Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Mika - Ko Shibasaki Kira - Tadanobu Asano
Häxan Mizuki - Rinko Kikuchi Asano - Min Tanaka
Chikara - Jin Akanishi Yasuno - Masayoshi Haneda
Hazama - Hiroshi Sogabe Basho - Takato Yonemoto
Hara - Hiroshi Yamada Shogun Tsunayoshi - Cary-Hiroyuki Tagawa
Kai som ung - Daniel Barber Mika som ung - Aria Maekawa

I det forntida Japan växer Kai upp som en utböling, med en japansk mamma och brittisk pappa, och känner sig aldrig riktigt hemma någonstans. Han vill bli samuraj, men får inte den chansen då de andra samurajerna inte vill veta av honom. Han växte upp hos lord Asano i kungariket Ako, och blev tidigt förälskad i Asanos dotter Mika. Efter att Asano attackerat den lömska och falska lord Kira tvings han av shogun att begå självmord, och hans samurajer blir därmed kända som ronin (herrelösa samurajer). De sprids ut över landet och Kai säljs som slav, medan Kira tar över kungariket och håller Mika som gisslan. Nu måste alla 47 ronin söka hämnd på Kira, och de söker upp Kai för att få hjälp av honom.

47 Ronin tar upp en intressant och fascinerande verklig händelse, och lyckas att erbjuda ett större djup än jag trodde var möjligt hos en actionfilm. Det är djupsint och engagerande, och det faktum att händelserna åtminstone i grova drag har hänt i verkligheten gör också att det blir mer tänkvärt och minnesvärt. Jag uppskattar också att filmen för en gångs skull inte fokuserar på action enbart för sakens skull, utan faktiskt har en ordentlig handling som bara kryddats med action när så behövs för storyn. Det är ovanligt för actionfilmer, som annars brukar satsa stenhårt på oavbruten action vare sig det finns någon anledning till det eller inte. För mig som aldrig varit alltför förtjust i actionrullar är det mycket välkommet, och det gör att filmen blir ganska underhållande.

Fortfarande förekommer dock lite väl stort fokus på action, och i synnerhet mot slutet förekommer en stridsscen på en halvtimme utan avbrott vilket blir minst sagt oengagerande. När den ena parten dessutom har övernaturliga krafter, så att det bokstavligt talat blir David mot Goliat, blir det bitvis ganska tråkigt att bevittna. Visst hade de här stridsscenerna behövts för handlingen, men de hade inte behövt vara fullt så här utdragna.

Storyn är också mer än lovligt invecklad och komplicerad, och därför blir det inte helt enkelt att hänga med i svängarna. Vi får visserligen en mycket snabb grundkurs i traditionell japansk kultur i början, men det räcker inte riktigt för att man ska förstå sig på allt det här. Det känns också lite för japanskt med allt snack om heder och ära till döddagar; på ett sätt som inte stämmer så bra överens med västerländsk kultur och som ärligt talat blir ganska osmakligt mellan varven. Det hade man kunnat förstå om det här faktiskt vore en japansk film, men när det här huvudsakligen är en amerikansk produktion tycker jag att man missat en gyllene möjlighet att inte förklara japansk kultur så att den blir mer begriplig för västvärlden. För det måste väl trots allt ha varit avsikten när ett amerikanskt team gör en film baserad på en japansk legend...? Man kan med all rätt också ifrågasätta varför alla japaner talar engelska i den här filmen - det orsakar förstås vissa trovärdighetsproblem, men är kanske ett nödvändigt ont för att filmen ska nå ut till en större publik.

I mina ögon är det också obegripligt varför man blandat in övernaturliga inslag och häxkonst i en sådan här handling. Det känns allmänt malplacerat i sammanhanget, och skär sig mot den i övrigt så realistiska stilen. Man kan väl på goda grunder förmoda att de verkliga händelserna inte innefattade övernaturliga inslag, så varför man hittat på detta förstår jag inte. Det blir inte tillräckligt mycket övernaturliga inslag för att det ska kännas som en fantasy, men tillräckligt för att förminska den i övrigt realistiska stilen och förta en del av poängen med att berätta om dessa verkliga händelser.

