar.

Fotot är enkelt men funktionellt, och filmen har en effektiv blandning mellan handkamera och fast kamera. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Channing Tatum tillhör inte någon av mina favoritskådisar, men är riktigt bra som Jake och övertygar till fullo. Hans fru Jenna Dewan-Tatum är också riktigt bra som Jess, och de har (förstås) övertygande personkemi. Oscar Isaac är bra som Reeves, och Kate Mara är som vanligt utmärkt som Elise. Lynn Collins är mycket bra som Anna. Ari Graynor är mycket bra, och gör allt som går av den tyvärr lite underutvecklade rollen som Sam. Chris Pratt är helt okej som Cully, men gör inte ett lika starkt intryck som övriga.

10 Years är en riktigt bra och underhållande film, som är både charmig, smårolig och berörande. Man bryr sig om rollfigurerna och filmen känns minnesvärd; men någon komedi är det verkligen inte. Förväntar man sig en tokrolig film a la American Pie blir man väldigt besviken, utan det här påminner istället mer om John Hughes gamla 1980-talsklassiker; fast med mindre humor. Men i och med att det är en filmstil som i dagens läge känns närmast utdöd är det i och för sig inget dumt drag, och det är en film väl värd att se för de allra flesta. Mitt betyg stannar på en ganska stark sjua, men filmen är lite för ojämn plus för lite humor för att de högsta betygen ska kunna bli aktuella.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, följt av några trailers för andra filmer. Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny, som är rörlig och effektfull. Huvudmenyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det finns heller ingen språkinställningsmeny, utan vill man se filmen utan text måste man manuellt slå av textningen via fjärrkontrollen efter att filmen har startat. Tyvärr finns inget bonusmaterial alls.

Recensionen skriven: 10 juni 2013
Senast uppdaterad: 11 juni 2013

Recensionen har lästs 3500 gånger av 2043 personer, sedan den 10 juni 2013