Trots att Kai inledningsvis framstår som huvudrollen är hans insats i slagen också ganska ovidkommande, och han blir i slutändan mer eller mindre poänglös när allt istället kretsar kring hela gruppen. Såvitt jag förstår fanns Kai heller inte i verkligheten, varför man starkt kan misstänka att han enbart lagts till för att kunna skryta med något välkänt amerikanskt namn på bioaffischerna; i och med att det i övrigt uteslutande är japanska skådespelare. Men när det gäller händelser som inträffade så långt bakåt i tiden kan man förstås aldrig vara säker på vad som hänt och inte hänt, så hur nära verkligheten filmen kommer är det väl egentligen ingen nu levande person som kan avgöra med någon form av säkerhet.

Tyvärr har dock filmen blivit lite väl utdragen, och två timmar är i saftigaste laget för en i grund och botten ganska enkel historia om hämnd. Det är också ytterst få av rollfigurerna som hinner få någon form av djup, och av de 47 ronin hinner vi i stort sett bara lära känna ett par av dem i någon form av tillfredsställande grad. Kvinnosynen lämnar också en del övrigt att önska, och Mika känns alldeles för passiv och menlös med dagens mått mätt; som i stort sett bara går ut på att sitta och vänta på att bli räddad. Visst utspelas filmen långt bakåt i tiden, under en tid då jämställdhet inte alls var vad den är idag, men det är ingen ursäkt för att passivisera kvinnor på det här sättet; och då finns det dessutom bara två kvinnor i hela filmen med någon form av relevans till handlingen.

Fotot är dock väldigt snyggt, och filmen har imponerande specialeffekter där man i många fall inte enkelt kan avgöra vad som är datoranimerat och inte. Det är välkommet med en film som inte bara kryddar på med mängder av datoranimation för sakens skull, utan där det använts där det faktiskt behövs. Skådespelarinsatserna är relativt bra. Keanu Reeves tillhör inte någon av mina favoritskådespelare, men gör ändå en helt okej insats trots att han fortfarande känns för menlös och outtrycksfull. Då är de japanska skådespelarna bättre, och både Hiroyuki Sanada och Ko Shibasaki är riktigt bra som Oishi och Mika. Rinko Kikuchi är också bra, men får inte mycket att arbeta med.

47 Ronin har onekligen sin beskärda del av problem och brister, och att blanda in fantasyinslag i en verklighetsbaserad historia är obegripligt för undertecknad. Men trots de många bristerna är det ändå en underhållande och intressant film, med snygga actionsekvenser, ett storslaget foto och ett hyfsat djup. Det är snyggt och påkostat, och bitvis blir det i alla fall lite spännande. Därför blir filmen trots allt sevärd, men jag blir ändå besviken då det hade kunnat bli så mycket bättre genom finslipning av manuset. Mitt betyg landar därför på en svag sexa. Jag har dock inte sett någon tidigare filmversion av de 47 ronin, och kände heller inte till legenden innan jag såg filmen - därför vet jag inte om det hade påverkat mitt omdöme till det bättre eller till det sämre.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bredbild i formatet 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på tyska, franska, italienska, spanska och hindi. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 14 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst, men vid ljusare bakgrunder är det inte helt okomplicerat att läsa texten i och med de väldigt tunna kantlinjerna. Det är förvisso bättre ställt än med många andra Blu-Ray-filmer, då den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval och en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild eller menyn framme mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen...

Som extramaterial återfinns först ett flertal bortklippta scener, som är hyfsat intressanta att se på men som inte tillför speciellt mycket till filmen. Vidare återfinns en minidokumentär om huvudrollen, som inte tillför alltför mycket. Nästa inslag är intressantare, som handlar om verklighetsbakgrunden och historien, och där får vi veta en del matnyttigt. Slutligen finns även ett inslag om specialeffekterna, som är hyfsat intressant men som inte går tillräckligt in på djupet. Extramaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text som är bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 22 juni 2014
Senast uppdaterad: 22 juni 2014

Recensionen har lästs 3493 gånger av 2031 personer, sedan den 22 juni 2014